110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #61
    Ett alternativ till att tänka och skriva så mycket kan vara att läsa på flera års erfarenhet, ursäkta den något negativa kommentaren

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Maria S. Edström
      • November 2012
      • 95

      #62
      Ursprungligen postat av c90368
      Ett alternativ till att tänka och skriva så mycket kan vara att läsa på flera års erfarenhet, ursäkta den något negativa kommentaren

      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
      Tackar för tipset c90368! Räknar inte kommentarer som är menade att hjälpa som negativitet Jag har under några veckors tid läst igenom denna tråd under min lediga tid, samt satt en prenumeration på den Pinsamt för mig då att det tydligen inte märks ett dyft Den tråden har ju trots allt bidragit ganska mycket till min inspiration till akvariet.

      Men jag gillar ju det här med att tänka, och klura, och planera... Jag ber om ursäkt om jag också skriver lite excessivt, can't help it sometimes
      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #63
        Vet inte om jag missförstår vad ni menar, men chansar på att inte är ute o cyklar o vill därför bara inflika lite: Jag kan ju bara tala för egen del (ett klart värre exemplar på att inte kunna hålla inläggen kort) men jag tycker att det är inspirerande att läsa andras tankar och planeringar. Är det för mycket kan man ju först skumma igenom det lite för att se om det är av intresse. Man kan fånga upp mycket i någons planer även om de är bara är lite lösa och oförankrade o man själv väljer att gå en annan väg. §:o)

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #64
          Nu kommer jag och funderar igen... Jag har kommit fram till två tråkiga slutsatser. Eller i alla fall tråkiga för mig.


          För det första: efter att ha blivit tipsad av ansjo var jag ju redigt sugen på sundadanio axelrodi till i alla fall ett av akvarierna, men efter att ha läst så gott jag kunnat om dessa så får jag nog tyvärr stryka dem från listan. Vad jag förstår så är dessa ganska kinkiga med maten och vill endast ha levande foder, och det är där skon klämmer. Jag har aldrig hållit på med detta, och det känns liksom inte okej att "testa" odla levande foder (med den säkerligen obligatoriska trial-and-error-perioden) med dessa fina fiskar som kräver att det blir rätt och fungerar. Skall jag börja laborera med småfräs så känns det vettigare att göra det med fiskar som endast ser det som en guldkant på tillvaron om matte lyckas odla fram nått gott, snarare än en livsbetingelse.


          För det andra: man säger ju "kill your darlings" i många kreativa sammanhang och nu verkar det som om jag stött på just ett sådant tillfälle. Klart är att mitt 54 liters akvarium så småningom kommer att befolkas med en herr och fru Apisto. Borellii samt ett litet stim av något annat trevligt, och då får jag nog bita i det sura äpplet och tänka bort corydoras pygmaeus ur ekvationen. Det känns som inte bra i hjärtetrakten att tränga ihop dessa tre sorter på sådan begränsad yta "bara för att jag vill".


          ...men det är nu ni gärna får skriva om era erfarenheter av att just denna kombination på detta literantal fungerat fint som snus för er i flera år... Det sista som lämnar en är hoppet
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #65
            Jag har en liten grupp med S.axelrodi och även jag läste att de är kinkiga med maten. I början var de kanske inte så aktiva vid matningen, men numera har de tjocka välfyllda bukar när de fått mat. Jag matar uteslutande med skalad artemia, och detta foder gillar även räkorna.
            Funderar du på Pygmépansarmal är det inte fel, har du ett bra gäng av dessa brukar de stimma bra i karet, ofta bättre än många tetror och danios. Du kanske ska testa ett bra gäng av dessa ihop med Apiston till att börja med, och sedan se hur det utvecklar sig?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Maria S. Edström
              • November 2012
              • 95

              #66
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag har en liten grupp med S.axelrodi och även jag läste att de är kinkiga med maten. I början var de kanske inte så aktiva vid matningen, men numera har de tjocka välfyllda bukar när de fått mat. Jag matar uteslutande med skalad artemia, och detta foder gillar även räkorna.
              ?
              Jasså? Detta var glädjande att höra! Nu när jag plötsligt sitter med två akvarium är ju sannolikheten att det lilla blir en återgång till snäck- och räkinriktning relativt stor, och om dessutom sundadanion och räkorna gillar samma käk är det ju onekligen mycket trevligt Var det skalad artemia som du började mata med redan för början när du skaffade fiskarna, ansjo? Jag kan ju börja med räkorna, och när jag fått en rutin i matningen ta ett steg upp till sundadanion kanske.
              Skalad artemia får jag kolla upp lite mer exakt vad det är också. Känner att jag inte direkt får någon mental bild när jag läser orden, även om jag hört begreppet förut

              Ursprungligen postat av ansjo
              Funderar du på Pygmépansarmal är det inte fel, har du ett bra gäng av dessa brukar de stimma bra i karet, ofta bättre än många tetror och danios. Du kanske ska testa ett bra gäng av dessa ihop med Apiston till att börja med, och sedan se hur det utvecklar sig?
              Vad är "ett bra gäng"? Artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310&SOK=1 säger ju 10-15, låter mycket!
              I sådana fall är det ju bara att hålla ögonen öppna för pygmécorydoras och borellii i butiken när det blir dags, så får framtiden (och min skötsel) utvisa om där också blir en komplettering av ett mindre stim

              Sjuttsingen vad härlig stämning det kan bli ibland! Hjälpsamma och glada fiskbesked, och därtill minusgrader och snö!
              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #67
                Ett bra gäng är just 10-15 pygméer, och tex grossisten Imazo brukar ha dessa hemma om du vill beställa dem via din affär.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Maria S. Edström
                  • November 2012
                  • 95

                  #68
                  Åh, så trevligt, skall absolut höra med affären hur lång tid det tar för dem att beställa och få hem Jag har så svårt att föreställa mig hur de kommer att te sig i akvariet, när jag enbart sett dem på bild. Jag tror att de är mindre än vad jag tror Men de verkar vara så tjusiga att titta på när de tuffar runt i grupp och letar mat
                  Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                  Kommentar

                  • Maria S. Edström
                    • November 2012
                    • 95

                    #69
                    110 liter!

                    Long time, no see - eller vad säger man? Dock kanske det inte var så mycket att se i den här tråden innan heller

                    Mycket har dock hänt här hemmavid på akvariefronten! Är numer stolt innehavare av två akvarium och har på köpet dubblerat min totala vattenvolym. Har nu hela 109,5 (!) liter totalt. Men det nya akvariet är ju på 37,5 l, så hur gick nu detta till? Jo: jag har tydligen räknat så in i Norrbotten fel på literantalet av det gamla akvariet, så 54 antagna liter var i verkligheten 72 Men det är ju absolut inget att gråta över! Jag kanske borde ändra trådrubriken dock.

                    I den nya 37 litraren går mina gamla äppelsnäckor, asolene spixi-snäckor och herr/fru atyopsis moluccensis. I det gamla 72-litersakvariet går sandsnäckor, just nu!

                    Det har varit så fantastiskt roligt att få fundera och klura på vad som skulle göras med dessa två akvarier att jag nästan var rädd att jag aldrig skulle våga börja inreda på riktigt. Jag menar, så länge det bara är idéer så kan man få i otroligt många olika fiskar och teman även i ett litet akvarium Men så kom dagen då jag kände mig så nära "färdigplanerad" som jag kunde komma och ett mer "hands on"-stadium tog vid.

                    För att inte dra ut på det hela för mycket - här är en bild på det stora (allting är relativt!) akvariet som det såg ut i sitt första inredningsskede:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00963.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 2149047

                    Jag har placerat platta stenar under sanden med en liten öppning utåt som bildar något grottliknande, ifall jag någon gång har en fisk som uppskattar detta. Två sådana grottor finns.

                    När det var planterat och påfyllt såg det ut så här:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00971.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,1 KB
ID: 2149048

                    Jag gillar looken, men jag kan inte bestämma mig för om det är färdigt eller inte. Jag kan tänka mig fler rötter mot bakgrunden av akvariet, och möjligtvis fler anubias (vill dock inte ha så många olika sorters växter, hellre fler av samma) men frågan är: behövs det? En misstanke är att det kanske finns lite för ont om gömställen för krabaterna som skall bo här, och då måste det ju ordnas.
                    Den fina bakgrunden av vävtapet är också ett frågetecken Antingen svart, eller en planch med sten som jag faktiskt tycker pryder sin plats, eller så låter jag det vara som det är och som sagt fyller på det lite fler rötter och kanske nån växt till. Vallsineria är möjligtvis något.

                    En grov tabbe gjordes dock under resan med detta akvarium. I min vanliga iver över akvarieinredning, livet och allt som där hör till så missbedömde jag tiden och blev tvungen att avbryta mitt i själva inredandet för att åka iväg till stallet några timmar. "Ingen fara", tänkte jag. "Jag fortsätter bara när jag kommer hem med att plantera växterna och fylla på vatten". Döm om min förvåning när jag glad i hågen återvänder och finner något som liknar torkad oregano på diskbänken. Vem kunde ha trott att vattenväxter behöver vara i vatten för att må bra? Jag glömde typ att ba' lägga tillbaka växterna i hinken med vatten efter att jag rensat bort stenullen, liksom. Tjurig som jag är så planterade allt ändå och tänkte att det som lever, det lever. As simple as that! Men detta misstag har visat sig bli till ett redigt kvällsnöje! Så klart att växterna tog stryk av detta, och både anubiasen, windelöven och den för mig okända växten i bakgrunden har fått skrumpnade löv - men oj vad intressant det är att se på sandsnäckorna! De är helt fantastiska på att bryta ned de förstörda växtdelarna, rör inte de friska växterna, och det gav mig en kickstart i mitt nya akvarieliv. Det är ju precis detta jag vill se i mina akvarium: ett naturligt förlopp med liv och förfall där olika akvariedjur står för olika roller.
                    Senast redigerad av Maria S. Edström; 20 August 2013, 10:37.
                    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #70
                      Ja, du lär inte göra om den missen iaf!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #71
                        Jag har glömt växter på torra land jag med, men det gick väl då och det hoppas jag att det gör för dig med
                        vet inte om jag har missat men vad skall du ha eller vad önskar du dig för fisk i 72-L karet?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Maria S. Edström
                          • November 2012
                          • 95

                          #72
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ja, du lär inte göra om den missen iaf!
                          Nej, det sved ganska illa när jag insåg vad jag ställt till med


                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jag har glömt växter på torra land jag med, men det gick väl då och det hoppas jag att det gör för dig med
                          vet inte om jag har missat men vad skall du ha eller vad önskar du dig för fisk i 72-L karet?
                          Skönt att höra att jag inte är den enda... Planerna för fiskvalet i detta akvarium har ju vandrat lite fram och tillbaka som synes tidigare i tråden, men nu har jag bestämt mig. Till veckan skall jag beställa 10 st. corydoras pygmaeus till att börja med, och därefter börjar jakten på huvudattraktionen i karet: ett par apistogramma borellii, variant opal. Den fisken har jag fallit pladask för så jag hoppas att jag skall lyckas få tag på dem. Borellii i allmänhet verkar inte omöjlig att beställa på den lokala akvarieaffären, men de gånger jag varit in på akvarietekniks hemsida har det inte stått något om vilken variant av borellii det rör sig om, och det är just opalen med sin röda teckning på huvudet som jag fastnat för så oerhört. Eventuellt om allt går bra så ser jag i framtiden också ett stim nannostomus beckfordi simmandes här
                          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #73
                            Det är A. yellowhead (min avatar), som akvarieteknik har.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Maria S. Edström
                              • November 2012
                              • 95

                              #74
                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Det är A. yellowhead (min avatar), som akvarieteknik har.

                              //Inger
                              Jaha, det visste jag inte. Tack för infon, Inger! Då blir det till att ha tålamod och leta då. Även om den hannen som du har bild på är bland de grannaste fiskarna jag sett på forumet! Men av någon anledning dras jag ständigt till opalen ändå
                              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #75
                                Javisst är det så - har man väl fått nåt i skallen, så är det svårt att ändra på det. Jag är likadan, fast ibland har jag inte fått tag på dom fiskar jag vill ha, och då har jag fått tänka om.
                                Hoppas, att du hittar dina opaler.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...