Nystart Tanganyika 167 L hallkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #16
    Ursprungligen postat av simpson
    Om du skulle ha oturen och termostaten går sönder och det är en stor värmare så kan det bli färdigkokt soppa...

    Om du istället har en klen och underdimensionerad värmare är det betydligt större chans att du hinner märka att något är fel innan alla fiskar är kokta. Även om du sover på natten och är borta på dagen. Men det kanske då inte räcker med en värmare...

    Nu ska ju saker inte gå sönder.
    Aha, han menar så

    Skall fnula på det.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #17
      Jaha, nu ska vi se.

      Funderar på att dra hem en säck av Julas blästersand, sedan blanda med lite rådasand som finns. Bladningen för att få lite olika grovlek i bottenmaterialet men samtidigt lite färgskiftning.
      Funderar dock på om Julas sand är "för fin", d.v.s kornstorleken är 0,2-0,7 mm medan min rådasand är 0,4-0,8 mm. Blir inte mkt växter så inte mkt rötter som behöver kämpa i det förhållandevis kompakta materialet.

      Utan vad jag fnular på är om det är så fint att blir kompakt och att det riskerar att bli ansamlingar av gaser som inte försvinner? Fisken i sig, d.v.s multisar gräver nog gärna runt i den fina sanden iofs...

      Kom dessutom på att frigolit till bakgrunden har jag ju redan (sålänge det är inte är någon "speciell" frigolit) då det finns kvar emballage från senaste leveransen från P.W.S.S. Borde väll inte vara något direkt problem om jag får skarva något och limma ihop någon bit för att täcka på bredden och höjden? Jag menar har ju sett en del som skarvar "framåt" för att ex. få fram stenmoduler mm...


      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Just det, måste fixa husfix, vilket var det nu igen som användes flitigt med bra resultat? finns även det på Jula? (Hittar inget online...) Men detta kanske funkar? Lack epolan... fick för mig att folk skrev om något i stil med epolan, men hittar fanken inte online...någon med tips här? Samt pigment/färg som är okej samt enkelt att använda, någon som hittat något bra på Jula där....


        Nicke
        Senast redigerad av ApeviaX; 09 November 2012, 08:16.
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #19
          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Jaha, nu ska vi se.

          Funderar på att dra hem en säck av Julas blästersand, sedan blanda med lite rådasand som finns. Bladningen för att få lite olika grovlek i bottenmaterialet men samtidigt lite färgskiftning.
          Funderar dock på om Julas sand är "för fin", d.v.s kornstorleken är 0,2-0,7 mm medan min rådasand är 0,4-0,8 mm. Blir inte mkt växter så inte mkt rötter som behöver kämpa i det förhållandevis kompakta materialet.

          Utan vad jag fnular på är om det är så fint att blir kompakt och att det riskerar att bli ansamlingar av gaser som inte försvinner? Fisken i sig, d.v.s multisar gräver nog gärna runt i den fina sanden iofs...

          Kom dessutom på att frigolit till bakgrunden har jag ju redan (sålänge det är inte är någon "speciell" frigolit) då det finns kvar emballage från senaste leveransen från P.W.S.S. Borde väll inte vara något direkt problem om jag får skarva något och limma ihop någon bit för att täcka på bredden och höjden? Jag menar har ju sett en del som skarvar "framåt" för att ex. få fram stenmoduler mm...


          Nicke


          Jag kör med bilbutteriks sand, Grovkornig, storlek 0,2–1,0 mm och det förefaller inte vara några problem för mig. snäckskalslekarna kan schakta en hink sand om dagen runt runt i akvariet...

          Och det ända som verkar växa på mina valisneria är just rötterna, de växer åt alla håll medans bladen försvinner.

          Sanden har inte kännts kompakt när jag justerat stenrösen eller nödflyttat mobbade (skygga) snäckskalslekares skal till lite lugnare område.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #20
            Nystart Tanganyika 167 L hallkar

            Låter kanoners det Simpson
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #21
              Nystart Tanganyika 167 L hallkar

              Jaha, äntligen igång irl med detta lilla projekt. Började igår med bakgrunden (min första hemgjorda bakgrund) som består av frivolitet i grunden.
              Har börjat limma fast "klippblock" med hjälp av Parasilco transparent akvariesilikon. Ligger nu och härdar från ungefär 16:00 igår (2012-12-09) till imorgon (2012-12-11) när jag kommer hem från den kryssning jag är på G till.

              Således blir det till att fortsätta att fixa med bakgrunden imorgon kväll, då ska det mätas lite till och börja sågas för att få grundmaterial rätt. Efter det kommer kniv och diverse andra verktyg få hjälpa till att få denna kreation att framstå som en klippvägg

              Tror de kommande sossarna ska gilla att ha en "ihålig" klippvägg, dessutom kommer det bli någon egen stenmodul samt ett riktigt litet röse i anslutning till detta, allt för att ge de massvis fina hålor att simma runt i. Till multisarna finns snäckor som kommer med fisken senare...


              Jösanes vad kul att äntligen få smygstarta med ett T kar
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Jaha, äntligen igång irl med detta lilla projekt. Började igår med bakgrunden (min första hemgjorda bakgrund) som består av frivolitet i grunden.
                Har börjat limma fast "klippblock" med hjälp av Parasilco transparent akvariesilikon. Ligger nu och härdar från ungefär 16:00 igår (2012-12-09) till imorgon (2012-12-11) när jag kommer hem från den kryssning jag är på G till.

                Således blir det till att fortsätta att fixa med bakgrunden imorgon kväll, då ska det mätas lite till och börja sågas för att få grundmaterial rätt. Efter det kommer kniv och diverse andra verktyg få hjälpa till att få denna kreation att framstå som en klippvägg

                Tror de kommande sossarna ska gilla att ha en "ihålig" klippvägg, dessutom kommer det bli någon egen stenmodul samt ett riktigt litet röse i anslutning till detta, allt för att ge de massvis fina hålor att simma runt i. Till multisarna finns snäckor som kommer med fisken senare...


                Jösanes vad kul att äntligen få smygstarta med ett T kar
                Du har inte åkt rock-båt?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #23
                  Nystart Tanganyika 167 L hallkar

                  Nej tyvärr, har inte haft råd eller polare som velat.
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #24
                    Jahapp, då är man hemma sedan igår 20:01. Blev inget pyssel med bakgrunden då p.g.a att jag var lite trött och på tok för hungrig med, haha

                    Idag är jag smått förkyld (har varit risig i halsen ett par dagar) men är i full gång med idéer så bakgrunden ska det pysslas med lite grann. Sedan ikväll 20:00 är det dags för The Hobbit på Sf i Linköping
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #25
                      Jahapp, då är man hemma sedan igår 20:01. Blev inget pyssel med bakgrunden då p.g.a att jag var lite trött och på tok för hungrig med, haha

                      Idag är jag smått förkyld (har varit risig i halsen ett par dagar) men är i full gång med idéer så bakgrunden ska det pysslas med lite grann. Sedan ikväll 20:00 är det dags för The Hobbit på SF i Linköping

                      Bakgrunden so far:

                      Framifrån
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5103.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,6 KB
ID: 2144705

                      Ovanifrån
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,5 KB
ID: 2144706

                      Snett ovanifrån
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,0 KB
ID: 2144707

                      Inser att det blir knepigt att få till det med husfix och lack i alla skrymslen och vrår sen, men men det löser sig nog.

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #26
                        Räcker det att fixa hål för utblås från ytterfiltret, eller måste jag "baka" in hela strilröret i bakgrunden? Tänker på att utan strilrör blir det ju en mer riktad grövre "jetstråle"?

                        Funderar även över ifall det funkar att ha doppvärmaren tillsammans med insuget till ytterfiltret gömt bakom ena hörnan av filtret, enligt "skissen" nedan? (OBS! Skissen är inte på något vis skalenlig, däremot kan jag säga som så att den lilla fyrkantiga delen till vänster är den hörnan jag snackar om, det är den enda "fria" ytan bakom bakgrunden, resten sitter dikt an mot glaset).

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Skiss.png
Visningar: 1
Storlek: 19,4 KB
ID: 2144708

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #27
                          Sådär då har jag fixat nästan hela bakgrundens grundstruktur. Den högra halvan limmar jag ev. senare idag för att fixas rent strukturmässigt imorrn ev.

                          Vad som garanterat sker imorrn är iaf att den del jag jobbat med so far ska få husfix imorrn Köper det idag innan bion.
                          Slänger in lite bilder nedan, kom gärna med feedback, idéer och förslag. Och vad tror ni om lite att integrera lite grenar i denna steniga miljö? Kan nog bli nice.

                          Rakt framifrån
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,7 KB
ID: 2144709

                          Ovanifrån, här ser man det "hål" jag lämnat till insuget som går till Eheim 2217 ytterfiltret, ser att det blev lite väl ynkligt...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,8 KB
ID: 2144710

                          Snett ovanifrån
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,8 KB
ID: 2144713

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #28
                            Är det följande husfix jag ska ha? Casco Husfix

                            EDIT: Tyckte mig se det i en annan tråd, således inhandlades ovanstående.
                            Senast redigerad av ApeviaX; 15 December 2012, 13:09.
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #29
                              Jaha, varit sjuk i ett par dagar, börjar gå åt rätt håll nu. Så tänkte försöka att ev. blaska på lite husfix på bakgrunden idag eller imorgon. Måste bara hitta varmluftspistolen och "gå över" ytan så den "smälter" ihop. Sedan var det ju frågan angående insug, utblås, doppvärmare & ev. grenar...

                              Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Innan du går för långt med projektet, har jag en liten fundering. Har du testat att sätta in bakgrunden i karet som den är nu? Jag tror den kommer att stjäla en hel del på djupet i onödan i ditt kar...men den kanske inte är så djup som den ser ut?
                                Annars hade jag bara haft ett utblås från pumpen utan strilrör, det går alltid att få ner styrkan sedan. Insuget ser bra ut med, men någon doppis i närheten av frigoliten är nog ingen bra ide, då doppisen kan bli såpass varm så den smälter frigoliten.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...