Nystart Tanganyika 167 L hallkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Nystart Tanganyika 167 L hallkar

    Tja på er


    Sitter här med lite gott i form av 70% riktigt fint, läser runt i diverse trådar och njuter. Lite 75, 80, 85 eller till och med 90% är inte fel det heller,
    högkoncentrerat och smaskens, med djup fyllig och komplex arom. Choklad alltså, inte sprit FAst lite god dryck finns att tillgå det med, både Whisky, Cognac & Likör samt Gin...

    Haha, hur som, i denna avkopplade miljö med akvarier runt omkring och det goda att inmundiga (Mats citat )samt Zoopet framför näsan så dök inspirationen upp, men blev lite fast i tanketräsket...


    Har ett kar i hallen hos mina föräldrar. Exakta mått och litervolym kommer senare, men har för mig att det är ca: 160L, kan vara lite mer (eller mindre ).

    Hur som helst, i detta kar har jag haft Malawiciklider, Mbuna framförallt. Tyvärr så gick doppvärmaren sönder för ett tag sedan, den överhettades på nått vänster, misstänker att själva termostaten gav upp...
    Med andra ord för varmt vatten, med för dålig syrehalt etc. vilket resulterade i massdöd. Det som finns kvar är min Segelfenspleco som fick flytta in då dess urspungliga kar gick åt fanders. Denne kämpe klarade smällen fint och mår trots missödet mkt bra.

    Jag tycker dock karet känns lite smått åt plecon dock så ev. får den flytta till en polares lokal beroende på lite olika faktorer...


    Så till själva frågan nu då. Antigen får det bli Tanganyikakar med Lamprologus multifasciatus som huvudnummer.

    Eller så blir det "SA" med Scalarer som huvudnummer, ("vanliga" scalarer, Pterophyllum scalare), sedan rödmunnar (Hemmigrammus bleheri) eller kolglödstetror (Hyphessobrychon amandae) som stimmare och kanske nyckehål (Cleithracara maronii) i bottenskicktet...

    Oavsett vilken variant det blir så är i dagsläget plecon kvar, samt 2 rejäla mkt fina svärdplantor.
    Så hur går det i ett Tanganyikakar med en pleco & hur tusan ska han kunna kryssa mellan svärdplantorna och i så fall kommande extra växtlighet om det blir "SA" utan att "riva" allt för mig?


    Input på detta, feedback i form av idéer, tips förslag på fiskar växter lösningar mm. tas tacksamt emot

    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 04 November 2012, 22:24.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Finns roligare t-ciklider än Neolamproligus multifasciatus. Tanga är ändå rätt val tycker jag, karet är lite litet för Skalarer..

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Finns roligare t-ciklider än Neolamproligus multifasciatus. Tanga är ändå rätt val tycker jag, karet är lite litet för Skalarer..

      Mmm, tänkte så med angående scalarerna alltså. Dessutom har jag en idé om ett kar framöver som ska husera bl.a scalarer så tanga får det bli.

      Nästa punkt då, multisar må vara enkla relativt anspråkslösa till utseendet etc. men jag gillar de, och har inte haft de förr, bara kört malawi... Dessutom har jag en polare som odlar fisk, mkt malawi och tanganyika som kan erbjuda en fin grupp till ett bra pris, så de får nog bli en start trots allt.

      Sedan är frågan då angående svärdplantor och multisar.. hmm
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Nästa grej att fundera på är följande:

        Bakgrund, göra egen i frigolit med husfix etc. Men alla ni som byggt egna, vilken typ av husfix? LÄnkar till olika produkter är mkt välkommet. Lack, något apolan typ tror jag det hette, skulle funka bra? Utöver detta, vilka pigment eller färger funkar?

        När det gäller filtreringsbiten då, hur skall detta funka, blir ett Eheim 2217 och strilröret samt insuget får gärna gömmas bakom bakgrunden eller "i" den så att säga, men då måste jag väll till med raster och trots det räcker väll intre cirkulationen för filtret kommer ju bara suga och spruta tillbaka vatten bakom bakgrunden då, så med lite raster vid insuget samt en cirk. pump som får ge lite rörelse i karet då kanske?

        Som sagt, mkt länkar och besrkivningar är bra, har läst mkt i olika trådar, så det jag önskar få samlat här är inte så mkt tips om själva byggandet som vilka produkter och var man finner de olika

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Självklart skall du göra detta kar till ett Australien-kar med en grupp Chlamydogobius eremius som hoppar på botten med ett stim pseudomugil furcatus som sällskap.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Mmm, tänkte så med angående scalarerna alltså. Dessutom har jag en idé om ett kar framöver som ska husera bl.a scalarer så tanga får det bli.


            Nästa punkt då, multisar må vara enkla relativt anspråkslösa till utseendet etc. men jag gillar de, och har inte haft de förr, bara kört malawi... Dessutom har jag en polare som odlar fisk, mkt malawi och tanganyika som kan erbjuda en fin grupp till ett bra pris, så de får nog bli en start trots allt.

            Sedan är frågan då angående svärdplantor och multisar.. hmm
            Har plantorna rotat sig har de klart bättre förutsättning att sitta kvar, du kan ju 'lägga' sten runt plantorna för att minska uppgrävningsrisken.

            Blir de uppgrävda får du väl prova att plantera dem på annan plats, eller ta ur. Det verkar vara centimeterprecision på snäckor och stenar, märker man att det inte fungerar och flyttar på 2 små stenar någon centimeter och vrider och vänder snäckskalen och vips så fungerar det.

            Var de väljer att gräva och inte gräva, det märker du

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av simpson
              Har plantorna rotat sig har de klart bättre förutsättning att sitta kvar, du kan ju 'lägga' sten runt plantorna för att minska uppgrävningsrisken.

              Blir de uppgrävda får du väl prova att plantera dem på annan plats, eller ta ur. Det verkar vara centimeterprecision på snäckor och stenar, märker man att det inte fungerar och flyttar på 2 små stenar någon centimeter och vrider och vänder snäckskalen och vips så fungerar det.

              Var de väljer att gräva och inte gräva, det märker du
              Låter nice detta

              Japp, det kommer bli så, svärdplantorna stannar, bootensubstratet kommer dock bytas från engelsk sjösten till Julas blästersand uppblandad med lite rådasan 0,4-0,8 som jag har ståendes. Snäckskal samt multisar tar jag via en polare, en grupp på 15 st. samt ett par sessor kommer trillar in.. Så det som egentligen behöver fixas blir då enligt listan nedan:


              Tangakar, material etc:

              Ytterfilter Eheim 2217
              (finns, väntar bara på ett Tetratec EX 700 som skall gå där mitt 2217 finns i dagsläget).

              Doppvärmare, Jäger 125W alternativt 150W, 125W värmaren klarar 150-260 L medan 150W klarar 200-300 L jag kan få de för samma pris båda 2, så kanske inte gör något att ha en lite överdimensionerad?

              Bakgrund, DIY frigolitbakgrund, inväntar lite tips på husfix, pigment/färg samt bekräftelse på nåt epolan lack? Som kan funka...

              Bottenmaterial Julas bäsltersand, uppblandad med Rådasand 0,4-0,8 mm.

              2 Rejäla svärdplantor som får stå kvar.

              Jaha, det är ju typ alles.

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                Självklart skall du göra detta kar till ett Australien-kar med en grupp Chlamydogobius eremius som hoppar på botten med ett stim pseudomugil furcatus som sällskap.
                Bidde till att köra tanga
                Men fisken i ditt tips var rätt nice
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Måtten var det ja.
                  Längd 95 cm, djup 41 cm höjd 44 cm. Räknar med att det har ca: 4mm glas? Blir då ca: 167 L i detta kar.

                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Ska strax dra iväg en order via aquaristic.net, någon som har idé angående denna frågan:

                    Doppvärmare, Jäger 125W alternativt 150W, 125W värmaren klarar 150-260 L medan 150W klarar 200-300 L jag kan få de för samma pris båda 2, så kanske inte gör något att ha en lite överdimensionerad?
                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av ApeviaX
                      Ska strax dra iväg en order via aquaristic.net, någon som har idé angående denna frågan:



                      Nicke

                      Det händer ju om man läser runt lite att termostaterna i värmare ger upp och värmaren eldar på för fullt, en stor och rejäl värmare har betydligt bättre möjligheter att koka fiskarna...

                      Skulle välja en mindre, eller 2 små. Chansen att båda termostaterna går på en gång är liten. Behöver du termostat? Med mycket pumpar och lagom belysning håller mitt kar 26 grader, ibland någon grad till. Det är nu när värmen (stambyte) varit avslagen i några veckor jag dragit igång en värmare.

                      Ös på rejält med snäckskal

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #12
                        Ursprungligen postat av simpson
                        Det händer ju om man läser runt lite att termostaterna i värmare ger upp och värmaren eldar på för fullt, en stor och rejäl värmare har betydligt bättre möjligheter att koka fiskarna...

                        Skulle välja en mindre, eller 2 små. Chansen att båda termostaterna går på en gång är liten. Behöver du termostat? Med mycket pumpar och lagom belysning håller mitt kar 26 grader, ibland någon grad till. Det är nu när värmen (stambyte) varit avslagen i några veckor jag dragit igång en värmare.

                        Ös på rejält med snäckskal
                        Så du menar att jag ska ta 125W värmaren av de 2 då?

                        Ja massor snäckskal, det ska bli en mini tanganyika botten med klippiga väggar Haha
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Så du menar att jag ska ta 125W värmaren av de 2 då?

                          Ja massor snäckskal, det ska bli en mini tanganyika botten med klippiga väggar Haha
                          Eller till och med 2st mindre värmar, tex 75W styck... Om du nu behöver värmare. Beror ju lite på hur varmt du har, var akvariet står etc.

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #14
                            Ursprungligen postat av simpson
                            Eller till och med 2st mindre värmar, tex 75W styck... Om du nu behöver värmare. Beror ju lite på hur varmt du har, var akvariet står etc.
                            Akvariet står som sagt i en hall, dörren är förvisso inte mkt öppen under vinterhalvåret men det förekommer. (Ytterdörren alltså) Dessutom så är det bra att ha i värmare för att hålla en relativt jämn temperatur. Rummet i sig är max 22 grader så är för kallt utan då den lysrampen in te värmer tillräckligt och även om det är okej på dagen lite för stora diffar tycker jag, mellan dag och natt.

                            Vet att så är i naturen, men men...

                            Okej, men varför 2 mindre?

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Akvariet står som sagt i en hall, dörren är förvisso inte mkt öppen under vinterhalvåret men det förekommer. (Ytterdörren alltså) Dessutom så är det bra att ha i värmare för att hålla en relativt jämn temperatur. Rummet i sig är max 22 grader så är för kallt utan då den lysrampen in te värmer tillräckligt och även om det är okej på dagen lite för stora diffar tycker jag, mellan dag och natt.

                              Vet att så är i naturen, men men...

                              Okej, men varför 2 mindre?

                              Nicke
                              Om du skulle ha oturen och termostaten går sönder och det är en stor värmare så kan det bli färdigkokt soppa...

                              Om du istället har en klen och underdimensionerad värmare är det betydligt större chans att du hinner märka att något är fel innan alla fiskar är kokta. Även om du sover på natten och är borta på dagen. Men det kanske då inte räcker med en värmare...

                              Nu ska ju saker inte gå sönder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...