"Säker gödning "för" räkor"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    "Säker gödning "för" räkor"

    Njae, inte gödning "för" räkor utan för eller snarare till växterna i våra kar.

    Vad jag vill få sagt är att jag i olika trådar upptäcker att det finns problem med ex. PMDD, & EasyCarbo samt Micro+ etx. då växterna ofta spirar men räkorna far illa eller i värsta fall dör.

    Detta vill vi förstås inte, så tänkte att detta kunde bli en samlad tråd där vi gemensamt kan "lagra" info. och länkar till gödning som kan fungera, kanske dosering, märke typ etc. samt vilka räkor som det hela fungerar med eller om rent av "alla" arter accepterar vad än det är för gödning just du vill tipsa om.

    Jag har ej märkt någon fisk som verkar fara illa av ovan nämna näringsämnen / gödning, men skulle så vara fallet att du har det, skriv gärna även om fisk trots att jag tänkte fokusera på "räksäker" växtnäring.


    Jag själv, är inte 100% klar med detta, därav tråden och som sagt för att delge info. till er som hittat hit.
    vad jag vet är att jag någonstans i en tråd funnit ett tips från Ansjo (Anders) angående någon näring han har testat (?) som de välkända räkbröderna Logemann i tyskland brukade flitigt i sina kar?


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    #2
    Fiskarna lider inte av gödning dock finns de andra problem!

    Innan jag börja med PMDD, hade jag inte en alg i karet, två månader senare stormtrivs de, 3 dagar efter rengöring har jag en härlig gräsmatta på frontglaset :/

    Man skall vara försiktig med de där, växterna får fart... tyvärr får algerna de också.............!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av freddan_gbg
      Fiskarna lider inte av gödning dock finns de andra problem!

      Innan jag börja med PMDD, hade jag inte en alg i karet, två månader senare stormtrivs de, 3 dagar efter rengöring har jag en härlig gräsmatta på frontglaset :/

      Man skall vara försiktig med de där, växterna får fart... tyvärr får algerna de också.............!
      Haha, jo nog kan det explodera i alger, det vet jag. Har kört med PMDD ett bra tag nu, och visst sköter man det inte rätt eller får i för mkt eller lite av något så har man prickalger som på beställning, men det är bara att pyssla vidare, det hjälper växterna iaf.

      Hellre lite alger än växter som blir taniga och inte utvecklas...
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      Arbetssätt...