Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Filmat ikväll, lite cyano och stirrig fisk efter vattenbyte men det ger en skapligt rättvis bild av hur det ser ut. Ingen helkarsvy då sängen är i vägen, vi måste tydligen ha en sådan enligt tjejen..



    http://www.youtube.com/watch?v=j4s0R...ature=youtu.be
    Maffig sajicahane... Och jag blir mer och mer sugen på sorgmantlar
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Maffig sajicahane... Och jag blir mer och mer sugen på sorgmantlar
      Jadu, han är stor och redigt stygg mot allt som kommer i vägen. Han har ingen ordentlig hona dock, söker med ljus och lykta efter rätt fisk men det går allt segt.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jadu, han är stor och redigt stygg mot allt som kommer i vägen. Han har ingen ordentlig hona dock, söker med ljus och lykta efter rätt fisk men det går allt segt.
        Jag har äntligen fått tag i Cryptoheros nanoluteus, och har en hane och en hona. Köpte fyra för ett antal månader se´n, tyvärr dog en hane rätt snabbt, och den större honan dog nyligen när de äntligen börjat visa lektendenser. Så nu hoppas jag att de två jag har kvar ska klara sig, och att hanen ska acceptera den mindre honan, vilket han inte riktigt gör än. Vill inte behöva åka till butiken där jag köpte dem, för att köpa nya, för den ligger en bit bort, och det var inte helt lätt att hitta.

        Nanoluteus verkar hur som helst vara en ovanlig sort, har för mig att han i butiken sa att han som kom in med dem hade fått åka till Norge för att få tag i den ena partnern i föräldraparet
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Jag har äntligen fått tag i Cryptoheros nanoluteus, och har en hane och en hona. Köpte fyra för ett antal månader se´n, tyvärr dog en hane rätt snabbt, och den större honan dog nyligen när de äntligen börjat visa lektendenser. Så nu hoppas jag att de två jag har kvar ska klara sig, och att hanen ska acceptera den mindre honan, vilket han inte riktigt gör än. Vill inte behöva åka till butiken där jag köpte dem, för att köpa nya, för den ligger en bit bort, och det var inte helt lätt att hitta.

          Nanoluteus verkar hur som helst vara en ovanlig sort, har för mig att han i butiken sa att han som kom in med dem hade fått åka till Norge för att få tag i den ena partnern i föräldraparet

          Fränt

          Här på Pets går det en fin grupp med Spilurus men vem har platsen till varenda ciklid som finns? Jag vill ha dem alla!!!! :P
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Spilurus tjatar han i "min" butik om, han vill ha tag i dem, men hittar dem inte. Han säger att de var vanliga förr, men att de är svåra att få tag i nu. Kanske har zebracikliden gett även de andra arterna i släktet dåligt rykte

            Jag är svag för lite ovanligare arter av släkten som är rätt vanliga, som Cryptoheros och Pelvicachromis t.ex. En art jag är nyfiken på, som jag läste om i Ciklidbladet häromsistens, är Heroina (minns inte artnamnet). Ser ut som små hantlar ungefär.

            Är du nöjd med sorgmantlarna förresten, hur funkar de i sällskapskaret?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Projekt vintermörker (utökad)

              Ursprungligen postat av Animaniac
              Spilurus tjatar han i "min" butik om, han vill ha tag i dem, men hittar dem inte. Han säger att de var vanliga förr, men att de är svåra att få tag i nu. Kanske har zebracikliden gett även de andra arterna i släktet dåligt rykte

              Jag är svag för lite ovanligare arter av släkten som är rätt vanliga, som Cryptoheros och Pelvicachromis t.ex. En art jag är nyfiken på, som jag läste om i Ciklidbladet häromsistens, är Heroina (minns inte artnamnet). Ser ut som små hantlar ungefär.

              Är du nöjd med sorgmantlarna förresten, hur funkar de i sällskapskaret?
              Sorgmantel är ju en anspråkslös tetra som fyller upp utan att stjäla uppmärksamhet från det som skall vara huvuddragen i akvariet. Det blir komplett, lite som bakgrunden i en tavla helt enkelt.

              Mina är helt orädda, senast idag var jag nere och pillade i akvariet och då var de fram på handen och duttade till den ett par gånger.

              Jag har den och Rödmunnarna som favoriter, även om det simmar en hel del annat i kategorin här hemma.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ja, dina verkar ju även rätt svarta, de sägs ju blekna när de blir större, men det beror kanske på ljuset, hur de trivs, och så. Jag har sett på dina filmer att de verkar lite ettriga sinsemellan. Hur är de med fenbitande och så? Minns att jag blev lite besviken på en av mina favorittetror, nättetran, när jag märkte att de gärna nafsade scalarerna i fenorna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Projekt vintermörker (utökad)

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Ja, dina verkar ju även rätt svarta, de sägs ju blekna när de blir större, men det beror kanske på ljuset, hur de trivs, och så. Jag har sett på dina filmer att de verkar lite ettriga sinsemellan. Hur är de med fenbitande och så? Minns att jag blev lite besviken på en av mina favorittetror, nättetran, när jag märkte att de gärna nafsade scalarerna i fenorna.
                  Det är inga problem med mina Scalarer, de är rätt tråkiga så jag förstår om tetrorna undviker dem. Det är ena ettriga grisfiskar som nog hade haft det bättre i Sydamerika

                  Jag har även Hyphessobrycon sweglesi hos dem och det funkar också bra.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Det är inga problem med mina Scalarer, de är rätt tråkiga så jag förstår om tetrorna undviker dem. Det är ena ettriga grisfiskar som nog hade haft det bättre i Sydamerika

                    Jag har även Hyphessobrycon sweglesi hos dem och det funkar också bra.
                    De vitfenade rosentetror jag har funkar superbra med scalarerna, på det hela taget en trevlig fisk, som sparrar lite sinsemellan, men inte stör några andra fiskar överhuvudtaget. Även kolglödstetrorna är en trevlig bekantskap, förvånansvärt tålig, för att vara en så liten sak.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      Äre mini landscape sten du kör i hightech burken?

                      Vart jävla sugen på att köpa sånna stenar från pwss men en 4-5kg sten kostar 200 spänn, är det verkligen rimligt? är dom så dyr?


                      MVH Rikard

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Projekt vintermörker (utökad)

                        Ursprungligen postat av Ryskbompa
                        Äre mini landscape sten du kör i hightech burken?

                        Vart jävla sugen på att köpa sånna stenar från pwss men en 4-5kg sten kostar 200 spänn, är det verkligen rimligt? är dom så dyr?


                        MVH Rikard
                        Det är seiryu-stone, tror att den kan kallas minilandskap. PWSS har ofta bra priser, 45 kr kg tror jag att dessa har som "normalpris" i butik. Där ser du att det ligger nära din kalkyl.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Det är seiryu-stone, tror att den kan kallas minilandskap. PWSS har ofta bra priser, 45 kr kg tror jag att dessa har som "normalpris" i butik. Där ser du att det ligger nära din kalkyl.
                          Helt sjukt att en stenjävel kan vara så dyr men jaja, bara betala Hur stor är en 5kg sten? haha är den där stenen "tung" av sig?

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Projekt vintermörker (utökad)

                            Ursprungligen postat av Ryskbompa
                            Helt sjukt att en stenjävel kan vara så dyr men jaja, bara betala Hur stor är en 5kg sten? haha är den där stenen "tung" av sig?
                            Den största jag har väger 1,5 kg. Det är som vanliga stenar, kommer du så högt upp så är de nog rätt bitiga
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Johan Rosendahl
                              • December 2012
                              • 78

                              Projekt vintermörker (utökad)

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Denna veckans movie. Allt går bra, lite fuzz-alger men det skiter både växterna och jag i. Ph stabilt på 6,5, dubbel dos PMDD, 8h belysningstid. Borde gå att ha ljuset på lite längre men jag kör safe. Nu börjar karet cyklas in, rutorna blir lite drabbade av alger men det är långt ifrån det som hände vecka 2 när rutorna blev helt gröna. I karet bor nu 20+ Amanos, 20 Rödmunnar, 10 Guppy + en miljard yngel och 3 Ancistrus. Mycket fisk i ett skört system, spelar kvitt när det måste till lite rörelse för att ens få det lite intressant

                              Jag måste ansa ner Stellatan till höger i bild, det är inget jag jublar över direkt men det blir bra när det är gjort. Ja, en helt odramatisk post om ett helt odramatiskt akvarium. Nästa projekt blir bakgrundsbelysning, det blir smutt.




                              http://www.youtube.com/watch?v=_av8maF1Qy8
                              Otroligt fint kar! Väldigt fin nyans på bakgrunden. Kan inte vara lätt att skriva uppsats, när du kan kolla på/fixa med det här istället.



                              /Johan och Viveca

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Fränt

                                Här på Pets går det en fin grupp med Spilurus men vem har platsen till varenda ciklid som finns? Jag vill ha dem alla!!!! :P
                                Såg nyss att nanoluteusparet har färgat ut, metallicgröna, med svarta band, och ett svart pannband Kanske blir lek, vore kul, då det är en raritet.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...