Två konstiga ciklider, vad är de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Två konstiga ciklider, vad är de?

    Var inne i "min" butik förut idag, och såg två arter, som jag aldrig sett förr. Och frågan är om den ena ens är en art. Båda hade han tydligen fått i inbyte, från nå´n som hade köpt dem på Akvarielagret. Den ena, som jag är osäker på är en riktig art, reagerade både jag och innehavaren likadant på första gången vi såg dem, det vill säga korsning mellan zebraciklid och Jack Dempsey. Han som bytte in dem hade tydligen nämnt nå´t om att de såg ut som korsningar, men var en egen art. På lappen stod det Awatilapia spec eller nå´t så´nt. De påminde i formen om zebror, men var lägre och mer långsträckta. De hade även svaga svarta "zebraciklidränder" och även några lysande blå prickar utspridda på kroppen. Han i butiken hade som sagt också reagerat när han såg dem först, och trodde det var korsningar. Nå´n som har hört talas om Awatilapia, finns det, eller hade han som köpt dem av Akvarielagret blivit lurad?

    Se´n hade samma person (vad jag förstod) kommit in med några stora saker, med stora munnar. (Ska väl i ärlighethetens namn inte svära på att den är amerikansk, men men) Försökte tyda hans stil, och dessutom så är ju inte stavningen helt säker, men det stod ungefär nå´t så´nt här: Chetobranckopsis flenensis... Ska tydligen vara riktigt fredlig, och planktonätare, med men en stor mun. Den största var ca 20 cm. Han hade fått in dem idag, och de hade väl inte färgat ut ordentligt, och var mest gråbruna, med lite rödaktig stjärtfena.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Den första låter ju som Amatitlania siqua

    Den andra låter ju lite som Semaprochilodus taeniurus

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Har du ingen bild du kan lägga ut ?? Kan vara lättare att se själv
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Chaetobranchopsis är mycket riktigt ett släkte filtrerande ciklider, mycket ovanliga, tror aldrig jag sett några till försäljning. Var såg du dem?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, Amatitlania siquia är det inte, har haft så´na. Dessa skulle heta Awatilapia eller nå´t liknande. De var rätt mörka, med bleka ränder, och blå prickar som på en JD, men inte lika mycket.

          De finns i en butik i Göteborg, han hade fått in fyra av varje. Vet nå´n om de där planktonätarna tar småfisk? Som Corydoras, och Apistogrammahonor? Han sa att de skulle vara väldigt fredliga, och funka med t.ex scalarer, tuffare sällskap än så tålde de visst inte. Är lite sugen, men med den munnen blir man ju orolig att de sätter i sig småfisk.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Om de är planktonätare så tycker de med all garanti att corydoras och apistogrammor är för stora, nykläckt artemia och liknande är däremot lagom..
            Skulle det nu visa sig att de inte är panktonätare och har stor mun nog för att få in en apistogramma-hona i käften så lär hon ryka..

            Planktonätare ska ha stor mun (om de har lite storlek och är aktivt simmande) för att det ska löna sig för dem att leva på den typen av foder..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har aldrig ens sett en levande Chaetobranchopsis, men skulle inte placera dem tillsammans med pyttesmå apistogrammahonor, tror inte det slutar väl.
              Jag skulle tippa de nog snarare hör hemma i ett stort "snäll-akvarium" med fisk som scalare, discus, flaggciklid och uaru.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Om de nu är planktonätare så ska de anse att apistogramma-honorna är för stora..
                Planktonätare äter små kräftdjur..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, men tänkte att de kanske är mer anpassningsbara, att de äter mer än plankton om de får chansen.

                  Se´n kom jag att tänka på en sak. Ska nog åka till honom och fråga, ifall han fick se namnet i skrift på de där andra, eller om han som bytte in dem bara sa namnet. I så fall kan det mycket väl vara så att det egentligen ska vara Amatitlania, och inte Awatilapia Men hur som, vanliga zebror, eller siquia (Honduran Red Point) är det inte.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Om de nu är planktonätare så ska de anse att apistogramma-honorna är för stora..
                    Planktonätare äter små kräftdjur..
                    Planktonätare KAN äta små partiklar, de har mundelar (framförallt gälräfständer) anpassade till att filtrera ut småttiga saker. Det finns ingenting som säger att de inte också kan äta lite större partiklar och en apistogrammahona är bara sisådär 20 mm.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, det var det jag tänkte, att även om deras huvuddiet består av plankton, så kanske de sätter i sig en liten fisk om den simmar förbi. Men de verkar ju ganska lugna, och jagar väl knappast aktivt. Mina Apistogrammahonor (köpta som viejita II) är väl 3-4 cm.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Ni kan ju ha rätt i att de kanske tar små fiskar, men hålls de mätta så borde de inte orka jaga efter småfisk..
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Chaetobranchus flavescens har jag haft. Det är en filtrerare, men betedde sig ganska mycket som en vanlig cichlid och åt pellets. Mina blev aldrig fullvuxna (runt 20 cm) utan bara ca 8 cm. Minns inte vad de dog av. Kan ha varit parasiter eftersom de var vildfångade. Det finns ytterligare en Cheatobranchus-art: C. semifasciata. Jag vet inte om den är filtrerare. Av Chaetobranchopsis finns två valida arter, C. australis och C. orbicularis, och bägge är mycket sällsynta i handeln. Åtminstone den ena är filtererare.

                          "Chetobranckopsis flenensis..." låter ju mer som Chaetobranchus flavescens, och dessutom troligare eftersom den fanns på beställningslistor för några år sedan. Alla nämnda arterna är tecknade i grått och gult och ingen lär bli någon kioskvältare, men spännande fiskar om man bryr sig mer om biologin än utseendet.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Jag köpte de fyra planktonätarna, och även ett par av Amatitlanorna, ska försöka fixa bilder. Han som bytte in dem hade tydligen haft dem tillsammans, men det funkade inte, han hade visst även försökt ha planktonätarna med hantlar, men även hantlarna var för tuffa tydligen.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Gabbi

                              • September 2010
                              • 23

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              . Nå´n som har hört talas om Awatilapia, finns det, eller hade han som köpt dem av Akvarielagret blivit lurad?

                              .
                              Sånt här är alltid så himla festligt. Varför i herrans namn skulle vi ha lurat honom bara för att han kommer ihåg ett namn helt fel? De allra flesta människor går så vitt jag vet inte till jobbet i någon slags strävan efter att lura så många människor de kan under dagen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...