Snäcklekare tillsammans med malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #61
    Tycker Paddy har svarat bra, så jag har inte kommenterat mer. Blandningen kommer att fungera bra, vad jag tror (om akvariet är rätt inrett). Det enda jag funderar på är de tre arterna i början - varför så många av dem? Du kan ju börja med 4-6 st och så göra dig av med resten när du väl fått ut ett par. Tror tyvärr att det blir lite väl trångt med Callochromis också, de vill ha en del plats. Annars en bra sandsill att börja med, de är tåligare än t ex Xenotilapia.

    När det gäller ciklider och akvarium så är det i nästan 100 procent av fallen bäst med så stor bottenyta du kan få till. Resten gör inredningen. Med Cyps så kan lite extra höjd vara bra, de klipper utrymmet direkt. Har du överhäng/skugga på en del av akvariet kan Paracyprichromis trivas där. Grottlevande munruvare kan man beskriva den som. Fantastiskt vacker i dunkelt ljus, en grå sill i starkt ljus...

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #62
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Tycker Paddy har svarat bra, så jag har inte kommenterat mer. Blandningen kommer att fungera bra, vad jag tror (om akvariet är rätt inrett). Det enda jag funderar på är de tre arterna i början - varför så många av dem? Du kan ju börja med 4-6 st och så göra dig av med resten när du väl fått ut ett par. Tror tyvärr att det blir lite väl trångt med Callochromis också, de vill ha en del plats. Annars en bra sandsill att börja med, de är tåligare än t ex Xenotilapia.

      När det gäller ciklider och akvarium så är det i nästan 100 procent av fallen bäst med så stor bottenyta du kan få till. Resten gör inredningen. Med Cyps så kan lite extra höjd vara bra, de klipper utrymmet direkt. Har du överhäng/skugga på en del av akvariet kan Paracyprichromis trivas där. Grottlevande munruvare kan man beskriva den som. Fantastiskt vacker i dunkelt ljus, en grå sill i starkt ljus...

      Hilsen,

      /P
      Det var dessa du tänkte på?
      4-6 st Neolamprologus Brichardi
      4-6 st hästnosciklider
      4-6 Jullar av en art.

      Jag tänkte precis som du sa, börja med så här många av varje och se vad som får plats och hur de parar ut sig.

      Storleken på akvariet är inte helt lätt. Jag vill ha helglas. 720L i helglas känns lite läskigt. 540L lutar det åt nu men en kompromiss hade kunnat vara att köra 600L som är 200 långt och bara 50 djupt. 60 högt vill jag ha. Kör man 200 långt blir allt dyrare dock. Akvariet, bänken, bakgrunden, rampen...Tål att funderas över

      Nigripinnis, hade den passat i akvariet. Istället för cyprichromis då? Verkar som att de håller sig ganska högt upp i akvariet, och i grottors tak, ett överhäng kan ju vara bra då. Finns det någon bättre lämpad paracypridochromis än nigripinnis för det här akvariet?

      Tänkte introducera fisk i två omgångar.
      Först:
      4-6 st hästnosciklider
      10 st Lamprologus Multifaciatus
      10st cyprichromis

      Sedan:
      4-6 st Neolamprologus Brichardi
      4-6 Jullar av en art.
      4-6 (?) Neolamprologus tretocephalus

      Senare även introducera :
      Ett par Altolamprologus calvus/compressiceps

      Jag har delat upp dem lite efter var de håller till i akvariet. Så att inte tex bara princessorna får gå och totaldominera alla grottorna i nån månad innan nästa omgång grottlekare kommer i.
      Altolamprologus tänkte jag låta äta lite yngel men i början kan det vara roligt om fiskarna får leka lite mer ostört

      Är det kanske bättre att introducera grottlekarna först?

      Mycket funderingar blir det
      Senast redigerad av Nasso; 19 April 2011, 08:10.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #63
        Jepp, det var de tre arterna jag tänkte på. Då har du redan klurat på att de parar ut sig och vad som händer, alles gut. Du kan få vara kvick med håven om Jullarna bestämmer sig för slagsmål, där kan det gå fort och sluta illa. Hästnosarna kan också blixtra till på liknande sätt, Prinsessorna brukar vara mer "mobbing" och enkelt att lyfta ut ev. överblivna.

        Ingen stor skillnad i antal liter mellan 540 och 600, men ett 600 kan du enkelt göra som ett panorama, och det ser betydligt större ut än ett 540. Hade ett 600 med de måtten du är inne på som vardagsrumsprydnad ett tag, mycket trevlig storlek på akvariet.

        Fördelen med Cyps är att de kommer att dra fram upptill över hela akvariet, nigripinnisen blir "fast" under överhänget. Har inte koll på om du kunde köra bägge, aldrig testat det. Misstänker dock att nigripinnisen får stryk. Kan Paracyprichromis för dåligt, aldrig haft någon. Vet inte om någon annan art skulle lämpa sig bättre än nigripinnis, däremot vet jag att du får svårt att hitta någon annan art. Mycket ovanliga i handeln (utom nigripinnis då).

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #64
          Hittade bild på min gamla burk. Var just ett Tanganyika, Cyps, snäcklekare och Jullar. Gjöt modulerna själv.

          Hilsen,

          /P
          Bifogade filer
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #65
            600L ser trevligt ut. Det är ju riktigt läckert med ett så långt kar!
            Om man väl ska köra på 600L så kan man dock nästan lika gärna köra 720L Rent prismässigt iaf. Det är bara priset på akvariet som stiger, ramp, bänk (den jag tänkt använda är 60 djup) och bakgrund är ju densamma.

            Får nog bli cyprichromis. Gillar dem

            Låter ju lite läskigt med bråk, för hästnosarna och jullarna. Brukar det bli så allvarligt att flera fiskar dör? Alltså att bägge fiskarna som slåss blir så skadade? Är ju alltid hemifrån minst 8h per dag och sover lika många timmar
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #66
              Mm, Jullar och hästnosar är kända för att det kan gå fort med dödsfall. Bör klara sig med så stort kar, men man vet aldrig. J. transcriptus har hos mig gjort bland det jäkligaste jag sett i akvarium. Var ett etablerat par som lekte ofta. Inga förändringar i akvariet. Tillräckligt med plats, bra utfodring. En dag såg jag något märkligt som flöt vid ytan - en söndersliten bakkropp. Hittade rätt snabbt andra delen, huvud och tarmpaket... Gick inga andra fiskar där, så den andre måste ha utfört dådet.

              En annan grej stod också en Tanganyikaart för, Lepidiolamprologus hecqui. En rovfisk, som ändå är rätt liten (max 10 cm). En Julle fick för sig att mucka med hannen, som då hade yngel att bevaka. Det var inte alls "jaga undan", det var instant murder. Jag SÅG ändå förloppet, men hann inte reagera - det sa bara pang. No mercy. Ibland hjälper det inte hur man än gör, dessa fiskar kan ha temperament.

              L. hecqui (eller om det var L. meeli, en snarlik art) har gjort en annan sak hos en polare. De hör till snäckskalslekarna, även om de är lite större. Som de flesta av dessa kan de vara tuffa när de har yngel. Attackerar ofta akvaristens hand vid skötsel av akvariet. Honan blev iaf vansinnig när polaren trixade runt i akvaret, och attackerade armen. Dessa fiskar är lite större än vanliga snäckskalslekare, och har hyfsade tänder (rovfisk). Honan bet sig fast i armen och följde baske mig med UPP ur akvariet när han drog upp armen... *s*

              Hilsen,

              /P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 April 2011, 09:06.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #67
                Ojdå. Våldsamt

                Det bästa hade ju varit att ha färdiga par i akvariet men vad jag förstått så är det svårt att könsbestämma jullar och hästnosar. Om man köper ett färdigt jullepar så finns väl risken att paret splittras också? Läste någonstans att det kan räcka att möblera om i karet för att splittra ett par.
                Det är ju roligare att låta unga fiskar växa upp i karet istället för att stoppa ner gamla fiskar som går att könsbestämma
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • Paddy
                  • April 2011
                  • 166

                  #68
                  Det beror på hur många par du har, samt vilken art det gäller. Jag skulle säga att om du endast håller ett par (1:1) av tex Julidochromis eller hästnosar, är det ingen risk att paret splittras, då har hannen ingen annan hona att välja mellan så att säga. Däremot om du håller flera par finns det risk att en hanne byter hona, men i så fall vid ommöblering eller någon annan förändring i akvariet.

                  Om du har ett eller flera fungerande par skall du aldrig göra några ändringar av den gruppen fiskar, dvs byta ut en hanne/hona mot en annan etc, då kan det du snackar om inträffa - splittring och konkurrens hannar emellan.
                  Mvh Matt

                  /Ingen regel utan undantag

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #69
                    Ok. Mycket intressanta och spännande fiskar det verkar finnas i tanganyika sjön ska bli mycket roligt att komma igång med detta projektet på riktigt blir ett besök till åleds i helgen. De har en hel del tanganyika.
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Paddy
                      • April 2011
                      • 166

                      #70
                      Yes, "häftighetsmässsigt" är T svårslaget!
                      Ditt projekt låter i övrigt spännande, hoppas vi får se bilder och uppdateringar vad som händer
                      Mvh Matt

                      /Ingen regel utan undantag

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #71
                        Japp. Bilder kommer. Det är lite annan renovering som behöver komma på plats, ett annat akvarie ska flyttas och så är det påökning i familjen i sensommar så det kanske inte blir förrens till hösten men planering kan man inte vara ute i för god tid med!
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #72
                          Ursprungligen postat av Paddy
                          Yes, "häftighetsmässsigt" är T svårslaget!
                          Ditt projekt låter i övrigt spännande, hoppas vi får se bilder och uppdateringar vad som händer
                          Fast om man kollar "Aktivitet & färgmässigt" så ligger de långt nere på listan

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #73
                            Ursprungligen postat av Auratusen
                            Fast om man kollar "Aktivitet & färgmässigt" så ligger de långt nere på listan
                            Aktivitet och intressant aktivitet är inte samma sak Det är en jäkla aktivitet på mina koppartetror, jagar varandra konstant, dock inte särskilt intressant att titta på. En snäcklekare kanske inte rör sig lika mycket men är betydligt intressantare att iakta Tex malawi mbunas är väl snäppet vassare än tetrorna iaf men tycker det är lite väl stimmigt med ett akvarium med bara en massa mbunas. Har ingen erfarenhet av malawi dock.
                            Hur mångs skulle skaffa mbunas om alla var helt gråa bara för att observera dem? Är de så intressanta? Jag vet inte, därför jag frågar

                            Färg är fint. Tycker dock att fiskar kan vara vackra ändå, även fast de är relativt färglösa. Kolla på princessorna. Tycker de är oerhört vackra och graciösa. Det är min personliga åsikt. Smaken är som baken... Tillsammans med det intressanta beteendet med bland annat generationer av yngel som hjälps åt att vakta nästa generation gör att det är en art jag vill prova!
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #74
                              Ursprungligen postat av Auratusen
                              Fast om man kollar "Aktivitet & färgmässigt" så ligger de långt nere på listan
                              Då har du nog missat Cyps, Troffar, Enantiopus, Xenotilapia och Kungarna bland fisk och färg: Cyatopharynx... *s*

                              Rätt kass video i färgåtergivningen, men den ger en liten uppfattning iaf:
                              Fishroom videos. Both species are young groups. The foai have spawn, but not held full term yet. The Kilesa have yet to spawn. Kilesa video starts at the...


                              Bättre i färgerna, men ändå bara en blek kopia av verkligheten:
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 April 2011, 12:52.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #75
                                Homogent gula leleupi täcker upp färgskalan bra också, tycker jag - sedan har ju dessa ett otroligt intressant beteende i all sin enkelhet. De här två ungtupparna är riktigt duktiga.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...