Akvarieutställning + Aquascape-tävling + Discuschampionat i Malmö 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Har precis kommit hem från Malmö och är lite seg efter flera dagars med fisktittanade, fisklyssnande och fisktjötande.

    En fantastiskt bra utställning med en himla massa riktigt snygga akvarium och massvis av snygga fiskar - vilken inspiration.
    Jag vill nog påstå att denna utställningen är den utställning i värden där den finns mest inredda fiskakvarier till beskådande.

    Stort beröm till Malmö Akvarieförening och Nordiska Diskussällskapet för denna fantastiska mässa.

    Själv har jag som vanligt fotat en del och jag kommer så småningom att tota ihop en artikel från evenmanget där jag bl.a. kommer med lite kommetarer om bedömningen av Nanotävlingen (det var ju den första som arrangerades i Norden och jag var domare).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ason
      • November 2010
      • 107

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      [...]

      Själv har jag som vanligt fotat en del och jag kommer så småningom att tota ihop en artikel från evenmanget där jag bl.a. kommer med lite kommetarer om bedömningen av Nanotävlingen (det var ju den första som arrangerades i Norden och jag var domare).
      Det var en trevlig utställning i Malmö - och imponerande stor.

      Jag och hustrun åkte dit för att titta på nanoakvarierna främst - för att få lite inspiration mer än från bilder - så det skall bli intressant att se Kjells kommentarer.

      Det var väldigt mycket folk där i lördags när vi var där, så man fick följa med runt i samma takt som strömmen - men man kunde ju ta flera varv, och man kunde pusta ut ute i cafeterian emellanåt. Där fanns korv och bröd för att stärka sig på kanske mer norrländskt än skånskt manér(?). Billigt och gott! Gås äter man ju först i nästa vecka förstår jag...

      I utställningen kunde man titta på allt från grodor och maneter till räkor och discus. Hela skalan från blinkande teknikanläggningar till imponerande biotopakvarier. Men vi var som sagt mest nyfikna på nanos.

      Även bland nanoakvarier fanns en mycket stor bredd - från futuristiska fictions till för själen vilsamma, harmoiska miljöer. Inget var väl precis det akvariet som vi skulle vilja ha, men det var mycket bra att kunna se och jämföra intrycken av olika bottenmaterial och olika växtstrukturer och färger. Lärorikt. Insikten blev att vi nog behöver titta på fler, så vi får ta en sväng till Hannover i januari också.

      För oss hade det varit bra om man inte bara skyltat vilka fiskar som fanns i burkarna utan även nämnt växterna. Det var många vi inte lyckades identifiera. Det är trettio år sedan vi hade akvarium senast, så där finns också mycket nytt att lära.

      Men det var en fin och trevlig utställning i Malmö. Och så fick man träffa både Kjell och räk-Janne i egen hög person. Trevligt!

      /Bengt
      allting hänger ihop - frågan är bara hur

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        Riktigt trevlig utställning, mycket kul att titta på. Jag vet att det ligger mycket jobb bakom ett sånt här projekt så det är kul att det fortfarande finns folk sopm är beredda att lägga all tid som går åt nu när det annars är lite segt i många föreningar. Snyggt jobbat Malmö, hoppas det gav många nya medlemmar för det förtjänar ni!!!
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          Ason,
          jag förstår så väl efterlysningen av bättre skyltning, men det är svårt. Många bestämmer sig i sista sekund och på nanoakvarierna hade det även bestämts att ingen skyltning skulle ske (skyltarna hade stört insynen i akvarierna som jag greppar det). Om ni fotat något eller undrar över växter så går det bra att identifiera dem i efterhand. Jag vet att ALLA akvarierna är fotade av MAF, men jag vet inte om, hur eller när det läggs ut någonstans. Finns iaf en del bilder här: http://mafshow2011.no-ip.org/

          Kul att det uppskattas, och trevligt att ni är nöjda!!

          /En av alla urvattnade disktrasor efter rivningen
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            Idag kan man läsa om Roffe Nordens snyggaste diskus i fler tidningar bl.a Metro o DN, även Sveriges radio http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4785731 Kul att det var en svenskodlad diskus som blev Public Choise Så grattis till Roffe o Ninnie Alders.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av kaj.p
              Idag kan man läsa om Roffe Nordens snyggaste diskus i fler tidningar bl.a Metro o DN, även Sveriges radio http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4785731 Kul att det var en svenskodlad diskus som blev Public Choise Så grattis till Roffe o Ninnie Alders.
              Det stod även om Ninnies diskus i Göteborgs Posten idag
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Ason
                Och så fick man träffa både Kjell ..........i egen hög person.

                /Bengt
                Lite udda - vi bor bägge i Partille, men träffar varandra i Malmö
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • olof b
                  • March 2005
                  • 262

                  Jag tog snabbt lite video strax innan stängningsdax på utställningen. Det är bara ett litet urval av akvarierna och mest från den "vanliga" utställningen.

                  This is "MAFs Akvarieutställning 2011" by Olof Blomqvist on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


                  mvh

                  olof
                  Malmö Lund Cycle Chic:
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    Kul att det fortsätter generera uppmärksamhet i media!! Schysst video, Olof, tackar!!
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Det vinnande akvariet i Nanotävlingen
                      Bifogade filer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        Ursprungligen postat av olof b
                        Jag tog snabbt lite video strax innan stängningsdax på utställningen. Det är bara ett litet urval av akvarierna och mest från den "vanliga" utställningen.

                        This is "MAFs Akvarieutställning 2011" by Olof Blomqvist on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


                        mvh

                        olof
                        Tack för att du delar med dig av en bra video.
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          Vill också säga att även alla utländska gäster tyckte det var ett kanon arrangemang.
                          Så här skrev Heiko igår på Facebook. De som känner Heiko Bleher vet att gärna håller fram sig själv o det han gjort men här var han impad. Kul för Malmö Akvarieförening

                          This championship and the show was fast fantastic. The show and competitionbiotope-aquariums were the best I have ever seen anywhere since 1964. I wish I have had some time and own material to prepare one according to my view myself. This Malmö Aquarium Club should really beconsidered one (if not the) best worldwide, and not only because of its 85thanniversary (congrats again), but for what they do for the aquarium hobby. Theyare the living proof and showed that this is not only the best, but also themost educational we have in this (crazy) world.l to prepare oneaccording to my view myself.
                          And I wanted to add that the championship was verybeautiful place - unique - different from any other one ever done, and theNordic Discus Society did a fantastic job, great work. Congratulations all ofyou, and specially Kaj and Bosse ... And next time I like to give you beforehandsome helpful additional input (if you want), and help more.
                          Senast redigerad av kaj.p; 08 November 2011, 10:51.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Akvarieentusiasten
                            • September 2011
                            • 224

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det vinnande akvariet i Nanotävlingen
                            Mitt favoritkar, vad kul!!!
                            /Cicci

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Vill också säga att även alla utländska gäster tyckte det var ett kanon arrangemang.
                              Så här skrev Heiko igår på Facebook. De som känner Heiko Bleher vet att gärna håller fram sig själv o det han gjort men här var han impad. Kul för Malmö Akvarieförening
                              WOW! Inte illa!

                              Men. Det finns så klart alltid det som kan göras ännu bättre! Nu på torsdag ägnar vi MAFs månadsmöte åt att visa bildspel från utställningen och sedan till utvärderingsdiskussion, för att bli ännu bättre nästa gång. Alla är välkomna med sina synpunkter! Du behöver inte vara medlem i MAF. Välkomna kl 19:00, Branteviksgatan 40 i Malmö.

                              För övrigt så gjorde radio P4 i går ytterligare en intervju med MAFs ordförande Niclas. Den förra gick ut först lokalt och sedan i riksradio. DN, Metro, GP, Sydsvenskan mfl publicerade i måndags notiser med bilder på vinnardiskusen. Fantastisk reklam för vår hobby!

                              (För de som inte känner till Heiko: Han är ett av de största namnen inom akvaristiken genom tiderna, men även vetenskapsman och redaktör för Aqua - International Journal of Ichthyology. Har väl besökt i stort sett alla större akvarieutställningar i Europa och resten av världen de senaste 50 åren och är en eftertraktad föreläsare världen över. Han har på sina expeditioner till mer än 166 länder upptäckt mängder med nya fisk- och växtarter, varav många också fått bära hans namn (se tex här http://en.wikipedia.org/wiki/Heiko_Bleher).)
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Det är ju egentligen helt otroligt hur detta evenemang uppmärksammades av pressen (både tidningar och TV) - så även där lyckades ni på ett fantastiskt sätt. Oerhört kul och bra för akvariehobbyn

                                Hur många besökare blev det totalt - lyckades ni spränga 2.000 personers vallen?
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 November 2011, 16:42.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...