Juwel Vision 450 projekt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    #61
    Ursprungligen postat av Nubi
    Svart filtermatta funkar utmärkt, annars om du har en fruga hemma, strumpbyxor
    Får ta ett snack med henne :-P
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #62
      snack och snack, ta ur lådan och ge henne en hundring, vilken kvinna säger NEJ till shopping *hihi*
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Mr J.E
        • June 2009
        • 276

        #63
        Uppdaterings dags :-).....

        Måste säga att det är väldigt roligt att dela med sig av sitt projekt. Speciellt också när folk kommenterar både positivt och kritik!

        Nåväl, var nere på DM och gjorde av med lite mer Kapital för några dagar sedan. Har funderat om eller vad jag ska använda för bakgrund? Man kan ju inte undkomma att BTN i ett kar blir riktigt snyggt, men smakar det så kostar det också. Slimline är det många som använder, snyggt, billigt och praktiskt. Har själv använt det till mitt gamla Vision 260.
        BTN skippade jag, dels för att dom kostar en hel del och dels för att dom oftast bygger ut ganska mycket..
        Men något som är riktigt shysst och som många kör med är moduler, svart ruta och några moduler.
        I ett SA kar kanske man kan fråga sig om så stora stenformationer hör hemma? Men då får man väl säga att det inte är ett SA kar, om man nu ska köra med moduler och rötter ..

        Var nere på DM och fick tag i 2 st moduler för den nätta summan av 500:- riksdaler, passade även på att inhandla en bubbelräknare och insugssil. Så nu har man målat akvariet med svartfärg och planerar för placeringen av modulerna..
        Hade tänkt att ha en pump i stora modulen har 2 stycken Juwel pumphuvuden liggandes en på 1000l/h och en på 600l/H. Blir till att fylla modulen med filter kuddar..

        Lite tips efterfrågas.

        Tips på en bra streampump till modul, med kapacitet på 2000-3000l/h ?

        Var får man tag i ättikssyrehärdande svart silikon?

        Reflektorer, Vilka ska man använda? Juwel reflektorer VS ?
        Bifogade filer
        Juwel Lido 120, "räkvasen"
        Juwel Vision 450, projektet!
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

        Kommentar

        • Big_Sal
          • March 2008
          • 470

          #64
          modul + filtermattekuber + cirkpump fungerar riktigt bra, har kört det ca 1 år nu utan att ha rengjort filtermattorna... Se till inte slarva med silikonet för det gjorde jag och det händer ibland att mindre fiskar hittar in bakom via springorna...

          Silikonet borde du förresten hitta i din lokala zoobutik, där hittade jag mitt...

          Gillar förresten din rotlösning. blev riktigt snyggt... Sen om det är praktiskt är en annan femma :P
          //Salle

          Kommentar

          • Mr J.E
            • June 2009
            • 276

            #65
            Ursprungligen postat av Big_Sal
            modul + filtermattekuber + cirkpump fungerar riktigt bra, har kört det ca 1 år nu utan att ha rengjort filtermattorna... Se till inte slarva med silikonet för det gjorde jag och det händer ibland att mindre fiskar hittar in bakom via springorna...

            Silikonet borde du förresten hitta i din lokala zoobutik, där hittade jag mitt...

            Gillar förresten din rotlösning. blev riktigt snyggt... Sen om det är praktiskt är en annan femma :P
            Fint att höra, ja det verkar som många är nöjda med den här lösningen. Funderar dock vad man ska använda för cirkpump. Har en Seio streamer liggandes på 2000l/h, dock så har den ett stort utblås ca 40-50mm i diameter. Men funderar på om man kan använda Juwels pumphuvud? Har 2 liggandes en på 1000l/h och en på 600l/H man kan kanske rent av använda båda åt olika riktningar?

            Tyvärr så brukar det silikonet kosta skjortan hos zoobutikerna, rätta mig gärna om jag har fel?
            Hittat på transparent för 59kr tuben, men svart verkar vara mycket svårare att få tag i.

            Tackar, ja den kanske inte är så ommöblerings vänlig..Får återkomma om när jag ska möblera om
            Juwel Lido 120, "räkvasen"
            Juwel Vision 450, projektet!
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #66
              silikon



              jag har en aqua-clear 70 pump huvve över om du är intresserad.

              Kommentar

              • Mr J.E
                • June 2009
                • 276

                #67
                Ursprungligen postat av hannesc
                silikon



                jag har en aqua-clear 70 pump huvve över om du är intresserad.
                Min sista chansning i stan är Beijers bygg, hoppas dom har. Annars blir det till att beställa... Biltema hade ett kanon bra silikon i Vit, transparant, svart och grått. Som klippt och skuret för detta(använde det till att montera mina slimline) men då byter dom sortiment

                Tack för erbjudandet, ska först se om man kan göra nått med Juwel pumparna... Annars blir det ett telefonsamtal till Herr Hannes! 1500l/h på Aqua-clear 70?
                Juwel Lido 120, "räkvasen"
                Juwel Vision 450, projektet!
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #68
                  Weeiii Det börjar ta sig

                  Din idé med moduler och svartbakgrund blir riktigt läckert, såg att du hade rötter, bara att "täcka" lite med växter och försöka fixa djupet så att det inte känns som att modulerna sitter där de sitter och är mer en naturlig placering....ehmmm...ja, du kanske fattar, skyller på för FÖR mkt kaffe så här dags
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Mr J.E
                    • June 2009
                    • 276

                    #69
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Weeiii Det börjar ta sig

                    Din idé med moduler och svartbakgrund blir riktigt läckert, såg att du hade rötter, bara att "täcka" lite med växter och försöka fixa djupet så att det inte känns som att modulerna sitter där de sitter och är mer en naturlig placering....ehmmm...ja, du kanske fattar, skyller på för FÖR mkt kaffe så här dags
                    Haha för mycket koffein, det e nice! Kanske inte så här sent på en söndag?

                    Tyckte det såg ganska så tomt ut på högersidan. Modulerna är kanon både när det gäller filter, bakgrund och ekonomi
                    Nästa steg blir reflektorer, vad man nu ska ha för några..? Juwel, Arcadia osv osv.... Djungel där ute
                    Juwel Lido 120, "räkvasen"
                    Juwel Vision 450, projektet!
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #70
                      Jag har reflektorer från Juwel och är riktigt nöjda med de, Haft liknande till mitt 180l Aldrig varit missnöjd.
                      Det är lugnt jag kan sova NÄRSOM och behöver inte så mkt sömn heller, dessutom är jag LEDIG imorgon *hihi*

                      aldrig använt moduler, men många använder de och tycker det funkar bra, och ekonomisk. Själv tycker jag om slimline *hihi*
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Mr J.E
                        • June 2009
                        • 276

                        #71
                        Great success Min sista chansning gav med sig! Beijers bygg hade precis det jag sökte, Sikasil - E Glassilikon svart! Imorgon ska det limmas Moduler.....
                        Juwel Lido 120, "räkvasen"
                        Juwel Vision 450, projektet!
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #72
                          Häftigt projekt! Rötterna ser levande ut i den placeringen.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #73
                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Häftigt projekt! Rötterna ser levande ut i den placeringen.
                            Kul att du gillar det, hoppas på ännu mer levande rötter när lite javamossa har satt sina rötter i dem..
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            • Mr J.E
                              • June 2009
                              • 276

                              #74
                              Uppdatering...

                              Nu är äntligen mina moduler på plats! Limmades igår och har legat på tork i natt, så ikväll hade jag tänkt att även roten skulle limmas..
                              Passade även på att mäta in bänken med vattenpass. Får ta och mäta en gång till när tyngden av akvariet påverkar bänken...

                              Börjar fundera lite på uppstarten nu!
                              Förra gången jag startade upp ett akvarium körde jag endast igång med easycarbo, ingen PMDD och ingen Co2. Gick väldigt bra, väldigt lite cyano, alger. Ska man göra samma sak den här gången med det här karet. Eller ska man köra igång med PMDD och Co2 direkt?

                              Tips på någon känslig/kräsen fisk som får vara testpilot?(Kanske man bli klassad som idiot om man frågar så)
                              Bifogade filer
                              Juwel Lido 120, "räkvasen"
                              Juwel Vision 450, projektet!
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #75
                                måste du limma fast rötterna?? räcker det inte med att sanden kommer hålla nere det. tänker mest på om man skulle vilja göra om nån gång.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...