Mitt Diskus äventyr börjar nu!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Mitt Diskus äventyr börjar nu!

    Del 1.
    INREDNING

    Hej allihopa!
    Fyfan vilken skön dag. Äntligen har mitt Juwel 260 kommit och jag har smetat på silicon och satt dit BTN Slimline. Köpte Julas blästersand som jag hällde över liggunderlag som ska skydda bottenglaset.
    Nu börjar väl äventyret som ska leda till ett kar med bland annat diskus!! Äntligen =D

    Så... inredning.
    Jag hittade en rot som jag köpte. Har försökt hälla kokande vatten, badat den och kämpat i två dagar. Flyter som en kork, så jag ger upp och fäster en sten eller nåt som håller ned den i början.
    Därefter så känner jag mig lite kluven Roten är fin så den blir nog kvar.

    Men! Det skulle vara jätteintressant att höra vad ni har för tips för att inreda vidare!

    Medans ni tittar på bilden kan ni ju försöka hitta ett suveränt nybörjar fel i bilden haha





    edit: va tråkigt att jag inte får infoga bilder
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #2
    Det här ser ut att kunna bli riktigt snyggt! stilrent ska det va...

    Jag gissar att ditt nybörjarfel är att du vart lite för givmild med vattnet

    Angående inrednngstips så hade jag gjort så att jag satt roten på i sidan av akvariet istället för i mitten. Det ger lite mer simyta för diskusen, sen satt någon lågväxante växt runt roten så kan du ha någon dvärgciklid som gör det till ett hotel.

    Jag håller med om att det är lite sniket att man inte kan ladda upp bilder utan att betala.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ah, en Redmoorerot. De sjunker efter ett par veckor så det är bara att vara tålmodig.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #4
        Hej!
        Roten, ja jäklar va den flyter. Ska ju i med vatten idag så jag måste komma på nåt sätt att hålla den nere.. hmm

        Jag försökte först ha den längst till ena hörnet. Dels va den för stor och sen såg det inte riktigt fint ut tyckte jag. Men det är ju så klart för att inget annat finns i akvariumet! Ska klura på det där, i så fall får man ju bara kapa några grenar.

        Felet: Nejdå, finns inget vatten än. Ska in med vatten ikväll! Måste hitta lämplig slang och koppling till badrummet bara. (bensinslang sa dom på affären, men det rimmar illa i mina öron av nån anledning?)

        Nejdå, kolla på BTN slimline... fattar inte att jag lyckades med det där. Höll på hur länge som helst för att få det rätt haha

        Tar gärna emot tips på växter runt roten som kan må väl i ett diskus akvarium med temp osv.

        En sak jag blev förvånad över är hur fläckig och skitig akvariumet var. Siliconspill på rutorna som jag fått gnugga som en galning för att få bort. Sen så är det lite flammigt på vissa ställen.
        Är det bara att polera polera polera tills man får den helt ren eller blir de bättre med vatten i?
        Tips på hur ni gör rent rutorna är jag tacksam för också =P
        Senast redigerad av Bass; 20 October 2010, 08:09.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          akta om du försöker tynga ner med sten. de kan lätt ramla av o skada glaset. bättre låta den flyta tills den sjunker

          bara att köpa trädgårdsslang. se till att den inte är antimögelbehandlad bara. vanliga gardena-kopplingar funkar utmärkt.

          tips på växter är väl kanske olika storlekar av vallisneria, lite javaormbunke kanske.

          oftast blir rutorna bättre när vattnet kommit i. så ta det lugnt bara. o skynda långsamt nu...ingen stress.

          Kommentar

          • O-Jonsson
            • October 2010
            • 262

            #6
            Grattis till ett skitnice kar

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Tack så mycket. Fattar inte att jag är så exalterad???! Men det är väl skitkul att man inser att man burit på större intresse än man själv fattade =P

              Jag var in och fick köpa en 15 meter slang från en butik med akvarium. Kanon!
              Köpte även en slamhävert, nu ska jag bara hitta rätt koppling till min dusch så kan jag sen fylla akvariumet och hoppas på att det är tätt.

              Ett problem bara......
              Jag körde inte med vattenpass på möbeln innan jag satte dit akvariumet. Utan jag slänge på allt och gick sen med en pappersbit under de fyra benen för att se om det var glapp någonstans.
              Det va glapp på vänsterbak ben och pappret gled under..
              Så jag slänge under en enkrona för att stötta upp.

              Är det åt helvete eller vågar jag fylla med vatten fast jag inte har kollat med pass?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                kolla med vattenpass när du fyller upp. det är ofta så att det kan stå i våg tomt men när man börjar fylla upp så börjar det luta åt nått håll. så det är till hatt fylla upp,hitta vart det lutar o åtgärda o fylla upp igen

                Kommentar

                • Bass
                  • October 2010
                  • 379

                  #9
                  Hej!
                  Har seriösa problem att förså en sak
                  Har kört igång akvariet nu.. men heter det inte luftpump?? So det är nu så är hela pumpen under vatten och kan ju inte hämta luft någontans ifrån?
                  Hur går detta ihop?

                  Det skiljer för övrigt en cm i vattennivå mellan sidorna. Ska försöka lyfta andra sidan och försöka jämna ut det.

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bass
                    Hej!
                    Har seriösa problem att förså en sak
                    Har kört igång akvariet nu.. men heter det inte luftpump?? So det är nu så är hela pumpen under vatten och kan ju inte hämta luft någontans ifrån?
                    Hur går detta ihop?

                    Det skiljer för övrigt en cm i vattennivå mellan sidorna. Ska försöka lyfta andra sidan och försöka jämna ut det.
                    Om du menar filtret i högra hörnet på ditt akvarium så är det ett innerfilter. Vattnet i akvariet syresätts genom att du riktar filtrets utblås mot vattenytan. Ju mer rörelse på vattenytan desto bättre syresättning av vattnet. Lycka till

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      kolla med vattenpass när du fyller upp. det är ofta så att det kan stå i våg tomt men när man börjar fylla upp så börjar det luta åt nått håll. så det är till hatt fylla upp,hitta vart det lutar o åtgärda o fylla upp igen

                      Nja om det lutar vänster höger eller fram bak är inga problem om det är samma på bägge sidorna.
                      Det som är viktigt är diagonalen den får inte luta.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        jo det har du helt rätt i kaj. mit malawi lutar men det är som sagt fårn vänster till höger o inte på diagonalen. sen kan det ju vara rätt osnyggt med ett lutande kar. men det är ju en annan femma

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Hehe Tänkte mer förtydliga att det är lätt att med vattenpass o loda kort o långsida, o man glömmer det viktiga diagonalen där man inte har en ram o följa.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            bra påpekat måste jag säga!

                            Kommentar

                            • Bass
                              • October 2010
                              • 379

                              #15
                              Hej!
                              Tack Annika, Nu förstår jag =P

                              Ang. lutning. Försökte slänga in enkronor under benen på den sida som har mer vatten. Hjälpte föga. Skiljer 1cm i vatten nivå.
                              Men hur det är på diagonalen har jag ingen aning om! Idag ska jag ordna fram passet och se efter!


                              Ang. Starten av akvairumet:
                              Jag har fyllt på med vatten. Hängt upp roten upp och ner i mittstaget och bundit fast den så att den får suga vatten nu tills den vill sjunka.
                              Nu är tanken att akvariumet ska få rulla nån vecka för att få bakteriekulturen att köra igång.
                              Men det jag missade va att jag hade tänkt att fortsätta inreda under veckans gång med lite sten och växter haha.
                              Men då måste jag ju tömma ur en hel del vatten för att nå osv.
                              Det blir ju vattenbyte, måste jag vänta en vecka till då för vattnet och bakterier innan jag introducerar tetrona som jag tänkt börja med?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...