Ny akvariebok på svenska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Ny akvariebok på svenska

    I dagarna kommer Gabriella Ekström (årets Guldabborrevinnare) ut med sin första akvariebok - Från Arapaima till Ögonfläcksraspora. Tänkte skriva en recension om den på Zoopet. Den kommer i veckan.

    Men på fredag kan ni gå på releaseparty.
    När: 10.00 - 19.00, fredagen den 2:e juli
    Var: Akvarielagret, Stockholm

    Gabbi finns där under dagen för att svara på frågor och signera boken.
    Bifogade filer
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Heja Gabbi. Kul med kreativa personer och jag är jätte sugen på att få ett ex i min hand.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • jeffa
      • July 2007
      • 62

      #3
      Köpte en bok igår. Kanonbra! Mycket lärorik och spännande. Från basic till lite mer grundläggande fakta. Otroligt bra bok både för nybörjaren till en mer lite inbiten inom hobbyn.
      Rolig, lärorik och otroligt kunskapmässig precis som Gabbi!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kul med böcker på svenska - hoppas att min bok ligger i brevlådan imorgon
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          Det borde den göra!
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Nu har jag skrivit en recension:

            Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora
            av Gabriella Ekström

            160 sidor, inbunden med hårt omslag. 213mm * 320mm
            277 bilder
            108 artbeskrivningar
            ca pris: 295 :-
            ISBN: 978-91-633-6474-7


            Boken ”Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora” har undertiteln – En grundbok i akvaristik. Underrubriken är beskrivande för innehållet. Detta är ingen bok för den som vill ha många artbeskrivningar såsom Back-to-Nature Akvarieguide. Det finns 108 stycken och alla är ganska kortfattade. Alla har mycket bra foton.

            Styrkan och det verkliga värdet är de andra kapitlen. Här finns massor av matnyttiga tips för såväl nybörjaren som den mer erfarne om hur man startar och sköter akvarium. Det märks att Gabriella har en stor erfarenhet.

            Det som är bra är att det är en aktuell bok om vad som gäller just nu i Sverige.

            Bildmaterialet är rakt igenom mycket bra. Ovanligt med så många bra produktbilder. Personligen uppskattar jag också alla bra bilder på hela akvariet.

            Detta är en bok för alla akvarister. Nybörjaren lär sig rätt från början. Den som är lite mer erfaren kommer få sig en tankeställare på många ställen i boken.

            Här kommer ”låtlistan” och betyg:

            Vatten -5/5
            Kapitlet innehåller allt som ska vara där. Svår måste kunskap lätt skriven.

            Utrustning - 5/5
            Härliga foton på tillbehör. Har med det som måste med. Dissar bottenfilter och det gillar vi.

            Att inreda och välja fisk - 5/5
            Utmanar oss gamla akvarister med lite nya tankar. Märks att Gabbi har stor erfarenhet från zoobranschen.

            Växter - 4/5
            Bra inledning som har med PMDD som exempel. Betyget dras ner av lite tråkiga växtbeskrivningar. Har teckningar från Tropica och jag hade hellre sett Robins växtfoton.

            Alger - 4/5
            Har med det vi vill veta om alger. Fler bilder som illustrerat algtyperna hade varit kanon.

            Vad betyder allt i djuraffären? - 5/5
            Ett lugnare parti i boken med de latinska namnen. En nödvändig kunskap om du ska få rätt fisk. Handelsnamnen går inte att lita på då de varierar.

            Var kommer fisken ifrån? - 5/5
            Märks att Gabbi varit ute och följt hela kedjan. Ett spännande kapitel.

            Fiskgrupper - 3/5
            En cool början med klassiska felköp, men därefter följer artbeskrivningarna. Boken är så mycket bättre på övriga områden, detta är med för att få igång nybörjaren på lite fiskar. Det saknas en del nybörjar fisk och det finns med en del för den avancerade akvaristen. Fotona är genomgående bra i kapitlet och håller uppe betyget.

            Etik - 5/5

            Kort kapitel om en dagsaktuell fråga.

            Odling av fisk - 4/5
            Tar upp vilka sätt fiskar leker på. Hade kunnat ha ännu mer bilder och tips om hur man får olika arter att leka.

            Foder - 5/5
            Ett kanonkapitel, här kommer zooaffärserfarenheten till nytta.

            Om fisken - 5/5
            Tar upp saker som ålder, färg och kön.

            Sjukdomar - 5/5
            Tar upp de vanliga sjukdomarna. Här briljerar hon med att även ta upp sjukdomar man som akvarist kan få.

            Drömfiskar - 5/5
            Kort men riktigt roligt kapitel för oss som haft ganska många fiskar. Drömfiskar tar upp några av de mest eftersökta fiskarna, detta ackompanjerat med snygga bilder.

            Saltvatten - 3/5
            En snabbkurs i saltvatten. Ger en kort introduktion. Är det saltvatten som gäller för dig tror jag man går över på en annan bok från början.

            Trädgårdsdamm - 3/5
            Även detta en snabbkurs i dammbygge.

            Det totala betyget för boken blir en 4:a.

            Som ni ser på listan så är de grundläggande kapitlen otroligt starka.

            Köp boken, plugga in grunderna och du har alla förutsättningar att lyckas med dina akvarium.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av admin; 28 June 2010, 14:26.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Fick min bok idag - har bara ännu hunnit ögna igenom den men den ser riktigt bra ut. Återkommer säkert med lite fler synpunkter när jag har hunnit läsa lite mer i den
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • annmari
                • August 2005
                • 23

                #8
                Hej!
                Grattis Gabbi / Ann-Mari

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Låter som en bra bok. Undrar om den går att få tag i här hos mig någonstans. Har någon tips på var den kan beställas över nätet / pris.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • Per/Haninge
                      • January 2007
                      • 285

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Heja Gabbi. Kul med kreativa personer och jag är jätte sugen på att få ett ex i min hand.
                      Min polare har just gjort slut med sin tjej, ta hans ex
                      ( förlåt Kaj kunde inte låta bli )

                      Jag har läst igenom boken och väntar med spänd väntan på nästa, bravo GABBI
                      Per/Haninge

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Boken var med i senaste utskicket från Imazo vilket betyder att så gott som vilken lokal zoohandel som helt kan beställa hem den.

                        Per, du kan väl lägga upp bild och lite info om det där exet så kanske nån slår till.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Inhandlade boken idag och har legat i skuggan och läst och bläddrat.
                          Jag instämmer med det som admin skriver men vill lägga till att registret är MYCKET bra, många referenser, det gillar jag.
                          Språknörd som jag är så uppskattar jag enormt det arbete som måste ha gjorts för att få språket att flyta så lätt och läsbart.
                          Avskalat men ändå innehållsrikt, det är en prestation utöver det vanliga det.
                          Dessutom uppskattar jag att författarens åsikter kommer fram, dock utan ett mästrande tonfall, Bravo Gabbi!!!

                          På minussidan vill jag bara påpeka att det finns några onödiga korrekturfel, men sådant är nästan omöjligt att undvika.

                          Allt som allt tycker jag att boken är väl värd pengarna, och ger den ett betyg på fem.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Boken visades upp på västgrillfesten igår och det blev många riktigt positiva kommentarer
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • JanneN
                              • February 2006
                              • 191

                              #15
                              Boken inhandlad och signerade
                              Dock har jag inte läst den från pärm till pärm, men tittat på alla bilder, kul med så många foton från "vanliga" akvarister, Att Robin har sina alster med förstod jag så klart...och en del motiv kände man ju mycket väl igen
                              men så långt jag kommit i boken så ser det mycket bra ut
                              Bra Jobbat Gabbi...och alla andra involverande
                              http://akvariefisk.ifokus.se/
                              www.bollmoraakvarieklubb.org
                              http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...