Nästan i mössan i alla fall. När lilla frun tänkte cykla till jobbet igår upptäckte hon att cykelhjälmen som låg i cykelkorgen hade fått en massa skräp i sej. Vid närmare påtitt välorganiserat skräp och i botten låg där ett ägg på cirka 3 cm. Med andra ord ett fågelbo i cykelhjälmen. Vi har spanat lite men inte sett till någon fågel. Jag lade dessutom ett par strån i vägen för en eventuell fågelmamma och dessa låg orörda ett dygn så jag trodde boet var övergivet. Men jag upptäckte nyss att stråna var bortflyttade och det dessutom nu ligger två ägg i boet.

Och så till frågorna.
Är det så det går till att äggen får ligga på kylning tills de har lagt de ägg de vill ha? Det hade jag ingen aning om. Hur många ägg i så fall? Vilken art kan det röra sej om egentligen? Lilla hustrun är beredd att köpa ny cykelhjälm men hon behöver ju cykeln. Hjälmen ligger i en cykelkorg som kan hakas av men hur långt törs man flytta boet?

Och så till frågorna.
Är det så det går till att äggen får ligga på kylning tills de har lagt de ägg de vill ha? Det hade jag ingen aning om. Hur många ägg i så fall? Vilken art kan det röra sej om egentligen? Lilla hustrun är beredd att köpa ny cykelhjälm men hon behöver ju cykeln. Hjälmen ligger i en cykelkorg som kan hakas av men hur långt törs man flytta boet?

Kommentar