svart grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    svart grus

    Hej jag har problem med mitt svarta grus.fiskarna dör. Jag har haft svart grus innan med samma problem. men nu blev jag lovad att det inte är samma grus.. när jag kom hem o tvättat 80L grus o tycker jag att det är slående likt de jag hade innan både färg ock utseende, men jag va ju dum nog o hällde i det i mitt 720L kar fyllde med vatten o lät det stå den tid det ska efter lite över en vecka inhandlades lit test fisk som fick gå en vecka till men gott resultat gott tänkte jag o inhandlade resterande fisk bestående av skallerer, kardinal, fjärilciklidet, pansarmal molly, guppy, o dev annat + växter akvarier pumpar, bakgrund, rötter o de har varit med ett antal år innan utan problem... problemet är nu att stället jag köpte gruset på vill inte tro på att det är gruset som är bekymmret, nu vet jag inte vad tillverkaren heter på gruset men det är samma påse som rådarsanden är packad i någon som kan hjälpa mej med vad det kan vara för tillverkare
    Tack på förhand
    Mvh Ulrik
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/
  • Dragge
    • October 2004
    • 229

    #2
    Är du helt 100 på att det är gruset?
    Så det inte är nitritspiken som brukar komma vid vecka 2-3 som tar död på fiskarna?

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Tänkter precis som Dragge, hur är dina vattenvärden?
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Fullt möjligt att det är sanden som ställer till det, då jag hade exakt samma problem i mitt kar. Svart, finkornig sand. Rådasands "specialsand", blästersilikat. Fiskarna bara dog för mig, oftast inom ett par dygn. Jag provade allt möjligt. Kollade vattenvärden dagligen osv, ph var okej, ingen nitrit. Till slut köpte jag ny sand, tömde ur 90% vatten, tog bort all svart sand, ner med den nya, i med nytt vatten. Sen dess har jag inte haft någon fisk som gått bort.
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • sandish
          • August 2009
          • 462

          #5
          Jag har svart finkornig sand i min större tank... inga som helst problem
          Har haft den svarta sanden sen mitten av september 2009...
          Kanske är som dragge nämnde... Nitrikpiken som kickar in efter dryga 12-14 dagar?!??

          Vore jätte konstigt om det vore något fel med just SVART SAND ... eller så kanske du har rätt
          500L Monster Tank
          1st Paroon haj
          3st Påfågelciklider (Oscar)
          1st Gibbicep

          1 st Redtail Catfish

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            Hmm... jag har haft ganska mycke svart sand innan men Aldrig några problem, låter lite mysko..
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              har åxo haft svart grus(från zoosajten) utan nåra problem, varit perfekt
              MammaMia

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #8
                Blästersilikat om det är sådan svart sand är inte bra för pansarmalar och deras skäggtömmar då sanden har vassa kanter. Verkar som blästersilikat inte alltid fäller ut dess metaller (koppar och alu) men har dödat väldigt många fiskar, vissa affärer har slutat sälja det som följd.
                Är det pansarmalar som dör för dig mest? de verkar vara känsligare för utfällningar från blästersilikiat

                Möjligheten finns att det är samma sand men från ett annat märke, köpt från samma företag. Är vanligt med s.k. rebranding

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Ursprungligen postat av MVN
                  Blästersilikat om det är sådan svart sand är inte bra för pansarmalar och deras skäggtömmar då sanden har vassa kanter. Verkar som blästersilikat inte alltid fäller ut dess metaller (koppar och alu) men har dödat väldigt många fiskar, vissa affärer har slutat sälja det som följd.
                  Är det pansarmalar som dör för dig mest? de verkar vara känsligare för utfällningar från blästersilikiat

                  Möjligheten finns att det är samma sand men från ett annat märke, köpt från samma företag. Är vanligt med s.k. rebranding
                  Jag skulle gissa att deras grävande spelar en roll i dramat då även Pleco och Ancistrus verkar drabbad om man ser till forumtrådarna och de äter ju även de i bottengruset..
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av MVN
                    Blästersilikat om det är sådan svart sand är inte bra för pansarmalar och deras skäggtömmar då sanden har vassa kanter. Verkar som blästersilikat inte alltid fäller ut dess metaller (koppar och alu) men har dödat väldigt många fiskar, vissa affärer har slutat sälja det som följd.
                    Är det pansarmalar som dör för dig mest? de verkar vara känsligare för utfällningar från blästersilikiat

                    Möjligheten finns att det är samma sand men från ett annat märke, köpt från samma företag. Är vanligt med s.k. rebranding
                    Jag skulle gissa att deras grävande spelar en roll i dramat då även Pleco och Ancistrus verkar drabbad om man ser till forumtrådarna och de äter ju även de i bottengruset..
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Ia Lindgren
                      • February 2010
                      • 37

                      #11
                      Skulle kunna tänka mig att du har det svarta blästersilikatet. Har ganska nyligt haft en tråd här på zoopet ang fin svart sand. Det verkar finnas de som inte haft några problem med sanden (svart blästersilikat), och de som det har varit katastrofalt för o slutat med fiskdöd. Har även fått höra att Rådas svarta sand ska vara blästersilikat.

                      Har diskuterat den "fina svarta sanden" på två andra forum, GOC http://www.goc.se/j/index.php?option...d=3876&limit=8o och Loricariidae. På det sistnämnda forumet fick jag bl a det här svaret av Jens

                      "Jag har hört av en kille som ringt till tillverkaren av blästersilikatet och frågat vad de sa om att ha det i akvarium och de sa blankt NEJ.

                      Jag har ALDRIG haft problem men har läst (och hört ifrån killen) att där skall finnas rest produkter av koppar i aluminiumsilikatet och är det så.. då är det inte bra " http://www.loricariidae.se/viewtopic...t=937&start=20

                      Har kollat in IMAZO´s sortiment av svart akvarie-grus, o de har en hel del att välja på. Funderar på att testa det här som är på 1-2 mm http://cid-e84efba399d272e0.skydrive...201-2%20mm.jpg

                      Akvarieteknik säljer "Zolux Quarts" 2-3 mm http://cid-e84efba399d272e0.skydrive.live.com/self.aspx/Forumbilder/346245^_2%20Zolux%20Quarts%202-3%20mm.jpg som jag nyss köpt för att testa i ett mindre kar. Oregelbundet o kantigt, men i mitt tycke inte speciellt vasst.

                      Skulle i alla fall inte chansa o köpa det svarta blästersilikatet

                      Ia

                      Kommentar

                      • MVN
                        • September 2009
                        • 181

                        #12
                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Jag skulle gissa att deras grävande spelar en roll i dramat då även Pleco och Ancistrus verkar drabbad om man ser till forumtrådarna och de äter ju även de i bottengruset..
                        Det är mycket troligt ja.

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #13
                          jag har varit i kontakt med tillverkaren av gruset och dom har gjort tester på de och dom hittar inte någon anledning till att fisken skulle drabbas mer av avart grus än vanligt.
                          tillbaka på noll, men det här med nitrit spikar kan det ligga något bakom. Vattenvärderna är helt som de ska vara enligt "stickan" kol filter kanske är något att fundera på??
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • Ia Lindgren
                            • February 2010
                            • 37

                            #14
                            Ursprungligen postat av gonzo44
                            jag har varit i kontakt med tillverkaren av gruset och dom har gjort tester på de och dom hittar inte någon anledning till att fisken skulle drabbas mer av avart grus än vanligt.
                            tillbaka på noll, men det här med nitrit spikar kan det ligga något bakom. Vattenvärderna är helt som de ska vara enligt "stickan" kol filter kanske är något att fundera på??
                            Skulle vara intressant o få veta vilken typ av grus du använt dig av, o vilken/vilka tillverkare det är ??

                            Det verkar som att det här ämnet kan diskuteras hur mycket som helst, men man vill ju inte vara med om ngn fiskdöd p g a fel grus

                            Min akvariehandlare tar i alla fall inte hem det svarta blästersilikatet, p g a de utfällningar det ska kunna ge som inte är bra för fisken. Men såg att på "Djurmagazinet" här i stan så säljer dom det. Men en tjej som jobbade där sa att det kommit in några klagomål ang det.

                            Ia

                            Kommentar

                            • mollsan
                              • March 2010
                              • 228

                              #15
                              Var på djurmagazinet i linköping idag och frågade efter svart grus (hittar inte det jag söker någonstans)
                              Han sa att de inte tar hem den svarta rådasanden för att den "förstör hela akvariet" (sen vad han menade frågade jag aldrig, var ju grus jag ville ha, inte sand!
                              www.guppys.se
                              Svenska GuppySällskapet
                              Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...