Aqualex Catalog - Lake Tanganyika featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    • January 2008
    • 139

    Aqualex Catalog - Lake Tanganyika featherfins

    Jag behöver hjälp att identifiera min lilla grupp Vf O. Ventralis som enligt säljaren finns på bild i just den boken. Lite rörigt detta, men av alla bilder i böcker och på nätet så ser mina Ventralis ut som M'toto, men det ska tydligen inte vara det, enligt honom ska det finnas en bra bild på just mina Ventralis i denna bok.

    Suddig bild på ett par av mina:
    Bifogade filer
    Senast redigerad av jeppehb; 06 June 2009, 10:11.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har tyvärr inte Aqualex-katalogen - enda "Featherfins-bok" jag har är Siegfried Looses bok.
    Jag tittade i denna bok och den variant som är mest lik din som jag hittar där är just Mtoto-varianten. Dock skall sägas att Loose har "döpt om" just denna variant till O. sp. 'black-white', Mtoto.

    Snygg hane du har förresten
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 June 2009, 10:09.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jeppehb
      • January 2008
      • 139

      #3
      Ja denna bok finns nog inte överhuvudtaget, men det var den info jag fick. Han jag köpte dessa av, som är en känt importör, säger att det inte är Mtoto, fast väldigt lik. Han har haft dessa i något år eller två(det var en större grupp VF från början, jag köpte de som fanns kvar(1+2)), och glömt ursprunget. Iom att jag vill försöka utöka gruppen måsta jag ju veta vad det är jag har, känns lite hopplöst...

      Och ja, han är riktigt fin... så fort lyset åker på färgar han ut och far runt. Hade en lek redan efter några dagen men tyvärr spottade honan ut äggen. Bättre tur nästa gång...
      Jesper
      Senast redigerad av jeppehb; 06 June 2009, 09:12.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Någon bok finns nog inte men det finns (eller har i alla fall funnits) en Aqualex Dvd i alla fall. Jag har den dock inte

        AQUALEX ist auf Leitungswasserkühler und innovative Designwasserhähne mit gefiltertem gekühltem, sprudelndem und heißem Wasser spezialisiert.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jeppehb
          • January 2008
          • 139

          #5
          Det ser inte ut att finnas någon Aqualex bara om dessa "sagociklider", bara en rent generellt om Tanganyika. Jag får gå och prata med Anders på Aquarium Malawi igen så vi kan gräva lite djupare. Men om det finns någon här som har köpt Ventralis där de sista 1-2 åren som liknar mina så hör hemskt gärna av er...

          Kommentar

          • jeppehb
            • January 2008
            • 139

            #6
            Jag har fått bekräftat att boken finns och det finns en bild där som ser ut som mina, precis som Anders uppgav. Det är "kitumba", och det var det han trodde det var när vi gick igenom gamla artlistor härom dagen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Kitumba-varianten finns också på foto i Looses bok och denna samt Mtoto-varianten är den som han där kallar för O. sp. 'black-white'.
              Jag tycker nog att ditt exemplar är liknar Mtoto-varianten minst lika mycket som den liknar Kitumba-varianten. Det är ju också relativt nära mellan de bägge orterna så det är kanske inte så konstigt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jeppehb
                • January 2008
                • 139

                #8
                När vi tittade igenom artlistorna på Aquarium Malawi så hittade vi just Kitumba varianten på en lite drygt ett år gammal lista. Han har sålt en del andra Ventralisar som han vet inte var just mina, och han har inte haft Mtoto inne. Så med uteslutningsmetoden och lite hjälp utifrån så har det nog löst sig. Så nu är nästa steg att hitta några fler att komplettera med, vilket kanske inte blir så lätt. Skam den som ger sig.

                Kommentar

                • jeppehb
                  • January 2008
                  • 139

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kitumba-varianten finns också på foto i Looses bok och denna samt Mtoto-varianten är den som han där kallar för O. sp. 'black-white'.
                  Får jag fråga varför han döpt om dom? När det är två olika dokumenterade fångstplatser?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av jeppehb
                    Får jag fråga varför han döpt om dom? När det är två olika dokumenterade fångstplatser?
                    Ingen aning - antar att ham menar att dom skiljer sig så mycket från de andra att de borde vara en egern art.

                    När jag kollade lite närmare i boken så hittade jag faktiskt flera andra som han också döpt till B&W och dessutom en grupp han döpt till O. 'yellow'
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • jeppehb
                      • January 2008
                      • 139

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      När jag kollade lite närmare i boken så hittade jag faktiskt flera andra som han också döpt till B&W och dessutom en grupp han döpt till O. 'yellow'
                      Och med viken rätt gör han det?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av jeppehb
                        Och med viken rätt gör han det?
                        Vadå rätt, vem som helst kan göra vad man vill i namnväg. Det finns ingen domstol som talar om vem som får göra vad, eller vad som är rätt.
                        Sedan är det en helt annan fråga om man får sina idder accepterade så de slår igenom.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • jeppehb
                          • January 2008
                          • 139

                          #13
                          Ok , jag trodde att när en fisk är artbestämd och fångstplats dokumenterad så får den ett namn, som Ophthalmotilapia Ventralis(vetenskapligt namn) "Kitumba"(fångstplats). Då vet man vad det är för fisk och var den kommer från. Eller har jag förstått helt fel här?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av jeppehb
                            Ok , jag trodde att när en fisk är artbestämd och fångstplats dokumenterad så får den ett namn, som Ophthalmotilapia Ventralis(vetenskapligt namn) "Kitumba"(fångstplats). Då vet man vad det är för fisk och var den kommer från. Eller har jag förstått helt fel här?
                            Som sagt vem som helst kan ändra - dock så rör det ju i detta fall enbart om att han tyckte att de skulle placeras i en egen art.
                            Dock så finns det ju redan ett vetenskapligt namn så jag TROR inte att det kommer att få något genomslag, men man vet aldrig.
                            Så du skall absolut fortsätta att kalla dom för O. ventralis, Kitumba
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...