Zophies 500 liter lycka :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #31
    Roligt att du också har trådfenad regnbågsfisk! Skaffa några honor också, så spelar de än värre både hanar emellan och för honorna.

    Akvariet ser riktigt fint ut!

    Kanske du kunde binda fast roten på en tung sten eller något?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #32
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Roligt att du också har trådfenad regnbågsfisk! Skaffa några honor också, så spelar de än värre både hanar emellan och för honorna.

      Akvariet ser riktigt fint ut!

      Kanske du kunde binda fast roten på en tung sten eller något?
      Tyvärr jag har inte kunnat få tag på några honor än, men jag är på jakt! Skall kolla om jag kan specialbeställa ytterligare några st och se om man kan få tag på några tjejer.
      De 16 som går i karet nu spelar väldigt fint, men jag kan tänka mig att de blir snäppet vassare när det finns honor också.

      Det är ju en fruktansvärt fin fisk! Som man gärna har ett reält stim av. Hur många har du och vilka andra fiskar går med dem i ditt kar?

      Jag ska försöka hitta på något bra med roten, känns lite vanskligt med sten ifall tyngden på något vis skulle lossna för i så fall har jag ett sprucket täckglas sen .
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #33
        Ursprungligen postat av Zoooophie
        Tyvärr jag har inte kunnat få tag på några honor än, men jag är på jakt! Skall kolla om jag kan specialbeställa ytterligare några st och se om man kan få tag på några tjejer.
        De 16 som går i karet nu spelar väldigt fint, men jag kan tänka mig att de blir snäppet vassare när det finns honor också.

        Det är ju en fruktansvärt fin fisk! Som man gärna har ett reält stim av. Hur många har du och vilka andra fiskar går med dem i ditt kar?

        Jag ska försöka hitta på något bra med roten, känns lite vanskligt med sten ifall tyngden på något vis skulle lossna för i så fall har jag ett sprucket täckglas sen .
        Just nu har vi 10 st i ett 120 liters, tyvärr alla hanar...men vi skall bestäla lite honor senare. De går ihop med glödljusrasboror, panda-pansarmalar, bilbukar, regnbågsciklider och ett gäng äppelsnäckor.

        Tyngden lossnar nog inte om man bara binder fast den ordentligt. Men kanske lite nervöst ändå.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Marsipulami
          • September 2008
          • 203

          #34
          Ursprungligen postat av Zoooophie
          Hur tålmodig måste man vara när det kommar till en flytande rot?
          Min stora rot har legat och guppat runt i karet i snart 5 veckor, och det känns som om tålamodet har tagit slut, jag vill mest bara få ner den.

          Jag har borrat i den (gick sisådär eftersom trät var värre än en betongvägg), kokat den mm. Så nu börjar jag fundera på hur man lämpligast löser problemet?
          Jag överväger starkt att angripa roten med antingen såg eller yxa . Egentligen hade jag tänkt att ta ut den helt idag, men så såg jag att min riccia fluitans hade vuxit fast på den. Detta var toksnyggt men det snygga gör ingen större nytta när man inte kan se det!
          Jag har rötter som ligger nedtyngda i ett akvarium i förrådet. Tippar att de legat under stenar i snart 2 månader. Det känns som att flytkraften minskat rejält på vissa, även om det är en bit kvar...

          Kommentar

          • Zoooophie
            • April 2009
            • 163

            #35
            Ursprungligen postat av Marsipulami
            Jag har rötter som ligger nedtyngda i ett akvarium i förrådet. Tippar att de legat under stenar i snart 2 månader. Det känns som att flytkraften minskat rejält på vissa, även om det är en bit kvar...
            Att vänta på en rot som sjunker är lite som att sitta och titta på färg som torkar (har gjort det många ggr och det är inte spännande alls!) Men nu verkar det som om en av cacatuoidesflickorna har bosatt sig där uppe så den får glatt flyta omkring ett tag till.

            Idag inhandlades 4 st nya trådfenor, en som garanterat skulle vara en tjej. Dock är hon mer rosafärgad än de andra och skygg. Jag hoppas i alla fall att hon skall acklimatisera sig. Dessutom blev det två st snäckätande snäckor samt en snäcka utan namn som hade som spikes över hela skalet.
            (\__/)
            (O.o )
            (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

            Kommentar

            • wallström
              • March 2009
              • 1092

              #36
              Riktigt snyggt

              Hur är trådfenorna som fisk? Stimmar dom mycket ?
              Emil

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #37
                Ursprungligen postat av wallström
                Riktigt snyggt

                Hur är trådfenorna som fisk? Stimmar dom mycket ?
                De håller ihop till viss del, men kan också sprida ut sig. Så en egentlig stimfisk är de inte. Mera en gruppfisk, eller vad man skall säga.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Zoooophie
                  • April 2009
                  • 163

                  #38
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  De håller ihop till viss del, men kan också sprida ut sig. Så en egentlig stimfisk är de inte. Mera en gruppfisk, eller vad man skall säga.
                  Jag håller med om detta, de stimmar jättefint vid vattenbytena i alla fall . Men jag tycker att deras skönhet överväger det faktum att de inte stimmar så himla bra.
                  Dock så kan jag säga att mina håller ihop betydligt bättre nu när de är 20 än när de var 10 st.
                  (\__/)
                  (O.o )
                  (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                  Kommentar

                  • Zoooophie
                    • April 2009
                    • 163

                    #39
                    Idag har jag både bra och dåliga nyheter, kan börja med de dåliga:
                    3 st trådfensregnbågar har gått bort utan någon som helst symptom på sjukdom. Jag hoppas verkligen inte att det är någon sjukdom som sprids i karet. Mest troligt är väl att det var stressen efter ett större vattenbyte som tog knäcken på dem.

                    Den bra nyheten:
                    Vi har smått i lilla karet där kakaduahane nr två och en tjej går ensamma. Till min "förfäran" så var ynglen ganska stora, dvs jag har inte upptäckt dem på säkert en vecka. Och jag och sambon har grämt oss över att de inte fått till det :P
                    Tji fick vi!
                    (\__/)
                    (O.o )
                    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #40
                      Ursprungligen postat av Zoooophie
                      Idag har jag både bra och dåliga nyheter, kan börja med de dåliga:
                      3 st trådfensregnbågar har gått bort utan någon som helst symptom på sjukdom. Jag hoppas verkligen inte att det är någon sjukdom som sprids i karet. Mest troligt är väl att det var stressen efter ett större vattenbyte som tog knäcken på dem.

                      Den bra nyheten:
                      Vi har smått i lilla karet där kakaduahane nr två och en tjej går ensamma. Till min "förfäran" så var ynglen ganska stora, dvs jag har inte upptäckt dem på säkert en vecka. Och jag och sambon har grämt oss över att de inte fått till det :P
                      Tji fick vi!
                      Svarade i den andra tråden.

                      Men grattis till småkakaduorna!
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Zoooophie
                        • April 2009
                        • 163

                        #41
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Svarade i den andra tråden.

                        Men grattis till småkakaduorna!
                        Tack, det är så himla kul med yngel! Tyvärr hr ena honan blivit avmed sina ungar men en hona i stora ochhonan i det lilla karet har ca 6-7 yngel var som börjar komma upp lite i storlek nu.

                        Som tur är har inga andra fiskar gått bort, så någon sjukdom verkar det inte ha vart utan helt sonika bara stress.

                        Idag har jag kommit på den tokiga ideen att jag skulle vilja ha en mossvägg längs hela baksidan av karet... för tänk va snyggt det hade vart!

                        Sambon och jag har blivit mer och mer inne på att försöka "lumma till" karet och försöka täcka botten med mossor osv.

                        Vi har även köpt två hålstenar idag för att binda ner roten med, jag får hålla koll på ph:t lite extra men jag hoppas att rötterna hjälper till att hålla det hyfsat lågt under tiden som det tar innan roten vill sjunka helt.
                        (\__/)
                        (O.o )
                        (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                        Kommentar

                        • Zoooophie
                          • April 2009
                          • 163

                          #42
                          Nu har kakaduorna åter igen lyckats och kull nr fyra är född i det stora karet. Jag skall uppdatera med lita nya bilder ikväll när solen gått ner och speglingarna i karet försvunnit!
                          (\__/)
                          (O.o )
                          (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                          Kommentar

                          • Zoooophie
                            • April 2009
                            • 163

                            #43
                            Nu har det inte uppdaterats på länge så det är allt dax för lite nya bilder!
                            Ni får ursäkta smutsen på framrutan, det skall tas bort snarast

                            Många växter - särskilt mossor har tillkommit nu när sambon och jag kommit fram till hur vi vill att karet skall se ut.
                            Bifogade filer
                            (\__/)
                            (O.o )
                            (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                            Kommentar

                            • stigson
                              • February 2009
                              • 522

                              #44
                              Jättefint! snygg inredning

                              Kommentar

                              • Aleks
                                • February 2009
                                • 145

                                #45
                                Du har fått en jättefin skog i karet, ser bra ut!
                                60L Projekt Växt
                                102L Sällskap + Växt.
                                240L Ombyggnad till ciklid

                                Kommentar

                                Arbetssätt...