Ljus med eller utan reflektorer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Ljus med eller utan reflektorer...

    Fick 3st lysrörsarmaturer på jobbet igår,2 av dom är i väldigt bra skick plus att det sitter reflektorer i dom.
    Tänkte bygga en lysramp med 4 rör till mitt kommande 540 liters kar,men när jag mätte armaturerna såg jag att dom bara var 125cm långa.
    Tror att det blir ett projekt till mitt 325 liters kar då längden är den rätta,och min ramp som jag har idag saknar reflektorer.
    1:hur pass stor skillnad är det på ljuset med eller utan reflektorer?
    2:skall jag nöja mej med 2 rör eller är 4 rör med reflektorer den ultimata prylen?
    3:vad för sorts rör skall jag ha i den nya rampen,har en del växter i karet och det blir troligtvis fler i framtiden?
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Galne-Gurra
    Fick 3st lysrörsarmaturer på jobbet igår,2 av dom är i väldigt bra skick plus att det sitter reflektorer i dom.
    Tänkte bygga en lysramp med 4 rör till mitt kommande 540 liters kar,men när jag mätte armaturerna såg jag att dom bara var 125cm långa.
    Tror att det blir ett projekt till mitt 325 liters kar då längden är den rätta,och min ramp som jag har idag saknar reflektorer.
    1:hur pass stor skillnad är det på ljuset med eller utan reflektorer?
    Tillverkare av reflektorer säger 100%, men det är jag tveksam till, då jag skulle mer tippa åt 50-60% men även det är bra.
    2:skall jag nöja mej med 2 rör eller är 4 rör med reflektorer den ultimata prylen?
    Ska du ändå bygga så ångrar du dig om du inte sätter in så många rör som möjligt när du ändå har tillfälle. Sedan om du kör med alla rör samtidigt är en annan fråga.
    3:vad för sorts rör skall jag ha i den nya rampen,har en del växter i karet och det blir troligtvis fler i framtiden?
    Philips Aquarelle är ett av de bästa rören till både växter och fiskar som du kan få tag på, så det är mitt tips.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Jao jag tycker att du ska köra på 4 rör, fixa strömbrytare till varje lysrör bara så kan du ju ställa om hur du vill ha det.

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #4
        Tycker att 4x40 watt med reflektorer låter mycket,men jag har ingen större kunskap om ljusförhållanden i ett akvarium,vilket ljusbehov har fiskar och växter i ett kar med måtten 125x50x50.
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ljusbehovet för fiskarna är nog inte så stort, men hur stort det är för växterna är en annan sak, och givetvis beroende på vilka växter du vill ha samt vilken övrig utrustning du vill prova med.
          I ditt kar kommer du upp i ca 0,5W/liter och det är riktigt bra, och får du för dig att köra med co2 någon gång så är det inte mycket som hindrar det. I de flesta normala fall har man ungefär 0,2-0,3W/liter.
          Tycker du att det är för mycket belysning i dagsläget så behöver du inte köra md alla rör tända, men varför inte bygga rampen på detta vis från början?
          Jag har i omgångar bytt/byggt ut mina ramper på nästan alla kar eftersom jag tycker efter en tid att ljuset är för dåligt och jag inte kan ha de växter som jag vill i karet.
          Men ska man ha sparsamt med växter och de vanligaste som inte kräver så mycket ljus kanske det är overkill att köra med alla rören, det avgör du själv.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #6
            Tackar Ansjo,det blir nog en ramp med 4 rör när det kommer till kritan,dumt att ångra sig när det är försent...
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jepp, och jag tror inte du ångrar dig!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jepp, och jag tror inte du ångrar dig!
                Mmm kanske när jag köper rören,men det går nog över när jag ser slutresultatet...
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #9
                  Finns det någon sorts dimmer till lysrör så man kan öka och sänka ljuseffekten,skulle vara snyggt om man kunde styra ljusflödet.
                  Börja lite svagt på morgonen,för att övergå till full effekt mitt på dagen,för att sedan klinga av på kvällen.
                  Kanske det finns något program till plc styrning av ljus som passar till lysrör?
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Då får du nog bygga rampen med T5-rör och andra billiga grejer.
                    Vad är det för rör eftersom de är på 40W och 125 cm långa?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Galne-Gurra
                      • April 2008
                      • 1080

                      #11
                      Ehh sorry Ansjo,armaturerna är 125cm långa,rören är 120cm och på 38 watt styck om jag inte såg fel...
                      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        OK, samma mått som Juwel har till sina 180 och 240 liters kar och det finns bra ljusrör till dessa armaturer. Men dimmer på dem kan du nog glömma....(tror jag)
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Trollsvans
                          • November 2007
                          • 1118

                          #13
                          Mja, säg inte det.
                          Det beror på drivdonet... GloMat och Arcadias starterkits är dimbara även till T8.
                          Men då försvinner å andra sidan hela grejen med armaturerna...

                          kolla på Kjell & Co om du kan hitta några dimbara drivdon.
                          //Troll

                          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                          Kommentar

                          • Galne-Gurra
                            • April 2008
                            • 1080

                            #14
                            Hittade det här...
                            Akvastabil har 3 sorters belysning där T8 är helt vanliga lysrör. Medans T5 är speciella lysrör som ger mer ljus och mindre värme. Till sisst finns T5D som är samma som T5 förutom att ljuset är dimbart och kan tändas som en soluppgång och släckas som en solnedgång med hjälp ev en ljuskontroll som heter sunriser.
                            Men då kostar bara armaturen till ett 540 liters 4900skr,törs inte tänka på vad sunrisern kostar...eller den kanske ingår för det priset?
                            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Om jag var du skulle jag bygga med fyra rör och med reflektor. Du vinner både värme och ljus (mest ljus) . Det ligger någonstans om jag inte mins fel upp emot 75-80% i ljus vinst kontra utan reflektor med mörk yta ovan rören. Räcker dom inte i längs över hela karet så förskjut dom lite i för hållande till varandra så får du ett jämnare ljus ner i karet det blir inte så skarp "skugga" i kort ändarna av karet. Sedan skulle jag ha separata brytare för vart och ett av rören för att kunna reglera ljus styrkan.
                              Lycka till med byggandet och glöm inte att jorda bygget =).
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...