Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy10
    • December 2007
    • 17

    Nitrat

    Vi brukar alltid prata om Nitrit problem, och det är ju förståeligt eftersom det tar livet av våran fisk om vi har otur...

    Men jag har ett problem med förstadiet till Nitrit problem tror jag, nämligen Nitrat problem..

    Har en förhöjning av nitrat i mitt 80 liter mellan +100 och +150 på multistickorna.. vill gärna få ner det, jag byter vatten bra, matar bra, bra temperatur, massor med fina växter som mår kanon bra.. finns det nått jag kan lägga i som ordnar balans?

    mvh

    Peter
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Nitrat är inte förstadiet till nitritproblem, utan det är det som blir kvar när nitrikationsbakterierna har brutit ner ammonium och nitrit. Växterna använder sen nitrat som näring, så mer växter (el iaf mer snabbväxnade växter) skulle ta ner nitratet. Sen är det bara fler vattenbyten som gäller.

    Det ska finnas filtermaterial som även tar bort lite nitrat, men jag vet inte hur effektivt det är.

    Ligger nitratet mellan 100-150 mg/l? Det låter väldigt mycket. 20-30 mg/l är lagom.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Gör en sökning på trådar med ordet "Nitrat" i rubriken och du får massor av läsning.

      Gjorde det själv igår och fick svar på alla funderingar
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Hoppas att du hittade svar bland trådarna.

        Jag had problemmed nitrat som berode på roten jaghade i akvariet.
        Jag byte vatten ofta, oftare och mer.
        Då minskade nitrat till 50 mg/l bara för att dage efter vara på minst 100 igen (det är max på min skala).
        Matade mycket spårsamt och har många växter.
        Växterna och fiskarna mådde bra under tiden ochjaghade inga alger heller

        Till slut plockad jag bort roten och nitrat problem försvann. Efter två vattenbytte kom den ner till 25 och nu ligger det på 15-25 mg/l.

        Men kolla med dropptest i stället för stickor.

        Lycja till
        Anna

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ursprungligen postat av Anna_mvb
          Hoppas att du hittade svar bland trådarna.

          Jag had problemmed nitrat som berode på roten jaghade i akvariet.
          Jag byte vatten ofta, oftare och mer.
          Då minskade nitrat till 50 mg/l bara för att dage efter vara på minst 100 igen (det är max på min skala).
          Matade mycket spårsamt och har många växter.
          Växterna och fiskarna mådde bra under tiden ochjaghade inga alger heller

          Till slut plockad jag bort roten och nitrat problem försvann. Efter två vattenbytte kom den ner till 25 och nu ligger det på 15-25 mg/l.

          Men kolla med dropptest i stället för stickor.

          Lycja till
          Anna
          Roten kan inte ha släppt någon nitrat och nitrat går inte upp och ner på det sättet. Däremot kan roten ha släppt någon störjon som påverkar din nitratmätning. Mäta nitrat är vanskligt eftersom det finns många olika joner som stör mätningarna.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Lita inte på teststickorna, i mina ögon är det skräp utan skaffa en bra dropptest innan du tror att det är problem.

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Låt oss säga att roten påverkade mätningarna på ett eller annat sätt.
              Jag undrar då hur du lyckades felsöka och komma fram till att just roten var roten till problemet så att säga?

              (Stilpoäng? )

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av rsoderberg
                Lita inte på teststickorna, i mina ögon är det skräp utan skaffa en bra dropptest innan du tror att det är problem.
                Ja, och lita mest på dina egna sinnen. Syn och lukt.. Ser det skabbigt ut?? Alger?? Ser fiskarna hängiga ut??? Är växterna sunkiga??? Luktar karet som en gammal syrefattig damm???

                Du kan ju också ta med ett vattenprov till Zooaffären och be dem testa allt möjligt och då speciellt nitrat...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av rsoderberg
                  Lita inte på teststickorna, i mina ögon är det skräp utan skaffa en bra dropptest innan du tror att det är problem.
                  Har inte hittat någon nitrat test att lita på, kollat flera fabrikat i samma vatten alla visar olika.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av Grodlund
                    Låt oss säga att roten påverkade mätningarna på ett eller annat sätt.
                    Jag undrar då hur du lyckades felsöka och komma fram till att just roten var roten till problemet så att säga?

                    (Stilpoäng? )
                    Max poäng blir det

                    Nja, som jag skrev så försökte jag på den vanligaste (bästa?) sättet att minska nitrat, alltså vattenbytte. Mer och oftare etc.

                    Men det var de i butiken som sa att nitrat påverkas av matrester och "växtrester". Då tänkte jag på roten som var nytillskott till akvariet. Det kunde också vara boven, sa de.

                    Det är därför roten åkte ut efter en månad kämpande med att ta ner nitratvärden.

                    Jag kan bara tillägga att roten var slirig och släppte massor av "delar" eller hur ska jag beskriva det...

                    Anna

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Mäta nitrat är vanskligt eftersom det finns många olika joner som stör mätningarna.
                      Ska man då mäta? Vissar det nåt? Jag förstår ingenting
                      men som nybörjare och inte tänkt kemist nöjer jag mig nog med mina dropp tester och observationer av fiskar. Då ser jag hur de mår och när det är dags för tillökning

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        För sakens skull vill jag bara påpeka att nitrat varken syns luktar eller smakar. Vidare så har det ingen direkt påverkan på algblommning och ingen direkt påverkan på fiskhälsan.

                        Om du skall ta med ett vattenprov till butiken och be dem mäta något så be dem mäta nitrit. Nitrit är livsfarligt för fiskarna och lättmätt, vilket gör det till den absolut mest kritiska parametern i ditt akvarium. För sakens skull vill jag dock nämna att även nitrit är syn, lukt och smaklöst.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          För sakens skull vill jag bara påpeka att nitrat varken syns luktar eller smakar.
                          Brukar du smaka på akvarievattnet?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Ska man då mäta? Vissar det nåt? Jag förstår ingenting
                            Frågar du mig om man skall mäta nitrat så är svaret att det resultatet man får brukar ligga någonstans mellan Ystad och Happaranda. Lägg då pengar på något annat istället - och skulle du få för dig att mäta nitrat i saltvatten - ja då ligger svaret troligtvis mellan Thule och Christchurch

                            MVH Lasse

                            För övrigt brukar Tropfrog smaka på det mesta - och nu har han börjat med saltvatten så då blir det bara grimascher till svar
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tropfrog
                              För sakens skull vill jag bara påpeka att nitrat varken syns luktar eller smakar. Vidare så har det ingen direkt påverkan på algblommning och ingen direkt påverkan på fiskhälsan.

                              Om du skall ta med ett vattenprov till butiken och be dem mäta något så be dem mäta nitrit. Nitrit är livsfarligt för fiskarna och lättmätt, vilket gör det till den absolut mest kritiska parametern i ditt akvarium. För sakens skull vill jag dock nämna att även nitrit är syn, lukt och smaklöst.
                              MVH
                              Magnus
                              Jag tycker inte att det är det. Kanske själva nitratet (och nitritet) är det men inte karet i övrigt. Om det finns mer nitrat än växterna kan ta hand om så finns det över till alger så det kan visst ge alger.
                              Jag tycker att man ser och känner på hela karet när det är dags att dammsuga botten lite mer och byta lite mer vatten.. Om allting känns och ser bra ut så skulle jag lita mer till mina sinnen än till ett test.

                              Men alla är vi olika och tycker olika.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...