Dela upp guppy via kön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unbreake
    • January 2008
    • 32

    Dela upp guppy via kön

    En liten fråga bara...

    Eftersom guppys ynglar av sig väldigt mycket, och för att undvika inavel, har jag funderingar på att dela upp hanarna i ett kar och honorna i ett annat tillsammans med nuvarande yngel. Min fråga är, mår guppys bra av att vara separerade eller blir de "deprimerade" av att bara ha samma kön i sitt akvarium? I butik går de ju uppdelat i de flesta fall, men de är ju tänkta att säljas fort.
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Det har nog ingen direkt inverkan på dem skulle jag tro. Förresten, välkommen till zoopet
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av unbreake
      En liten fråga bara...

      Eftersom guppys ynglar av sig väldigt mycket, och för att undvika inavel, har jag funderingar på att dela upp hanarna i ett kar och honorna i ett annat tillsammans med nuvarande yngel. Min fråga är, mår guppys bra av att vara separerade eller blir de "deprimerade" av att bara ha samma kön i sitt akvarium? I butik går de ju uppdelat i de flesta fall, men de är ju tänkta att säljas fort.
      Honorna kommer föda flera kullar även efter att du delat på dem, de har ju förrådsbefruktning som vi alla vet...

      Inavel behöver du inte bekymra dig om, sök i forumet så får du se vad som skrivits i ämnet innan, och även om du har andra frågor....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • unbreake
        • January 2008
        • 32

        #4
        Tummen, med all respekt. Jag har letat igenom varenda tråd jag hittat om guppy här men inte hittat något svar på min fråga. Inavel frågade jag inte om, det var ett konstaterande. Inte heller frågade jag om de får fler kullar eller inte. Min fråga var om det går att dela upp dem utan problem på sikt. Gnälliga kommentarer undanber jag mig från.

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Unbreake om du kommer anse alla som råkar svara på lite mer än du frågade om som gnälliga kommer du nog inte gilla den här sidan. Tyckte det var rätt väsentlig information som tummen kom med.

          Jag har haft mina guppy könsseparerade sen november men får fortfarande nya yngel. Varken honor eller hanar verkar lida speciellt av separationen. Kanske med undantag för en hane som lite förvirrat simmar omkring och kråmar sig för både en platyhona och de andra guppyhanarna. Tror inte att det spelar så stor roll även om det är för lång tid. Alla får ju inte para sig i det fria heller.

          Välkommen till Zoopet och akvaristikens förtrollade värld förresten
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          • unbreake
            • January 2008
            • 32

            #6
            Det var inte att svara på andra frågor som störde mig, det var kommentaren att söka åp forumet vad som har skrivits. Hade jag hittat ngt på forumet så hade jag väl inte skrivit. Något irriternade att få känslan av en översittare som pekar med fingret åt en som någon oönskad newbie. Så oerfaren på forum är jag faktiskt inte även om jag är ny här.

            Om jag tycktes för hård i svaret, må så vara, men den kommentaren har jag även läst i andra trådar på svar till andra.

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Det allra vanligaste är att nya zoopetare _inte_ har sökt i forumet, så standardsvar 1A är "Sök i forumet efter nyckelord X eller Y", eller bara "Sök i forumet". Sökfunktionen är inte alltid helt lätt att hitta/använda och för en del så är Zoopet första kontakten med ett forum öht. Därför gjorde tummen sannolikt en kvalificerad gissning om att du inte har sökt så och svarat därefter.

              Att bli tjurigt avmätt för att du fått en kommentar "för mycket" är inte den ton detta forum drivs efter, får man inte ett svar man är nöjd med ställer man en mer preciserad fråga, i samma tråd och så kommer man med stor sannolikhet att få ett mer preciserat svar. Tykna/dryga människors frågor har en tendens att bli ignorerade och det vill du väl inte?

              Appropå din fråga så: Nej, de blir inte deprimerade över tid, snarare så bli hanarna om möjligt än mer pilska när de får gå isolerade från honor, vilket ju är bra i avelssammanhang.
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ursprungligen postat av unbreake
                Det var inte att svara på andra frågor som störde mig, det var kommentaren att söka åp forumet vad som har skrivits. Hade jag hittat ngt på forumet så hade jag väl inte skrivit. Något irriternade att få känslan av en översittare som pekar med fingret åt en som någon oönskad newbie. Så oerfaren på forum är jag faktiskt inte även om jag är ny här.

                Om jag tycktes för hård i svaret, må så vara, men den kommentaren har jag även läst i andra trådar på svar till andra.
                Håller faktiskt med dig här. Dessa standardfraser dyker upp med jämna mellanrum och då framför allt till nya medlemmar som vi borde välkomna med vettig information i stället.
                Svar i all ära, men regel ett borde vara att svara på frågorna som ställs. Det jag läser är svar på något helt annat.

                För att återgå till frågan; jag har ingen personlig erfarenhet av just guppys, men att dela upp dem efter kön tror jag inte gör dem deprimerade. Precis som svaret du fick ovan kan jag tänka mig att de däremot kommer att bli sexuellt tokiga när hanarna hamnar med honor igen..
                Några yngel kommer det ju att bli framöver och då kan ju de strula till det lite. Innan man hinner se och sortera ut hanar/honor, så har de förmodligen redan hunnit sätta nya guppysar till världen. Det är väl det svåra med idén kan jag tycka.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av unbreake
                  En liten fråga bara...

                  Eftersom guppys ynglar av sig väldigt mycket, och för att undvika inavel, har jag funderingar på att dela upp hanarna i ett kar och honorna i ett annat tillsammans med nuvarande yngel. Min fråga är, mår guppys bra av att vara separerade eller blir de "deprimerade" av att bara ha samma kön i sitt akvarium? I butik går de ju uppdelat i de flesta fall, men de är ju tänkta att säljas fort.
                  Se till att dela upp dem så fort du kan ana vad de har för kön, och håll en bra koll sedan på dem så det inte slinker med en oönskad hanne bland honorna. Detta är även ett bra sätt att urvalsodla på, du tar den honan som du gillar och sätter tillsammans med en hanne som du vill ska vara farsa till avkomman och kollar in vad det blir för resultat.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ha ha.. Köp en större rackare som äter lite yngel istället... Svärdbärare t ex.. då är problemet löst på en minut.
                    Glenn tipsade förrut om att man kan be om att få köpa en sådan där plast som håller löpsedlar i kiosker och använda till att dela av karet med Det beror väl på också hur stort karet är... Men du kanske har flera kar.

                    Jag brukar både ge ett kortare svar på frågan eller som ovan ett annat förslag. Sedan brukar jag också föreslå att leta för som sagt t ex "nitrit" frågor kommer upp 5 gånger i veckan... Då har man inte kunnat/tänkt på att söka i forumet!!

                    Tummen brukar försöka att svara nybörjare på en massa "tråkiga och återkommande" frågor... Att hoppa på sådär får bara effekten att han kanske struntar i att svara helt nästa gång. Det gynnar igen.
                    Sen kan man svara lite snabbt på frågan om man ändå ger sig tid att gå in på tråden, men ibland tappar man foccus på själva frågan och går in i andra tankar.. Men det kommer väl alltid någon annan och svarar om man ger det lite tid eller upprepar frågan!!
                    Ömsesidig respekt och omtanke ger ju schysstare stämning...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      • October 2007
                      • 193

                      #11
                      Jag gillar inte upplägget för sök-funktionen märker jag nu när jag ger det lite tid. Jag har sökt på "ord" överallt och brukar inte få fram något vettigt och brukar titta ner till ca70% träffsäkerhet. Det blir annorlunda om den sökning görs längs ner under "forum". Personligen tycker jag att forum-söket ska vara överst med tanke på att detta är ett forum och det normalt är den informationen som är intressant för läsaren.

                      När det gäller frågan om att undvika inavel så är väl det bästa sättet att utgå ifrån Vf eller So, vilket kan vara svårt att hitta när det gäller ditt fiskval och de skulle säkert kosta en hel del.
                      Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • patdah
                        • November 2007
                        • 659

                        #12
                        Istället för att använda forumens inbyggda och i många fall riktigt kassa sökmotorer brukar jag använda google till allt istället

                        Skriv exempelvis +guppy +inavel site:zoopet.com för att söka efter guppy och inavel på endast zoopet.com
                        /Patrik

                        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av patdah
                          Istället för att använda forumens inbyggda och i många fall riktigt kassa sökmotorer brukar jag använda google till allt istället

                          Skriv exempelvis +guppy +inavel site:zoopet.com för att söka efter guppy och inavel på endast zoopet.com
                          Ja, jag har också märkt att det kan vara bättre att googla för att hitta det man söker.. Då kan Zoopet dyka upp..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            • October 2007
                            • 193

                            #14
                            Ursprungligen postat av patdah
                            Skriv exempelvis +guppy +inavel site:zoopet.com för att söka efter guppy och inavel på endast zoopet.com
                            Jag har googlat på "inavel guppy zoopet", men det brukar efter två träffar dra iväg till zoonen, ncs, eller liknande...

                            Månge tack för Site-tipset det har jag glömt bort..
                            Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Tråkigt om någon tar illa upp om jag föreslår att man skall söka i forumet efter information, men detta med att separera olika levandefödare efter kön har jag faktiskt svarat på massor av gånger de senaste månaderna så det "finns" där någonstans....




                              Sedan är det ju så också att "nybörjare" ibland ställer sina "nybörjarfrågor" HÄR, vilket i alla fall jag brukar tycka är lite fel, jag förutsätter att de frågor som kommer upp här är lite mer specialfrågor, det finns ju faktiskt ett "nybörjarforum" där också acceptansen är betydligt större för att man frågar om "enkla"saker.....
                              Senast redigerad av tummen; 18 January 2008, 12:26.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...