Axilur till fiskar emot tarmmask, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #16
    mm jo det är förbjudet i sverige för att det är cancerarrogent...men å andra sidan är det väl lika cancerarrogent här i sverige som det är i danmark och där är det uppenbarligen inte förbjudet!

    den där artikeln som jag skrev om i mitt pm till dig, i den står det om flubenol. Minns inte helt hundra, men tror man först behandlar 2 gånger efter varandra och sen en gång efter ett halvår och en gång efter ytterligare ett halvår.

    hm.. förstår inte riktigt, har Azur behandlat med flubenol i bara 2 veckor?

    jag vet att jag såg en köpes-annons på levamisol för ett tag sen på ciklid.se, kanske fick den personen tag på det, det vet jag inte..men kanske kan vara värt att testa lägga ut en annons där
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av lenis3
      mm jo det är förbjudet i sverige för att det är cancerarrogent...men å andra sidan är det väl lika cancerarrogent här i sverige som det är i danmark och där är det uppenbarligen inte förbjudet!

      den där artikeln som jag skrev om i mitt pm till dig, i den står det om flubenol. Minns inte helt hundra, men tror man först behandlar 2 gånger efter varandra och sen en gång efter ett halvår och en gång efter ytterligare ett halvår.

      hm.. förstår inte riktigt, har Azur behandlat med flubenol i bara 2 veckor?

      jag vet att jag såg en köpes-annons på levamisol för ett tag sen på ciklid.se, kanske fick den personen tag på det, det vet jag inte..men kanske kan vara värt att testa lägga ut en annons där
      Du får läsa Azurs inlägg ovan... 3 dagar i rad, upprepa kuren efter 14 dagar...

      Om man inte blir av med maskarna förrän på 1 år så måste det bero på att man tog död på värddjuren, sniglarna, och därigenom självdog masken efter ett år... Alltså hade medicinen inte mer verkan än ett snigeldödarmedel???

      Frågan är om jag vågar stoppa tillbaka sniglar i stora karet från räkkaren eftersom jag har tagit dem från stora karet så då har de troligtvis också har masken då??? I räkkaren kan ju masken inte överleva eftersom det inte finns några fiskar att parasitera på... Så sniglar vågar jag isåfall inte ta därifrån förrän om 1 år?!

      Du kanske kan spara den där killens mail så "vi" här på Zoopet har ett alternativ om vi inte blir av med masken med Axilur...
      Senast redigerad av Katharina; 21 October 2007, 18:24.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #18
        Använder men enbart Flubenol så är det lång behandlingstid. Men om det kombineras med DSMO så går det betydligt fortare. Förr kunde man få DSMO från SVA vet ej hur det är idag.

        (DSOM Dimetylsulfoxid är en antiinflammatorisk substans som genom sin uppbyggnad har en unik penetrationsförmåga i vävnad).
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          aha nu såg jag, trodde han skrev om alixur

          flytta inte runt med vare sig växter, fiskar eller sniglar eller tillbehör mellan akvarierna om du har camallanus i nåt av dom!!! räcker mer att ett ägg kommer i och sen är det akvariet smittat. (jag la i smittade scalarer i mitt sällskapsakvarie i 3 timmar, först då såg jag att de var fulla med mask, och tre månader senare såg jag de där äckliga maskarna!) det räckte alltså med 3 timmar.
          minns inte hur flubenolen verkade, men anledningen till den långa behandlingstiden har jag för mig var att den inte tog död på äggen utan bara maskarna. äggen var alltså tvugna att kläcks för att man skulle kunna få bort eländet.

          jag medicinerade i alla mina akvarier samtidigt.. har för mig sniglarna dog när jag använde både flubenol och levamisol..men inte säker..
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            En knivsudd flubenol i akvariet tar ju kol på hydrorna (och på sikt de flesta snäckorna). Varför skulle det inte funka på camallanus. Amerikanarna kallar dom förresten "comeoutoftheanus". Får se om jag orkar med en smiley. jo det gick...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Guest

              #21
              Jag har framgångsrikt medicinerat med axilur i tablettform och alla parasiterna dog efter ca två veckor.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Ursprungligen postat av Lutt
                Jag har framgångsrikt medicinerat med axilur i tablettform och alla parasiterna dog efter ca två veckor.
                Super... Känns som om jag kan behöva all uppmuntran nu...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  En knivsudd flubenol i akvariet tar ju kol på hydrorna (och på sikt de flesta snäckorna). Varför skulle det inte funka på camallanus. Amerikanarna kallar dom förresten "comeoutoftheanus". Får se om jag orkar med en smiley. jo det gick...
                  Hur menar du?? Varför skulle det ta Camallanus för att det tar snäckor?? Är det för att snäckorna är värddjur eller är de skapta lika på något vis?? Själv har jag inte svårt att klicka in glada inslag i vardagen..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #24
                    haha fräscht! men det är ju verkligen vad det är :S
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Hur menar du?? Varför skulle det ta Camallanus för att det tar snäckor?? Är det för att snäckorna är värddjur eller är de skapta lika på något vis?? Själv har jag inte svårt att klicka in glada inslag i vardagen..
                      har du inte läst på alls???
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #26
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        har du inte läst på alls???
                        Nej, jag är en mycket glad amatör med mycket liten tid att sitta och läsa... och till skillnad från dig så finns det folk som Azur som gladeligen och ödmjukt delar med sig av sina kunskaper istället för att göra sig märkvärdiga. Om du ska vara nedlåtande så behöver du inte svara på mina frågor.... Om jag visste så skulle jag väl inte fråga, men det är så jag lär mig och så småningom kan hjälpa någon annan...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          t ex:
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #28
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Tack.

                            Jag satt precis och sa att fiskarna inte ser så pigga ut nu och när jag läser på tråden står det att pastan täpper till gälarna????

                            Jaha... Ska jag börja med vattenbyte nu då???

                            Jag la ju mat i pastan men allt sögs ju inte upp av torrfodret...

                            Men där stod det pastan och jag har mixtur??? Är lite stressad nu...
                            Senast redigerad av Katharina; 21 October 2007, 20:36.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #29
                              Har tyvärr ingen aning om pasta...
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #30
                                Pumpen gick lite dåligt så filtret hade nog blivit fullt med medicin... Kramade ur det så att den satte fart och nu är det ordentliga vågor igen på ytan... Fiskarna verkar piggare...

                                Snälla är det någon som vet ifall mixturen också täpper igen gälarna??? Det står pastan på länken som erikthur la upp!!!

                                Ha ha.. Kände mig så stressad (som ett litet barn med sitt första kar) så jag tog filtret helt sonika till kranen och tror ni inte att jag tog ljummet vatten, så nu får jag väl nitritspik på köpet också... Dör de inte av masken, så dör de av medicinen eller nitritspik... Kunde lika gärna ha avlivat allesammans på en gång istället för att plåga dem så här..
                                Senast redigerad av Katharina; 21 October 2007, 20:49.
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...