göra ett kreslopp - akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bizzan
    • October 2007
    • 1

    göra ett kreslopp - akvarium

    Vi har fått i NO-uppgift att göra ett ekosystem, då har min grupp valt akvarium, vi ska börja från grunden. allt ska ingå i kretsloppet d.v.s inga pumpar & diverse köpt foder till dem.
    Hur gör man på bästa sätt för att alla fiskr ska överleva, de ska få tillräckligt med syre & näring ?
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Hej!

    Här är en länk där du kan få lite tips

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Får ni göda växterna?

      Problemet är att om växterna ska trivas måste de ämnen de behöver finnas i akvariet. Dessa kommer inte "från ingenstans" och oftast räcker det inte heller med endast fiskarnas bajs. Men det beror ju på hur länge ert akvarium ska vara igång innan det bedöms, kanske hinner växterna inte dö/må dåligt under denna tid. Det tar ju ett tag för dem att dö av för lite näring.

      MEN, ni kan klara er undan detta om ni lägger ett lager med jord (ej för näringsrik, såjord kanske?) på botten, UNDER akvariesanden. Då får växterna näring från denna för en lång tid framöver. Så gör många akvarister också, har själv inte provat det så någon annan kanske kan svara.

      Nästa problem är att vattnet får största delen av sitt syre från LUFTEN, inte från växterna. Och för att vattnet ska kunna ta ner mycket syre från luften måste vattenytan röra på sig. Därför har man en pump, som gör att vattenytan rör sig, och dessutom gör den att det syrerika vattnet vid ytan förs ner till botten av akvariet. Utan pump kan det därför bli syrefattiga områden på botten som gör att fiskar där börjar dö. Så ni kanske kan ha en cirkulationspump, utan att ha ett filter?

      Steg 1 är väl att: Köpa lämplig jord (ev. såjord) och lägga denna underst i akvariet. Köpa grovkornig akvariesand (engelsk sjösten), och lägga i ett ganska tjockt lager, plantera mycket växter och tillföra mycket ljus (2 lysrör). Jorden kommer dock att göra att vattnet blir väldigt dammigt/dimmigt. Då får man byta mycket vatten i början, antar jag.

      Steg 2 skulle kanske vara att tillsätta någon fisk som klarar stillastående vatten bättre. Kampfisk kanske? Jag vet faktiskt inte vilken som vore bäst. Någon annan får tipsa.

      Fisken måste dock få foder av något slag. Även om ni skulle köpa en algätande fisk så kommer det ta ett tag innan så mycket alger bildats att den kan leva av enbart detta.

      Ni glömmer att ett ekosystem har så många organismer i sig att det sker en ständig tillförsel av olika ämnen och ruttnande växtdelar, döda djur, etc. Ett helt SLUTET ekosystem i en så liten form som ett akvarium, där ni varken får ha pump eller foder, kan bli svårt att genomföra, för att få igång denna process.

      Detta var mina spontana tankar... Jag vet att det finns många akvarister som kör helt utan teknik! Någon annan som har några bättre tankar om detta?

      EDIT: aha, bra länktips, då kan ni läsa där istället.
      Senast redigerad av toccata; 08 October 2007, 10:07.
      / Ebba

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Bizzan
        Vi har fått i NO-uppgift att göra ett ekosystem, då har min grupp valt akvarium, vi ska börja från grunden. allt ska ingå i kretsloppet d.v.s inga pumpar & diverse köpt foder till dem.
        Hur gör man på bästa sätt för att alla fiskr ska överleva, de ska få tillräckligt med syre & näring ?
        Om du söker här på forumet lite så va det en kille eller tjej (kanske nån månad sen) som skulle försöka få svar på om ett kretslopp i ett slutet 45liters akvarium skulle funka med bara lite ljus som yttre påverkan, dom flesta här gav många ideer och på hur det kanske skulle kunnat funka då detta bara va en teretisk skoluppgift, senare visade det sig att det på skolan tydligen redan fanns ett sånt kretslopps akvarie som varit igång i över 2 år, leta reda på den tråden så hittar du nog mycket matnyttigt, kanske även den eleven som haft uppgiften kan hjälpa dig med hur skolans akvarium va uppbyggt.
        Skulle tro att många växter, ett par guppys som äter alger som bildas av solljuset så är du på g

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          Om du söker här på forumet lite så va det en kille eller tjej (kanske nån månad sen) som skulle försöka få svar på om ett kretslopp i ett slutet 45liters akvarium skulle funka med bara lite ljus som yttre påverkan, dom flesta här gav många ideer och på hur det kanske skulle kunnat funka då detta bara va en teretisk skoluppgift, senare visade det sig att det på skolan tydligen redan fanns ett sånt kretslopps akvarie som varit igång i över 2 år, leta reda på den tråden så hittar du nog mycket matnyttigt, kanske även den eleven som haft uppgiften kan hjälpa dig med hur skolans akvarium va uppbyggt.
          Skulle tro att många växter, ett par guppys som äter alger som bildas av solljuset så är du på g
          Indianplaty funkar bättre på bara alger.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            att göra ett helt komplett slutet system är nog i praktiken helt omöjligt.

            om inget, så kommer vatten att förr eller senare dunsta, då står man inför två val, antingen låte karet sakta självdö av vattenbrist, eller fylla på vatten.

            Låter man det självdö, så har experimentet misslyckats.
            F
            yller man på vatten, så har man gjort "inverkan" på systemet, och då har man misslyckats med den ursprungliga idén att ha ett slutet system.

            Om då anser att man kan göra vissa små avsteg, som att exempelvis fylla på vatten vid behov, så kan man ju göra andra avsteg, exempelvis ínstallera en pump, vilket i sig egentligen enbart är till för att simulera rörelsen av vattnet som finns i floder, sjöar, hav, ergo,,,,,,man kan ha en pump.

            Finns ganska många som har kar med enbart växter, fisk, pump (utan filter).

            Men om det går att komma så långt som att ha ett kar där man enbart har vattenpåfyllnad + pump som "extern" påverkan, det vet jag inte.....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Tummen, jag har för mig att det va just guppys den skolan hade använt, kanske skulle funkat ännu bättre med nån annan art

              Kensa, hur kan du få avdunstning från ett slutet system? har du avdunstning är det ju inte ett slutet system väl?

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Fuzzop.

                Du har rätt ur ett perspektiv. Men om det skall vara ett såpass slutet system som du menar, så måste man på akvariet ha ett hermetiskt tätt täckglas/ramp.

                Det kan nog bli lite jobbigt kan jag tänka mig.........
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Men om det skall vara ett såpass slutet system som du menar, så måste man på akvariet ha ett hermetiskt tätt täckglas/ramp.
                  .. och ljus samt värme, dvs en energikälla, utifrån.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag skulle ta en guldfiskskål hälla i vatten, jord från en trädgård och kanske slam från en sjö (dvs en uppsjö mikroorganismer), gödning, lite foder, lite växter, snäckor och försluta den hermetisk och ställa i ett fönster som får mycket solljus och som inte blir för kallt.

                    Let the chaos begin...
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      citat från en annan tråd som tangerar det som vi pratar om här.
                      ganska slutet...men han fyllde på vatten....viss extern inverkan....


                      Jag hade cherryräkor och dvärgtandkarp i ett 5 liters i ett och ett halvt år. Jag matade inte det sista året och fyllde bara på avdunstat vatten. Fungerade perfekt. Både fiskar och räkor förökade sig. Burken stod i fönstret och det växte levande mangroveplantor i det och var full av finbladiga stängelväxter. Räkorna levde på alger och fiskarna på alger, räkbebisar och fiskbebisar.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        Fuzzop.

                        Du har rätt ur ett perspektiv. Men om det skall vara ett såpass slutet system som du menar, så måste man på akvariet ha ett hermetiskt tätt täckglas/ramp.

                        Det kan nog bli lite jobbigt kan jag tänka mig.........
                        Jo det är nog knappast helt enkelt i praktiken att tätsluta ett akvarie men jag tror att om du har en burk där du fyller på med vatten så lär det aldrig funka i längden då du har en ökad kalk och mineralhalt i karet efter varje på fyllning, hmm kanske skulle funka med destilerat vatten då om man vill prova å göra ett kretslopp utan att limma igen sitt kar

                        defdac, ett normalt kretslopp i naturen har väl oxå tillförsel av solljus? värme behöver du bara om du försöker fixa ett kretslopp med tropiska växter och fiskar i ett icketropiskt klimat.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          hur man än vrider på det.

                          det är oerhört jobbigt att göra ett komplett slutet system om man skall ha ett system som inte får någon extern artificiell tillförsel. såvida man inte pratar om ganska stora dammar utomhus. där kan man få "naturlig" tillförsel av gödning, värme, vatten, etc etc.

                          men ett system som skall vara ett "normalt" akvarium (spelar nog ingen roll hur stort det är) behöver förr eller senare någon tillförsel av något...värme, vatten, gödning (till växter eller fiskar).

                          så fort man gör en tillförsel, obereoende av vad, så har man gått ifrån principen att det skall vara slutet......ergo, kan man tillföra en grej, så kan man tillföra flera grejer.

                          sedan kan man ju försöka hitta ett system som bygger på att man skall tillföra så lite som möjligt....men tillförsel av något behövs.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

                            #14
                            Mitt tips är att kolla här och på www.plantswap.se efter lowtech, walstad eller jordbotten. Då får du många bra beskrivningar på hur du kan få till ditt kretsloppskar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...