Kolla vad många levandefödare det finns....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Kolla vad många levandefödare det finns....

    Lite dåligt att inte åtminstone några fler än de vanliga arterna kommer oss till del.....



    ...eller vad tycker ni?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av tummen
    Lite dåligt att inte åtminstone några fler än de vanliga arterna kommer oss till del.....



    ...eller vad tycker ni?
    Men den lilla gula svärdbäraren hade ju ingen svärd.. Pigmeus eller vad den hette.. Åhh, en sådan skulle jag vilja ha... Fast med svärd då...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Men den lilla gula svärdbäraren hade ju ingen svärd.. Pigmeus eller vad den hette.. Åhh, en sådan skulle jag vilja ha... Fast med svärd då...
      X.pygmaeus HAR ett litet svärd, det syns bara inte på bilden....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        X.pygmaeus HAR ett litet svärd, det syns bara inte på bilden....
        Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö???
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Vad många det fanns! Vissa var riktigt snygga.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Men den lilla gula svärdbäraren hade ju ingen svärd.. Pigmeus eller vad den hette.. Åhh, en sådan skulle jag vilja ha... Fast med svärd då...
            Man skiljer inte på platty och svärdbärare genom att de har eller inte har svärd- Det är utseendet på gonopodiet som skiljer dem. Finns faktiskt fler arter av svärdbärare som saknar svärd.

            Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö???
            De är inte känsligare än andra ungfödare. Anledningen till att du inte hittar dem i akvarieaffärer är vårt eget fel. Vi är inte beredda att betala det pris som skulle göra det lönsamt att hålla dem. Vissa betalar tusentals kronor för en grupp troffar eller en zebrapleco. Vem skulle betala ett sånt pris för en svärdbärare.
            Ett sätt att få tag på dem är genom att bli medlem här
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Som Guy skriver, visst går det att få tag på dom, men man kan inte begära att få allt serverat på fat utan man får faktiskt anstränga sig lite.
              Vi var ju t.ex. bara 4 svenskar som hade orkat bege oss iväg till den senaste Poecilia-träffen i Danmark och där såldes det massor av mer eller mindre ovanliga Poecilia-arter.
              Så visst finns dom att få tag på, bara man ids anstränga sig lite.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Som Guy skriver, visst går det att få tag på dom, men man kan inte begära att få allt serverat på fat utan man får faktiskt anstränga sig lite.
                Vi var ju t.ex. bara 4 svenskar som hade orkat bege oss iväg till den senaste Poecilia-träffen i Danmark och där såldes det massor av mer eller mindre ovanliga Poecilia-arter.
                Så visst finns dom att få tag på, bara man ids anstränga sig lite.
                Många akvarieaffärer bryr sig ju inte ens om att ta in dem, hur skall då "vanliga" akvarister veta att de finns.... Var själv på Åled och frågade eter Micropoecilia picta, och de hade inte sett dem/hört talas om dem någon gång, och de importerar ju själva... Men nu vet de om att de existerar i alla fall.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Många akvarieaffärer bryr sig ju inte ens om att ta in dem, hur skall då "vanliga" akvarister veta att de finns.... Var själv på Åled och frågade eter Micropoecilia picta, och de hade inte sett dem/hört talas om dem någon gång, och de importerar ju själva... Men nu vet de om att de existerar i alla fall.....
                  På den tiden jag hade affär så tog man korkat nog då och då in lite udda levandefödare. Det var helt meningslöst eftersom de ALDRIG såldes.
                  Det är ju helt enkelt som så att affärerna av lönsamhetskäl aldrig kommer att kunna ta in vissa fiskar och dessa kan man enbart köpa genom kontakter med andra akvarister.

                  Så "vanliga" akvarister är inte intresserade av udda levandefödare (med några få undanatag). Dessa få undantag kan ju t.ex. få reda på det genom Zoopet
                  T.ex. så gjordes det rejält med reklam här på Zoopet för Poecilia-träffen med auktion i Ebeltoft - totalt kom det 4 svenskar. Så intresset i Sverige är ju uppenbarligen mycket klent.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Åhh, de var fina.. Jag skulle vilja köpa sådana.. Vet du var dessa sorter går att hitta eller vad de kostar.. De är väl också mindre känsliga än de sönderavlade eller måste man ha en perfekt miljö???
                    X.pygmeus går att få tag, jag kan förmedla kontakt om du vill.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jag vet inte om det faktum att folk inte vill åka >100 mil för att kanske hitta ovanliga levandefödare är att särskilt starkt bevis för att det inte finns intresse. Vi bor ju inte alla i Malmö, liksom.

                      Själv skulle jag väldigt gärna vilja få tag i Poecilia gillii.


                      EDIT: Kom äntligen fram på länken i första inlägget. Runt en tredjedel av de där är INTE levandefödare, utan äggläggare. Alla afrikanska och en sydamerikansk poecilid är äggläggare.

                      EDIT2: Använd http://www.fishbase.se eller http://www.fishbase.de istället för http://www.fishbase.org. Fishbase.org ligger i Filippinerna, det är därför sidorna laddar så långsamt. Den svenska basen har tyvärr lite problem med pålitligheten, så jag rekommenderar http://www.fishbase.de .

                      EDIT3: Finns det verkligen nån ras av Xiphophorus pygmaeus som är så här gul eller är fotot missvisande? http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...9&what=species

                      EDIT4: Om nån är intresserad av Xenotoca eiseni kan jag förmedla kontakt. Var bara medveten om att den egentligen inte går att hålla med annan fisk pga att den är en så psykotisk fenbitare. Annars kan jag kanske ta med mig några till Bollmora-auktionen.
                      Senast redigerad av Azur; 26 September 2007, 11:05.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        jag skulle nöja mig med vildfångade platys och svärdbärare.......
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Jag vet inte om det faktum att folk inte vill åka >100 mil för att kanske hitta ovanliga levandefödare är att särskilt starkt bevis för att det inte finns intresse. Vi bor ju inte alla i Malmö, liksom.
                          Nu var ju träffen liksom inte i Malmö
                          Nåväl det fanns i alla fall plats i bilen från Göteborg och vi passerade bl.a. "tummens hembygd" på vägen dit.
                          Jo jag tycker nog att det är ett tecken på intresset i Sverige när det var fler besökare från Norge, Tyskland, Holland och England än från Sverige trots att de hade längre resväg.

                          Xenotoca eiseni finns till salu hos Trop Akvariefisk importen i Göteborg. De fanns i alla fall där för några veckor sedan och samma fiskar fanns där också för ett halvår sedan.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jo jag tycker nog att det är ett tecken på intresset i Sverige när det var fler besökare från Norge, Tyskland, Holland och England än från Sverige trots att de hade längre resväg.
                            Beroende på var i sina hemländer de bor kan alla utom britterna ha haft närmare resväg än i alla fall mig: här från Stockholm är det 83 mil till Ebeltoft, från Oslo 52 mil, från Berlin 66 mil.

                            Fast varför så få från Göteborg och Malmö, som kunde ta sig dit och tillbaks på samma dag, åkte, det är ju en annan fråga.
                            Senast redigerad av Azur; 26 September 2007, 12:16. Anledning: dubbla negationer!
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • lordi.4ever.94
                              • September 2007
                              • 117

                              #15
                              När jag klickar på länken så komemr det: Sidan kan inte visas!
                              Skitiriterande!
                              // lordi.4ever.94

                              Kommentar

                              Arbetssätt...