Nitrit..."alla" säger olika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    Nitrit..."alla" säger olika

    Har haft igång akvariet nu i snart 1 månad...
    började men en ancistrus som jag hade i 2 dagar sen skaffade jag 5 hongi som jag haft i en vecka idag...
    idag gjorde jag ett vattenbyte på 20% och nån timma efter detta så mätte jag nitriten och den var nu på 0.5mg/liter innan har den vart klart gul på seras nitrittest...alltså 0
    men det är bara ett steg där emmelan (lite konstigt?)

    men jag har en akvariebok där står det att man ska ha 0 i nitrit 0.1 så bör man göra något åt det omedelbart...och sen står det att man kan klara nitrit på 0.5 mg/liter i 24 timmar...

    men på seras test så står det vid 0.5 att det inte är skadligt ännu, tillsätt eventuellt nitrivec...

    ska jag göra något drastiskt nu direkt eller kan jag vänta till imorn efter jobbet och köpa en flaska nitrivec och hälla i?
    ska jag kanske köpa och sätte i en sån nitritsvamp till juwelfiltret?
    eller blir det kanskee bara sämre om jag tar bort en nästn invand svamp?

    Fiskarna beter sig inte konstigt och äter och är piggare än vanligt idag och kommer fram och hälsar...förutom att den största stryker sig då och då i botten...någon fara?
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av hlafk
    Har haft igång akvariet nu i snart 1 månad...
    började men en ancistrus som jag hade i 2 dagar sen skaffade jag 5 hongi som jag haft i en vecka idag...
    idag gjorde jag ett vattenbyte på 20% och nån timma efter detta så mätte jag nitriten och den var nu på 0.5mg/liter innan har den vart klart gul på seras nitrittest...alltså 0
    men det är bara ett steg där emmelan (lite konstigt?)

    men jag har en akvariebok där står det att man ska ha 0 i nitrit 0.1 så bör man göra något åt det omedelbart...och sen står det att man kan klara nitrit på 0.5 mg/liter i 24 timmar...

    men på seras test så står det vid 0.5 att det inte är skadligt ännu, tillsätt eventuellt nitrivec...

    ska jag göra något drastiskt nu direkt eller kan jag vänta till imorn efter jobbet och köpa en flaska nitrivec och hälla i?
    ska jag kanske köpa och sätte i en sån nitritsvamp till juwelfiltret?
    eller blir det kanskee bara sämre om jag tar bort en nästn invand svamp?

    Fiskarna beter sig inte konstigt och äter och är piggare än vanligt idag och kommer fram och hälsar...förutom att den största stryker sig då och då i botten...någon fara?
    Jag vet inte vad nitritsvamp är så jag kan inte svara för den men nitravec är bra.. Byt lika mycket vatten i morgon och mata mindre... Stora svängningar är inte bra heller så byt inte mer ikväll.. Köp snälla bakterier istället... Att de kliar sig kan vara tecken på att det inte är bra.. Men lite kan de klia sig annars med..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #3
      fast en del säger att man inte ska byta vatten...
      är det så att jag kanske ska skita i vattenbytena och bara skaffa nitrivec eftersom jag har så låg nitrithalt?
      då har väll kanske karet en bättre chans att bygga eftersom det är så pass nytt?
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av hlafk
        fast en del säger att man inte ska byta vatten...
        är det så att jag kanske ska skita i vattenbytena och bara skaffa nitrivec eftersom jag har så låg nitrithalt?
        då har väll kanske karet en bättre chans att bygga eftersom det är så pass nytt?
        Nää, jag vet faktiskt inte.. Men om man har "gift" i karet så känns det bättre att ge dem lite friskt vatten Men jag tror personligen också att "berg och dalbanan" kan göra det värre.. Men jag följde rådet att byta 20-30 % så länge jag hade nitrit i mitt lilla akutstartade räkkar... och det gick över på 1-2 v... Jag tycker inte att 0,5 är lågt.. när jag hade 0,8 så hade jag panik
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av hlafk
          Har haft igång akvariet nu i snart 1 månad...
          började men en ancistrus som jag hade i 2 dagar sen skaffade jag 5 hongi som jag haft i en vecka idag...
          idag gjorde jag ett vattenbyte på 20% och nån timma efter detta så mätte jag nitriten och den var nu på 0.5mg/liter innan har den vart klart gul på seras nitrittest...alltså 0
          men det är bara ett steg där emmelan (lite konstigt?)

          men jag har en akvariebok där står det att man ska ha 0 i nitrit 0.1 så bör man göra något åt det omedelbart...och sen står det att man kan klara nitrit på 0.5 mg/liter i 24 timmar...

          men på seras test så står det vid 0.5 att det inte är skadligt ännu, tillsätt eventuellt nitrivec...

          ska jag göra något drastiskt nu direkt eller kan jag vänta till imorn efter jobbet och köpa en flaska nitrivec och hälla i?
          ska jag kanske köpa och sätte i en sån nitritsvamp till juwelfiltret?
          eller blir det kanskee bara sämre om jag tar bort en nästn invand svamp?

          Fiskarna beter sig inte konstigt och äter och är piggare än vanligt idag och kommer fram och hälsar...förutom att den största stryker sig då och då i botten...någon fara?
          Vad mäter testet?
          Sera tror jag brukar mäta NO2-N istället för NO2 som är det vanliga.
          Om det är NO2-N som mäts så dividera med 3.3 så får du värdet för NO2 som är det man brukar använda.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Själv så tycker jag att alla säger lika. För mycket fiskar och för mycket mat i ett nytt akvarium = NITRIT.

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av hlafk
              ska jag kanske köpa och sätte i en sån nitritsvamp till juwelfiltret?
              eller blir det kanskee bara sämre om jag tar bort en nästn invand svamp?
              Om det är den gröna filtersvampen du menar så tar den inte bort något nitrit, däremot reducerar den nitrat en tid när den är ny.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Vore intressant om någon kunde bekräfta om Seras test anger/mäter NO2-N eller NO2.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  No2
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Hm, skummt att dom då har 0,5 mg/l som första steg efter 0
                    Låter som man ska undvika Sera's tester (men det har man ju hört många gånger förut iofs)
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

                      #11
                      Är Nitriten hög så måste du göra vattenbyten men det hjälper inte akvariet utan hjälper fiskarna tillfälligt bara, om du har <0.5 så ska du inte göra vattenbyten förutom då om du har ett annat kar med vatten värden som du vill ha som har vart igång ett tag. har du inte det så köp bakterie kulturer.
                      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ja det är väl det Sera vill, dvs att man ine byter vatten om man har >0 men <0.5mg/l, det är ju trots allt dom som även säljer Nitrivec.

                        Har man Nitrit byter man vatten, OFTA, tills man inte har nitrit. Bakterierna sitter först och främst på ytor, i störst utsträckning i filtret då det har en väldigt stor total yta (alla porer).
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          #13
                          Ursprungligen postat av heeke
                          Ja det är väl det Sera vill, dvs att man ine byter vatten om man har >0 men <0.5mg/l, det är ju trots allt dom som även säljer Nitrivec.

                          Har man Nitrit byter man vatten, OFTA, tills man inte har nitrit. Bakterierna sitter först och främst på ytor, i störst utsträckning i filtret då det har en väldigt stor total yta (alla porer).
                          Vart går gränsen då? själv så tycker jag att man inte ska byta vatten om inte nitriten blir för hög och att man ser att fiskarna är besvärade, byter du vatten så förlänger du ju bara nyttobakteriernas jobb.

                          Det är så jag har lärt mig det och praktiserat det och det har hjälpt, men ditt sätt kanske är bättre..
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Jag ska väl erkänna att jag inte mätt upp nitrit mer än en gång och det börjar bli några år sedan nu.
                            Men att byta vatten minskar alltid nitriten. Medans bakterierna växer till sig så kommer nitriten att öka igen, då byter man vatten igen. Tillslut så har bakterierna vuxit till sig så pass att dom kan ta hand om all nitrit.

                            Visst slinker det säkert med några bakterier när man byter vatten men som sagt bakterierna håller sig främst till ytor.

                            Det kanske går snabbar med Nitrivec (jag har aldrig använt det) men slutresultatet blir det samma.

                            Om nitriten är precis mätbar (~0.1mg/l) men inte stiger går det bra att bara vänta och se om den sjunker, gör den inte det så matar man för mycket eller har för dåligt filter.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • hlafk
                              • August 2007
                              • 202

                              #15
                              Nu idag (2 dagar senare) så uppmätte jag 1 mg/liter med sera testet tredje steget på skalan (skalan går upp till 5 mg/liter och då är la fiskarna enligt vissa helt stendöda så det här testet verkar vara lite konstigt)...
                              Igår så var nitriten fortfarande på 0.5 och jag hällde på en dos (den första) nitrivec...
                              Har nu hällt på en dos till...i affären sa dom att jag skulle köra på med hela flaskan på 10 dagar för ett 100liters akvarie och inte mata någonting alls under den här tiden, några vattenbyten sa dom inget om...

                              Fiskarna verkar ju inte berörda av det har inte sett dom dra sig mot botten någonting och simmar istället omkring och betar lite i sanden och malen suger på stenarna och när man kommer upp på morgonen är sanden alldelles vågig från nattstädningen...dom blir fortfarande finare och finare i färgerna...

                              Kan detta slå om helt plötsligt till att dom är döda när jag går upp på morgonen?
                              Finns det några tecken på nitrit som jag kan se på fiskarna?
                              Att dom drar sidan i botten är väll ett sådant eller?
                              Vad vet jag...

                              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...