Nitrit, ny här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dell_xps_dell
    • September 2007
    • 17

    Nitrit, ny här

    Hej, har startat upp mitt 5 år gammla akvarium igen efter att det stått oanvänt i 3år. Jag starade igång det och efter en dag var jag så dum så att jag slängde i 3st guldfiskar. Sedan väntade jag några dagar med att köpa resten. Har gjort en blanding av Guldfiskar och tropiska fiskar. Dumt kan tyckas, men jag hade det förut och det fungerade bra. Jag tvättade gruset som var från förra gången. köpte nya växter nytt filter. Men nu har jag nitriter, tillsätter sera nitrivec en gång per dag. Och byter vatten nästan varje dag. Har hållt på i 10 dagar nu men har fortfarande ett niritvärde på ungefär 1,6.

    Kan det vara gruset?
    Akvariefakta: 65 Liter. Temp 26. Har en rot, 3st guldfiskar, 10neont, 5st fembandsbarb. 2st pansarmalar, 2st guppy och en jätte snäll kampfisk hona.


    Jag vet att jag var för ivrig att släppa i fiskarna, tacksam för hjälp. (ps inga fiskar har dött ännu.)

    //Jacob
    Senast redigerad av dell_xps_dell; 03 September 2007, 17:19.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Förmodligen beror nitriten på att du var för ivrig med fiskarna, som du själv skrev

    Mata sparsamt!

    Skulle också rekommendera dig att sälja dina 3 st guldfiskar eftersom 65 liter är på tok för litet för dom!
    Räkbiten


    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Hej.

      Jag skulle gjort vattenbyten oftare & hållt upp med matandet några dar & sen börjat mata ytterst sparsamt.

      & precis som föregående skrivare så e det e alldeles för litet kar för guldfiskarna. Ett tips e att gå in på artbeskrivningarna & kolla på dom fiskar du har i karet så ser du vilka som passar & inte. Där kommer du även att upptäcka att pansarmalen e en stimfisk & ska vara 6 st minst.

      Till nästa kar har du lärt dig hur man inte gör & det e bra. Man lär av sina misstag, det gör även jag.

      Lycka till!

      Mvh Eva

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nitriten beror på att du släppte i fiskarna för snabbt. Du har också alldeles för mycket fisk i akvariet.
        Med så mycket fisk kommer det kanske aldrig att funka.
        Fortsätt med vattenbytena och nitricvec samt gör dig av med guldfiskarna som du redan fått rådet att göra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • dell_xps_dell
          • September 2007
          • 17

          #5
          Okej göra mig av med dom, hmm men det är ju 3 st små fast jag kanske får göra mig av med dom ändå. Kontrollerade kranvattnet också det finns inget nitrit i det. Men det kan inte vara stenarna?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Nej det kan inte vara stenarna. Däremot så innehåller gammalt grus en hel del döda bakterier som ger nitrit - så om du inte tvättade det tillräckligt så kan detta ha varit en bidragande orsak.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av dell_xps_dell
              Kan det vara gruset?
              Akvariefakta: 65 Liter. Temp 26. Har en rot, 3st guldfiskar, 10neont, 5st fembandsbarb. 2st pansarmalar, 2st guppy och en jätte snäll kampfisk hona.
              Nej det är inte gruset, utan du har fått nitrit pga att du började med på tok för många fiskar och jag är rädd för att en del kan komma att dö förgiftningsdöden.

              När fiskar äter, skiter och andas bildas ammonium (som i pH > 7 omvandlas till giftiga ammoniak). Ammonium/ammoniak bryts ner av bakterier och omvandlas till nitrit. Nitriten i sin tur bryts ner av andra bakterier och omvandlas till nitrat. Nitrat är inte giftigt om det inte rör sig om väldigt höga halter, men växterna använder ju nitrat som näring.

              I ett nystartat akvarium finns det ingen etablerad bakterieflora som klarar av att bryta ner de stora mängder ammoniak och nitrit som så många fiskar avger. Därför ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden (det tar lite drygt 1 månad för bakterierna att föröka och etablera sig i filtret och i akvariet): http://www.bestfish.com/newtank3.html

              I ett 65 liters akvarium borde du inte ha börjat med fler än ett par-tre fiskar (jag kan nämna att jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters och det funkade finfint) och så borde du ha väntat i nån månad innan du sen kunde börja att successivt utöka antalet invånare.

              Det du måste göra nu (om du vill rädda fiskarna) är att skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalterna. Är halterna 0,2 mg/l eller över måste du fortsätta byta vatten. Tillsätt (efter vattenbyten) dubbla dosen Nitrivec mot det som står på flaskan och fortsätt så tills nitrithalterna har sjunkit till noll (det kan nog ta några veckor tyvärr). Mata ingenting nu på typ 10 dagar och när du sen börjar mata måste du göra det väldigt sparsamt.

              Sen tycker jag att du kan omplacera några av fiskarna. Skaffa dig gärna kunskaper om de olika arterna innan du skaffar fiskarna (här på zoopet - under "Avdelningar -> Sötvattensfiskar - artbeskrivningar" finns det info om en massa olika arter och hittar man inte "sin" art här kan man alltid googla). Som det är nu har du tyvärr fiskar som inte kommer att trivas eller leva länge i ditt akvarium pga fel temperatur och alldeles för litet utrymme.

              Guldfiskar kan om de trivs bli väldigt stora (nästan en halvmeter långa) och leva i över 30 år. De bör ha minst 250 liter och ska absolut inte leva i 26-gradigt vatten. En kallvattensfisk som får leva i så pass varmt vatten kommer inte att leva så länge pga för snabb ämnesomsättning.

              Fembandsbarberna borde ha minst 100 liter. 26 grader är helt ok för dem.

              Pansarmalarna är gruppfiskar och bör inte vara färre än 5-6 stycken. Vet du vad det är för art? En del pansarmalar behöver tyvärr större utrymme än vad du har. De vill dessutom ha fin sand som bottenmaterial och du har ju nämnt grus..

              Kampfiskar är värmeälskande fiskar (26-27 är ok). De brukar tyvärr inte funka så bra ihop med långfenade guppies. Nu är ju det en hona så det kan funka.

              Av de fiskarna du har nu kan kampfisken, neonerna och guppiesarna trivas i 65 liter, men inte de andra tyvärr.

              Ledsen om jag har kommit med så mycket tråkiga nyheter, men fiskar är ju känsliga varelser och det krävs viss kunskap för att kunna ge dem bra förutsättningar för att de ska leva och trivas. The good news är ju att du ju hittat till zoopet där det finns massor av kunskaper och hjälp att hämta

              Lycka till med nitritbekämpningen!
              Senast redigerad av batski; 03 September 2007, 19:20.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • dell_xps_dell
                • September 2007
                • 17

                #8
                Okej tack för råden. Hur ofta ska jag byta vattnet och hur mycket? Måste jag hälla i nitrivec varje gång?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av dell_xps_dell
                  Okej tack för råden. Hur ofta ska jag byta vattnet och hur mycket? Måste jag hälla i nitrivec varje gång?
                  Så länge du har nitrit över 0,2mg/l kan du byta typ 50% en eller flera gånger om dan. Byter du flera ggr/dag kan du tillsätta Nitrivec ett par timmar efter sista gången.

                  Sen när akvariet är färdigcyklat beror behovet av vattenbyten på en del olika faktorer: hur mycket växter du har (ju fler växter desto bättre vatten), hur många och hur stora fiskar, hur mycket och vad du matar med, vad du har för filter.

                  Kom att tänka på att Sera har en produkt som ska ta bort nitrit. Den heter Toxivec, men jag har aldrig använt den själv.
                  Senast redigerad av batski; 03 September 2007, 19:14.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Kom att tänka på att Sera har en produkt som ska ta bort nitrit. Den heter Toxivec ,men jag har aldrig använt den själv.
                    Toxivec fungerar effektivt mot nitriten, men botar ej själva grundorsaken (som påtalats ovan).
                    Antar att vattenbyten görs varje dag under "nitriten", och att då samtidigt ha i en skvätt toxivec sänker nitriten - tillfälligt. Växter brukar inte heller gilla toxivec
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • dell_xps_dell
                      • September 2007
                      • 17

                      #11
                      tror du man kan få lämna tillbaka guldfiskarna på butiken? (Djurmagazinet) Eller vad ska jag göra av dem?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av dell_xps_dell
                        tror du man kan få lämna tillbaka guldfiskarna på butiken? (Djurmagazinet) Eller vad ska jag göra av dem?
                        En del butiker har karantänakvarier och tar emot fiskar, andra gör det inte. Så kolla med dem. Annars kan man annonsera efter ett nytt lämpligt hem. Jag har själv lyckats hitta nya hem till en del fiskar genom att annonsera här på Zoopet (fast då måste man vara goldis) och på zoonen.com
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • dell_xps_dell
                          • September 2007
                          • 17

                          #13
                          Ska köpa toxivec imorgon, har en fråga om pumpen om jag har övre ventilen öppen på min fluval 2 plus så ger den väl tillräckligt med syre? Ventilen är över vattenytan. Och man ser luft i hela vattnet. Kan vattnet bli dåligt därför att jag inte har en separat luftpump som pumpar frächt syre från utsidan?


                          Tack föra alla svar!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av dell_xps_dell
                            Ska köpa toxivec imorgon, har en fråga om pumpen om jag har övre ventilen öppen på min fluval 2 plus så ger den väl tillräckligt med syre? Ventilen är över vattenytan. Och man ser luft i hela vattnet. Kan vattnet bli dåligt därför att jag inte har en separat luftpump som pumpar frächt syre från utsidan?


                            Tack föra alla svar!
                            Syresättningen i akvariet sker huvudsakligen genom att ytvattnet rör sig och på så sätt dras syre ner. Bubblor är mest till för det estetiska.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 September 2007, 20:51.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • dell_xps_dell
                              • September 2007
                              • 17

                              #15
                              okej så då kan jag stänga ventilen? det låter ganska högt att ha den öppen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...