Parasiter eller något sådant???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #16
    Ursprungligen postat av Katharina


    Det hade inte hjälpt mig.. Kakaduorna såg helt friska ut i flera månader, inte en enda ledtråd... Eller ändtråd Absolut inte bleka eller magra... Det är därför jag undrar om de verkligen hade det utan symtom så länge eller om parasiten kan överleva i frysmaten ?????????????????????????????????
    Usch, skrämmande, då nästan hoppas jag att det kom från maten, annars är ju min metod med karantän nästan värdelös
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Knyttet
      Usch, skrämmande, då nästan hoppas jag att det kom från maten, annars är ju min metod med karantän nästan värdelös
      Usch, det är inte roligt nu... Har läst lite i gammal fiskbok och där stod om en blodmask som har snäckor som värddjur, på nätet läste jag att kräftor är värddjur...

      Kan mina sniglar och räkor vara värddjur???? Åhh, då kan jag ha det i alla mina kar!!!!!!!!!! Hur länge lever blodmasken om den inte hittar någon fisk, kan den vara länge hos värddjuret då???

      Jag måste åka in till Janne på Södermalms Akvarieaffär... Det verkar inte som om någon vet här...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Nu vet jag...

        Camllanus kallas inte för blodmask, blodmask är en liten mask som lever i fiskens blod, Sanguinicola.. Den har snäckan som värddjur...

        Camllanus har inga kända värddjur..

        Botemedel Levamisol var tydligen bäst men svårt att få tag på, Dvärgräkor och snäckor större än 2 cm klarar behandlingen med levamisol...

        Hela karet måste destileras, kokas då?? Skit... Detta läste jag på Passagen när jag klickade upp alla "läs mer här" länkar...

        Jag måste ringa och prata med Janne... Återkommer om jag lär mig mer...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Olika bud...

          Enligt Janne på Södermalms Zoo måste jag köpa ett maskmedel för hundar på apoteket och försöka blanda i det... 200 ml per 100 L, blir mycket till mitt 240 L kar.. Ska ju upprepas också... Ska då innehålla Levamizole eller Flubendazol..

          Enligt Akvarielagret i Bromma bör Aquazole kunna fungera, ett pulver i ett rör... Hmm... Känns lite osäkert...

          Någon som har någon info???
          Tänkte att man kan ju prova Aquazole och om inte annat så får man köpa hundmaskmedel och försöka dosera i ...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Fortfarande lika förvirrad...

            Chefen för Akvarielagret var inte säker heller Han tyckte att jag skulle fråga Janne, som i sin tur var mycket bekant med parasiten men osäker på tillgängliga mediciner eftersom tidigare preparat numera är förbjudna i Sverige..

            Krister på Akvarielagret kände emellertid en kille som skulle vara jätteduktig på det här, inkl tillgänglig medicin, så han skulle hjälpa mig att vidarebefodra frågan..

            Krister trodde inte så mycket på AquaZole för att om det är Camallanus cotti så är den flercellig.. Bläää, kändes så skönt när jag hade haft i den igår...

            Krister sa att de flesta avlivar all fisk...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Jag läste förut en rapport på nätet om att det fungerade att ge Fenbendazol (finns i flera receptfria djurmediciner) i fodret.
              De gjorde så att de mosade en 400mg fenbendazol-tablett och sprinklade över en portion frysfoder, lät det hela ligga och dra i 30 minuter, sen öste i alltihop - frysfoder & spad - i karet. De upprepade medicineringen dagligen i, tror jag, tre dagar.

              Fenbendazol liknar mycket flubenol i effekten, och precis som flubenol dödar det snäckor men är inte särskilt farligt för räkor. Är du rädd om räkorna kanske du ändå bör flytta ut dem först.

              Annars håller jag med krister om att ofta när man får sjukdomar i karet är det bästa att avliva all fisk och låta karet stå fisktomt i minst ett par veckor innan man skaffar ny fisk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Anneth
                • August 2006
                • 412

                #22
                Men fy vad jobbigt med masken, vad jag vet så har jag klarat mig från sånt elände. Vilket jobb du har framför dig nu med att få ordning på akvariet & fiskarna.
                Men det är ju sånt man lär sig av & får nya efarenheter även om det är så himla tråkigt när man får in ngt sjukt i akvarierna.

                Hälsningar från Anneth
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag läste förut en rapport på nätet om att det fungerade att ge Fenbendazol (finns i flera receptfria djurmediciner) i fodret.
                  De gjorde så att de mosade en 400mg fenbendazol-tablett och sprinklade över en portion frysfoder, lät det hela ligga och dra i 30 minuter, sen öste i alltihop - frysfoder & spad - i karet. De upprepade medicineringen dagligen i, tror jag, tre dagar.
                  Fenbendazol liknar mycket flubenol i effekten, och precis som flubenol dödar det snäckor men är inte särskilt farligt för räkor. Är du rädd om räkorna kanske du ändå bör flytta ut dem först.
                  Annars håller jag med krister om att ofta när man får sjukdomar i karet är det bästa att avliva all fisk och låta karet stå fisktomt i minst ett par veckor innan man skaffar ny fisk.
                  Ja, Janne på Södermalms Akvarieaffär berättade det.. 200mg per 100 L och jag har 250 L... Hej och hå... Det är väl det som gäller vad jag förstår... Jag avvaktar Kristers mail och sen får jag leta vidare... Tycker dock att firrarna är allmänt lite piggare idag och de kanske kan bero på att de slipper ifrån andra bakterier nu när deras imunförsvar är sänkt... Eller önsketänktande..

                  Jag vill inte gärna avliva fisken eftersom jag har Odlade Endlers som jag själv har lyckats att korsa in en rödblond guppyhona i nu och det är så himla roligt att se de nya varianterna komma fram.. Man sitter förväntansfullt och undrar hur de ska se ut när de har vuxit klart... Lite oersättligt känns det som, Akvarielagret hade inga av mina Odlade Enders inne nu, har inte sett dem sen jag köpte dem i november, så de är inte lätta att få tag i...

                  Vet inte var jag ska göra av 100 räkor... Låter jag gnällig nu?? Tycker synd om mig själv nu... Tack för empati o tipsen Anneth o Azur...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #24
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Camllanus kallas inte för blodmask, blodmask är en liten mask som lever i fiskens blod, Sanguinicola.. Den har snäckan som värddjur...
                    Kallas felaktigt för blodmask har jag läst. Så det var fel förstås att jag skrev blodmask.
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #25
                      Ursprungligen postat av Knyttet
                      Kallas felaktigt för blodmask har jag läst. Så det var fel förstås att jag skrev blodmask.
                      Ja, det är en djungel det här... Och de är tydligen så ovanliga att det bara är de riktiga proffsen som kan något... Typiskt att jag ska få det i mitt kar... Som har köpt firrar typ 4 ggr på 2 Zooaffärer.. Mot min väninna som har handlat firrar 100 ggr på en massa olika Zooaffärer...

                      Lagen om allt tings jävlighet...
                      Det är bara för att jag var så mallig över att jag (amatören) hade fått så bra balans i karet, allt levande frodades...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #26
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Ja, det är en djungel det här... Och de är tydligen så ovanliga att det bara är de riktiga proffsen som kan något... Typiskt att jag ska få det i mitt kar... Som har köpt firrar typ 4 ggr på 2 Zooaffärer.. Mot min väninna som har handlat firrar 100 ggr på en massa olika Zooaffärer...

                        Lagen om allt tings jävlighet...
                        Det är bara för att jag var så mallig över att jag (amatören) hade fått så bra balans i karet, allt levande frodades...
                        jag fick det på en guppy från fiskaffär, det verkar som att jag fick ur henne innan det hann spridas. Efter det började jag med karantän.
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Guest

                          #27
                          C.cotti är visst en sk blodmask och det är en pest att få har själv haft den och det är honorna som hänger ut ur analen och det gör dom för att släppa äggen.

                          Jag botade mina firrar med hjälp av axilur för levamisol finns inte i sverige eller det är iaf inte lätt att få tag på.

                          Cotti är en parasit och lever i förorenade vatten precis som röda mygg och tubifex och jag skulle inte förvåna mig om du fick med cotti ägg med frysfodret.

                          Utan värddjuret dör parasiten.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            C.cotti är visst en sk blodmask och det är en pest att få har själv haft den och det är honorna som hänger ut ur analen och det gör dom för att släppa äggen.

                            Jag botade mina firrar med hjälp av axilur för levamisol finns inte i sverige eller det är iaf inte lätt att få tag på.

                            Cotti är en parasit och lever i förorenade vatten precis som röda mygg och tubifex och jag skulle inte förvåna mig om du fick med cotti ägg med frysfodret.

                            Utan värddjuret dör parasiten.
                            Det står på passagen att C.cotti ibland felaktigt kallas för blodmask och att blodmask i själva verket är de 1-2 mm maskar som lever i blodet... Men som sagt, jag har hört så mycket olika grejer om det här så...

                            Jag skrev till dig direkt för att fråga hur mycket axilur... mm

                            Och som jag skrev till dig, kan vara bra för andra att veta också.. Endlers är så små att de vuxna maskhonorna inte ryms i fisken utan hoppar ur och jag har hittat 4 st i sanden... 1-2 cm ljusbruna som rör sig som en metlarv, dra ihop sig och skjuta ut sig... Det var Janne på Södermalms Akvarieaffär som bekräftade min misstanke.. Jag såg bara maskarna i rumpan på Kakaduan...
                            Endlers blir bleka och svullna i rumpan av ärrbildningen efter maskarna...
                            Senast redigerad av Katharina; 03 September 2007, 20:34.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • T_K
                              • January 2006
                              • 102

                              #29
                              Inga problem med Camallanus Cotti längre.

                              Det finns ett verksamt preparat specialanpassat för behandling av Camallanus Cotti. Finns hos din akvariehandlare, annars kan han ta hem det.

                              Medlet heter Camacell. Tablettform. En behandling räcker.

                              På asken står att det är för gälmask, men läser man bruksanvisningen så ser man att det är avsett för Camallanus. Därav namnet, Camacell.


                              Omschrijving: HS Camacell is een geneesmiddel tegen worminfecties bij vissen. HS Camacell doodt zowel huidwormen (zg Trematoden = Huidzuigwormen, Gyrodactylus, Kieuwwormen, Dactylogyrus) als ook in het lichaam van de vis voorkomende wormen (bv. Nematoden, Camalanus, Capillaria of Cestoden). 10 tabletten voor 500 l water. Voor België, Italien en Zweden.

                              Annars har du det här:


                              Konstigt att dina handlare inte känner till preparatet...

                              Om nu det mot förmodan inte skulle funka så använd Flubenol 5% i pulverform. Tar någon månad men sen är maskarna borta. Axilur funkar också bra. Dessa behandlingar tar dock tid, det är nackdelen.
                              Senast redigerad av T_K; 05 September 2007, 12:54.

                              Kommentar

                              • Knyttet
                                • December 2006
                                • 646

                                #30
                                T_K: Men vad bra!
                                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                                Kommentar

                                Arbetssätt...