Bästra transportmiljön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

    Bästra transportmiljön?

    Nån som har koll på hur man skapar en optimal transportmiljö för sina fiskar?

    Frigolitlåda som värmeisolering har jag förstått, och kanske en yttre plastpåse innanför detta - sedan mindre påsar med fisk. Kanske ett par per låda (?).

    Nu till det väsentliga:
    Jag har hört att man ej bör fylla med mer vatten än ca 50% - just för att få med så mycket luft/syre som möjligt.
    Vad som ska vara ännu bättre är att fylla påsen med syrgas(?). Ska det i så fall vara ren syrgas eller nån form av kväveblandning?
    Nån som har koll på lite fler detaljer, vilka blandningar som brukar användas? Akvarievatten eller nytt vatten med ny bakteriekultur tillsatt?
    Utsvultna fiskar (för att få mindre avföring)?
    Vad som är bäst respektive ekonomiskt försvarbart.... (?)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilka fiskar handlar det om?
    Storlek på fisken?
    Antal fiskar?
    Hur lång tid tar transporten?
    Hur sker transporten - egen bil, flyg, buss?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Aquastyle
      • August 2006
      • 126

      #3
      Bra fråga Kjell!

      Jag tänkte mer rent allmänt tror jag.
      Så säg att vi talar om "normalkänsliga" sällskapsfiskar, kanske 1-2 dygns transport och via bil eller buss.
      (I.e. man tar dem med sig när man flyttar långt, t ex)

      Det jag lite luddigt far efter är om man utan problem t ex kan ha 100% syre vad gäller gasen i påsen. Sedan vanligt vatten resten (o i så fall nytt vatten, nytt vatten med beredningsmedel eller gammalt akvarievatten?).

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har funderat på att sammanställa en artikle i ämnet eftersom det ofta tas upp (men när sjutton skall man få tid - men påminn mig med jämna mellanrum så kanske jag lyckas få tid över någon gång )

        Lite basic då (har fortfarande ett "tungt" huvud pga dunderförkylning så jag har säkert glömt hälften)

        1/ Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda)
        2/ Påsen skall innehålla ca. 1/3 vatten och 2/3 luft
        3/ Undantag för ovanstående är t.ex. barber där det skall vara 50-50
        Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
        4/ Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
        5/ Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
        6/ En nypa salt i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt - t.ex. vissa Corydoras)
        7/ Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
        8/ Att svälta fisken några dagar före transport är bra
        9/ Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
        10/ Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.
        11/ Påsarna skall var mörkt placerade under transporten - att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.
        12/ Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen så finns ytterpåsen kvar
        13/ Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för fisk (köp i affär)
        14/ När man knutit ihop innerpåsen så skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
        15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom

        Nåväl har säkert glömt en massa - men det räcker kanske
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sacrium
          • February 2004
          • 672

          #5
          Kanonbra punkter, Kjell!
          Flera bra grejer man inte tänkt på själv. Många frågar ju inför flyttar och liknande, och eventuellt blir det samma grej för mig om ett tag. Men nu har man lite mer kött på benen
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

          Kommentar

          • topcabbie
            • January 2007
            • 128

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom
            Tycker du att man bör be om detta förfarande även av en butik?
            Har råkat ut för att två av 6 C. Julii var döda då jag kom hem, men butiken tyckte att dom gjort som dom alltid brukar göra och sa att det måste bero på min oförsiktighet. Irriterande!
            /Roland
            Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
            (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
            Hemsida Mina akvarier

            Kommentar

            • Aquastyle
              • August 2006
              • 126

              #7
              Tack Kjell.
              Det besvarar det mesta.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av topcabbie
                Tycker du att man bör be om detta förfarande även av en butik?
                Har råkat ut för att två av 6 C. Julii var döda då jag kom hem, men butiken tyckte att dom gjort som dom alltid brukar göra och sa att det måste bero på min oförsiktighet. Irriterande!
                Detta borde affärer känna till. Jag ansvarar ju för Zoorfs akvaristikutbildning för zoohandlare och då tar jag upp detta - nu vet jag ju inte om just denna affär har gått den kursen (ca. 400 st har gjort det totalt) men detta är så pass allmänt känt att även konkurrerande kurser borde ha med detta i kursprogrammet.
                Dock om det rör sig om en kort transport på högst någon timme, om man har mycket vatten och få fiskar i påsen så är det sällan problem.
                Men din fråga var om man skulle be affären packa Corydoras på ett speciellt svar - så är mitt svar ja. Alltid bättre att var på den säkra sidan även vid korta transporter.

                För övrigt så har också jag själv lärt mig en del av kursdeltagarna - t.ex. att barber skall ha mer vatten tipsade en fiskgrossist mig om
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 July 2007, 17:45.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mia A
                  • February 2007
                  • 357

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  10/ Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.
                  Jag måste ju få fråga varför man inte ska ha två eller tre
                  Mvh / Mia

                  Kommentar

                  • erik l
                    • July 2005
                    • 308

                    #10
                    Ursprungligen postat av Miaadr
                    Jag måste ju få fråga varför man inte ska ha två eller tre
                    Jag sätter en peng på terrorbalans, singel ingen att bråka med,två tre risken är stor i trång påse att en blir hackkyckling och dör.flera så finns inte utrymme till bråk och bråk blir fördelat. kanske finns nån mer orsak.Två kan handla om par och vissa arter driver honor väldigt hårt och i en påse kommer ingen undan.

                    mvh erik l
                    ________________
                    mvh erik l

                    Kommentar

                    • icejoy
                      • August 2006
                      • 593

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                      För övrigt så har också jag själv lärt mig en del av kursdeltagarna - t.ex. att barber skall ha mer vatten tipsade en fiskgrossist mig om
                      Varför ska dom ha mer vatten?
                      ___________________________________________
                      ___________________________________________
                      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...