Akvarium utomhus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Akvarium utomhus

    Har gått och tänkt på om jag skulle sätta upp ett Akvarium utomhus på trädäcket bakom huset där det inte är så mycket direkt solljus.I den skulle det gå två Shubunkin och två guldfiskar,vad jag skulle vilja ha hjälp med är följande.
    1.Vilket underlag ska jag köra med Low-Tech variant med dammväxter eller med vanlig Engelsk sjösten utan växter.

    2.Skall det täckas på tre sidor med frigolit,på grund av värme på sommaren så det kan vara dämpade mot värmen på sommaren.

    3.Finns där någon algätande mal som klarar svenkt klimat utomhus.

    3.På vintern vad ska man göra, isen kan jag hålla borta med hjälp av cirulationen av mina två pumpar men klarar sig glaset.Det är inte tänkt att vara nån slags värme alls på grund av att dem inte behöver det fiskarna men klarar glaset sig då,eller behöver jag sätta in det på vintern.

    Sen hade jag tänkt mig att ovanför täckglasen sätta dit en fin bänkskiva som används som bord vid grillning nån fin blomma på kanske,som kvälls belysning två spottar i karet nån fräck färg kanske rätt så härlig vid grillning att sitta och titta på det på kvällen när ljuset är på någon som har erfarenhet av detta är jag tacksam för svar.
    Mvh.Patrik
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Kom på nåt till som jag behöver hjälp med imman på glaset då man inte har värme på,man kanske måste ha värme ändå nån slags av underhålls värme typ 5till10 grader på vintern tänker jag främst på då och även frost på glaset vid minus grader.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      För övervintring av guldfisken behöver du värme i karet. I dammar klarar de sig tack vare att dammen är såpass djup att man behåller tillräcklig temperatur längst ner. I ett akvarium riskerar en isande kall vind och minusgrader att sänka temperaturen för lågt skulle jag tro.

      I övrigt ett intressant projekt som låter väldigt lockande.
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av S_sund
        För övervintring av guldfisken behöver du värme i karet. I dammar klarar de sig tack vare att dammen är såpass djup att man behåller tillräcklig temperatur längst ner. I ett akvarium riskerar en isande kall vind och minusgrader att sänka temperaturen för lågt skulle jag tro.

        I övrigt ett intressant projekt som låter väldigt lockande.
        Men om man kör med frigolit på vintern på sidorna för att isolera det lite,men det går kanske inte ändå man måste ha lite värme i det
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Bra fråga, är ingen expert men risken är väl att om det blåser på den fjärde,oskyddade sidan så kommer det att kyla kraftigt?
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av S_sund
            Bra fråga, är ingen expert men risken är väl att om det blåser på den fjärde,oskyddade sidan så kommer det att kyla kraftigt?
            Det går att ha värme i det men jag tänkte att snåla lite på strömmen du vet inget om underlaget i karet växter m.m jag har en massa växter i dammen på tomten men dem är så tråkiga tänkte mig nåt nytt om det finns tillgängligt att köpa
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Det går att ha värme i det men jag tänkte att snåla lite på strömmen du vet inget om underlaget i karet växter m.m jag har en massa växter i dammen på tomten men dem är så tråkiga tänkte mig nåt nytt om det finns tillgängligt att köpa
              Snåla är bra ibland!

              Ledsen Stene är absolut ingen expert på ämnet, baserar mina erfarenheter på min pappas dammbygge och övervintring av guldfiskar i damm (6 år och lika många vintrar )

              Däremot inser jag ju att det finns potential här! Får ju inte plats med fler akvarium inne i huset men kan man börja sätta akvarium ute i trädgården så finns det ju 1000m2 ytterligare att tillgå!
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av S_sund
                Snåla är bra ibland!

                Ledsen Stene är absolut ingen expert på ämnet, baserar mina erfarenheter på min pappas dammbygge och övervintring av guldfiskar i damm (6 år och lika många vintrar )

                Däremot inser jag ju att det finns potential här! Får ju inte plats med fler akvarium inne i huset men kan man börja sätta akvarium ute i trädgården så finns det ju 1000m2 ytterligare att tillgå!
                Fick denna iden när vi var i semester i danmark i Esbjerg så fanns ett ute kar med koi,guldfisk m.m utomhus på vintern så j..kla fräckt var det ,massa akvarium har man en massa pumpar att tillgå så det blir inga problem
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Värme försvinner ju uppåt mycket så att ha frigolit uppepå akvariet oxå kanske hjälper till på vintern. Men något eller ett par små titthåll från läsidan så dom inte får panik när något stort och ev farligt tittar på dom när en frigolitvägg plötsligt tas bort. Visst är det tak på trädäcket förresten? Sen bor du ju långt söderut. Annorlunda om du bott långt upp i landet med kylan.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Värme försvinner ju uppåt mycket så att ha frigolit uppepå akvariet oxå kanske hjälper till på vintern. Men något eller ett par små titthåll från läsidan så dom inte får panik när något stort och ev farligt tittar på dom när en frigolitvägg plötsligt tas bort. Visst är det tak på trädäcket förresten? Sen bor du ju långt söderut. Annorlunda om du bott långt upp i landet med kylan.
                      Hade planer att ha frigolit på undersidan av bänkskivan,tak har jag inte på trädäcket för tillfälligt i dag har vi 12 plus grader så kallt har vi inte alltid i Skåne nästan aldrig i år nån månad.Så det går att ta in dem på vintern en kort period,vad jag gärna skulle vilja ha hjälp med är vilka växter i så fall i karet ,och alger men om karet inte står i direkt solljus så kanske det funkar
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ska du vinterförvara dem eller ska du umgås med dem under vintern?
                        Fryser ytan kan glaset spricka.
                        Engelsk sjösten tycker jag är bäst då Guldfisken gillar att plocka med sten på botten.
                        Växter äter och river de sönder.
                        Du kan isolera med en "huv" gjort av frigolit under vintern.
                        Luftpump för att röra ytan och ett innerfilter med låg cirkulation som inte stör fiskarna när det är under 10 grader i vattnet.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • mediabrus
                          • October 2005
                          • 80

                          #13
                          Du efterfrågade en algätande mal och det kan jag inte hjälpa dig med. Däremot kan jag tipsa om sandkryparen, Gobio gobio, en algätande karpfisk som även finns sällsynt i södra Sverige. Jag såg den i en av Umeås akvarieaffärer i höstas för dryga hundralappen.

                          Du kan läsa lite om den här: http://brackvattensakvariet.se/sidor...obio_gobio.htm
                          http://www.brackvattensakvariet.se

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #14
                            Vi tömde vår damm i september när vi skulle ändra om lite i den o undertiden så hadde vi våra guldfiskar i 200 liters tunna som vi samlar regnvatten i .
                            Nu i Februari skulle jag ta lite vatten från tunnan o då såg jag ett litet guldfiskyngel som piggt simmade omkring som hadde klarat vintern
                            Nu har det ju visserligen varit en mild vinter men ändå

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Äter sandkryparen alger??
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...