vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patricia76
    • November 2005
    • 93

    vad göra?

    jag ska byta vatten i mitt kar för det är ev. för mycket nitrit i det och vad ska jag göra med min lilla älskade mal då???
    Måste byta allt och börja om för det gick inte bra för mig......
    Patricia
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    du skall inte byta allt .du skall inte göra rent filter .vad du skall göra är att byta 30- 40% flera ggr pr dag .eventuelt ha i nitri väck,så lösar det sig efter nogra dagar.om du bytar allt så blivar dett som en nystart,likadant om du rengjör filter i samband med vattenbyte .så ta det lungt bytt vatten ,som sakt var flera ggr.pr, dag.ellers får du hålla på tills du tröttnar

    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • patricia76
      • November 2005
      • 93

      #3
      hej!
      jag är inte glad åt mitt akvarium! det är helt nystartat och det blev verkligen ingen bra start! därför vill jag starta om det!
      Alla mina fiskar dog förutom min mal. vita pricksjukan.
      Kan man inte starta om det??
      jag gillar inte mitt akvarium längre alltså. det är mindre än 2 veckor!!
      Patricia

      Kommentar

      • Diddan
        • September 2005
        • 37

        #4
        Ha tålamod och nitrivec!

        Täta delvattenbyten, hellre lite och ofta än mycket och sällan, om du måste rengöra filtret så skölj ur det lätt i det vatten som du nyss tagit ur akvariet. Låt det gå lite tid innan du skickar i ny fisk. Nitrivec eller andra filterbakterier är bra att tillsätta när man är nybörjare och inte har riktig koll på fodermängd och fiskbetenden. För mig har det tagit ca 9 veckor att få en bra balans men nu kryllar karet av fiskar och yngel som verkar må hur fint som helst.

        LYCKA TILL! Det är pest när det inte funkar men jättemysigt när man väl fått till det.

        Diddan

        Kommentar

        • patricia76
          • November 2005
          • 93

          #5
          ska jag ha i mera medicin i vatten med eller????
          Patricia

          Kommentar

          • Diddan
            • September 2005
            • 37

            #6
            Jag skulle gjort så här:

            Följ anvisningen på förpackningen med det undantaget att du doserar ytterligare för motsvarande mängd bytt vatten

            Se till att du inte överdoserar, lite trixit när man ofta måste byta vatten, har du nitrittest? kolla ofta värdena. Håll tempen på ca 26 grader.

            Kommentar

            Arbetssätt...