Vättern Biotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

Vättern Biotop

Hejsan!
    Efter att ett 600L kar läckte i vår lägenhet har min sambo förbjudit akvarier nu när vi har flyttat till hus. Och huset gör också att ekonomin inte är på topp! Men efter många tankar kom jag på den ultimata iden. Ett Vättern kar. För det första, det behöver inte vara inomhus. Och för det andra, allt innehåll i det blir gratis. Jag har dykt nu i snart tre år och över 150 av mina dyk har varit i vättern. Så jag vet ganska bra hur det ser ut i vättern. Så vad kan gå fel? INGET! :P

Dock var akvariet en sten i budgeten, som tur var hade jag ett oöppnat hemmabio som jag efter många mail på blocket lyckades byta rakt av mot ett 310L akvarium. Aluställning och någon enkel pump och enkel lysramp.
    Jag flyttade hem det tog bort den fula affishen på baksidan och sprayade hela baksidan svart.
    Min bror hade i samma veva köpt ett 720L akvarie begagnat och råkade få med ett gammalt Eheim ytterfilter. Det var bara byta oring så fungerar det klockrent.

Så nu är tanken att akvariet ska flytta ut i garaget (har haft det inne för att testa så det inte läcker, pump o.s.v). Flytten till garaget är också för att få den rätta tempratuern, utan dyra kylare. Ute i garaget ska Eheim filtret sköta vattenvärderna och den gamla pumpen agera cirkulationspump. Den gamla lysrampen får duga. Det blir nästan för ljust mot vad det är i vättern iaf.

I karet ska jag ha det jag lyckas fånga när jag dyker. Vilket jag kan bli kräfta, aborre, spigg, simpa, lake, nors, sjösyrsa, taggmärla, vitmärla, pungräka, ishavsgråsugga, flodhättesnäcka, siklöja, nors, älvsik, röding, öring, harr o.s.v. Mest troligt är flodhättesnäcka, kräfta, spigg, simpa, aborre och lake. Dock är väl inte alla dessa bästa vänner i naturen, så det hela blir att exprimentera. Om jag lyckas få någon eller några arter att överleva tror jag det kommer bli otroligt intressant att följa dom.

Just nu töms akvariet för flytten till garaget. Mer uppdateringar och bilder kommer allt eftersom. Lämna gärna kommentarer och synpunkter...
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

Grymt instressant!!
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

Kommentar

• ToveTott
      • July 2007
      • 558

Det här ska bli spännande att följa!
      Har för mig att spigg kan ha intressanta beteenden.
      Biolog men inte allvetande

102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

Kommentar

• VioXiD
        • April 2007
        • 266

Eftersom golvet i garaget är lite ojämt så bygger jag upp en ställning av leka block istället för att använda aluminiumställningen. Täcker över toppen med tjock högtalarmatta som låg o skräpade... Jag kan nämna att det finns ingen mening eller ingen insatts i att få detta snyggt.

Idag hinner jag inte göra mer än research, jag ska se hur och om jag kan fånga något. För nu ska jag ut i vättern o dyka!
        Bifogade filer

Kommentar

• Guest

Ska du ta vatten från vättern oxo?

Kommentar

• VioXiD
            • April 2007
            • 266

Ursprungligen postat av Narii
            Ska du ta vatten från vättern oxo?
            Nej inte direkt. Men allt kranvatten där jag bor kommer från Vättern. Så ph och allt sånt stämmer. Det går bara genom lite filter som filtrerar bort partiklarna. Vätterns vatten är otroligt fräscht och det går dricka direkt från sjön, det har jag gjort massor av gånger.

Kommentar

• karrokaja
              • March 2006
              • 5388

Fan va coolt!
              Jag kan ju berätta att jag fångade en lake för några år sen när jag dök.
              hade den i 20 liters (visste inte bättre då...förlåt) i början matade jag den med fångade kräftlingar(?), men sen blev det för kallt och åka och fånga kräftlingar på vintern, så jag gick över till frysta mygglarver.
              Till en början matvägrade laken, men efter en vecka utan mat så kunde den inte hålla sej och gick på myggen den växte som sjutton
              så jag släppte ut den sommaren därpå.
              allt i det akvariet tog jag från sjön, inklusive vattnet och växterna.
              har även haft gärs (snorgärs?)
              och kräftor i karet. funkar bra. men det blev lite tråkigt efter ett tag.
              det var inget drag i fiskarna,
              men det beror väl sanolikt på deras patetiskt lilla utrymme dom fick...

Lycka till. ta några uv bilder också när du fångar laken.

Padi Naui??
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• VioXiD
                • April 2007
                • 266

Ursprungligen postat av karrokaja
                Fan va coolt!
                Jag kan ju berätta att jag fångade en lake för några år sen när jag dök.
                hade den i 20 liters (visste inte bättre då...förlåt) i början matade jag den med fångade kräftlingar(?), men sen blev det för kallt och åka och fånga kräftlingar på vintern, så jag gick över till frysta mygglarver.
                Till en början matvägrade laken, men efter en vecka utan mat så kunde den inte hålla sej och gick på myggen den växte som sjutton
                så jag släppte ut den sommaren därpå.
                allt i det akvariet tog jag från sjön, inklusive vattnet och växterna.
                har även haft gärs (snorgärs?)
                och kräftor i karet. funkar bra. men det blev lite tråkigt efter ett tag.
                det var inget drag i fiskarna,
                men det beror väl sanolikt på deras patetiskt lilla utrymme dom fick...

Lycka till. ta några uv bilder också när du fångar laken.

Padi Naui??

Intressant!
                Jag har en kompis med kamera+hus så han får nog vara med o fota/filma lite. Såg för pacific abyss (3-delad documentär från bbc) för någon dag sedan, blev riktigt taggad!

Om jag får tag i lake så ska det vara ett "yngel" typ 10-15cm. För mitt kar är på tok för litet för dom också, vissa jag har sätt har varit snudd på metern långa.
                Jag är inte ute efter drag på fisken, mest försöka få dom att trivas någorlunda. Idag när vi dök såg jag en "rom-rulle" kanske 20x5 cm. Synd att jag inte hade något att ta upp den med. Hade varit kul och se vad som kläcktes fram. Nästa gång jag dyker har säkert redan kräftorna varit där och käkat upp rommen.

Jag är utbildad både genom padi och naui. Padi nästan alla kurser utan wreck penetration.

Kommentar

• karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

uv film är ju det bästa som finns! har också en kamera+hus. kompakt kamera då och en extern blixt. väldigt kul att fota i akvariet faktiskt går att filma också men inge vidare kvalitet. blir väl en uv-filmare sen nångång.

Jo det måste nog varit ett "yngel" jag hade. den var väl runt 15-20 cm tror jag.
                  Den låg mest still i karet men det fanns ju inte mycket plats att leva på så den blev säkert deppig pga det. Glömde säga att den hoppade ur karet en gång, ville väl leta efter nåt större boende. men det kanske kan hända dej också om du inte har täta täckglas.

Såna där rom kullar brukar väl vanligtvis vara sniglar/snäckor/äckliga småkrypsägg men det kan va kul att få fram dom också.

Du vet att din dykarutrustning räknas som fiskeredskap om du fångar med den, blir du "upptäkt" om du fångar på platser där det är förbud eller fiskekorts krav så kan HELA din utrustning beslagtas av kbv eller polis... surt va?

Själv e man naui ska vi slåss?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• VioXiD
                    • April 2007
                    • 266

uv film är ju det bästa som finns! har också en kamera+hus. kompakt kamera då och en extern blixt. väldigt kul att fota i akvariet faktiskt går att filma också men inge vidare kvalitet. blir väl en uv-filmare sen nångång.

Jo det måste nog varit ett "yngel" jag hade. den var väl runt 15-20 cm tror jag.
                    Den låg mest still i karet men det fanns ju inte mycket plats att leva på så den blev säkert deppig pga det. Glömde säga att den hoppade ur karet en gång, ville väl leta efter nåt större boende. men det kanske kan hända dej också om du inte har täta täckglas.

Såna där rom kullar brukar väl vanligtvis vara sniglar/snäckor/äckliga småkrypsägg men det kan va kul att få fram dom också.

Du vet att din dykarutrustning räknas som fiskeredskap om du fångar med den, blir du "upptäkt" om du fångar på platser där det är förbud eller fiskekorts krav så kan HELA din utrustning beslagtas av kbv eller polis... surt va?

Själv e man naui ska vi slåss?

Det är som min kompis då, kompakt kamera utan blix. Men om man lyser lite med lampan så brukar det blir hyfsade bilder, inte någon världsklass men duger.

Lakar brukar juh inte röra sig allt för mycket i det fria heller, sega mysiga saker

Kan ha varit sniglar kanske, men det såg så stort ut. Drömmen hade juh varit röding..

Jag vet att dom kan ta min utrustning. Om jag har fattat det hela rätt så är det förbjudet att fånga/jaga fiskar under vattnet. Då de tycks vara chanslösa då. Precis som vanligt fiske är mycket mer moraliskt. Men om jag ska åka dit på det måste dom först hitta mig, sedan bevisa det haha.

Ja vi kan slåss lite, undervattens-rugby :P

Kommentar

• karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

Det är undervattens poker i stockholmo den 22 aug ta en runda?

Lampa funkar alltid bra men det är jobbig att manövrera lampa, kamera, avägning, men det fixar du

Dom är rätt mysiga faktiskt, väldigt kul att se när dom äter.
                      och så är dom otroligt vackra.

Tycker nog att det är trevligare att fiska med dykutrustning. då skadar man ju inte fisken med en krog i käften. och hur många fiskar kan man fånga?
                      Typ simpa går bra men dom andra firrarna sticker innan man har sagt octopus
                      Bifogade filer

Kommentar

• VioXiD
                        • April 2007
                        • 266

Det är undervattens poker i stockholmo den 22 aug ta en runda?

Lampa funkar alltid bra men det är jobbig att manövrera lampa, kamera, avägning, men det fixar du

Dom är rätt mysiga faktiskt, väldigt kul att se när dom äter.
                        och så är dom otroligt vackra.

Tycker nog att det är trevligare att fiska med dykutrustning. då skadar man ju inte fisken med en krog i käften. och hur många fiskar kan man fånga?
                        Typ simpa går bra men dom andra firrarna sticker innan man har sagt octopus
                        Den 22a kan jag inte, hade varit kul annars...

Jag har aldrig sätt en lake äta, .

Simpa, det måste jag fånga en, dom är rätt häftiga.

Kommentar

• karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

dom nosar sej fram till maten och bah PANG på rödbetan och så var det över...
                          simpor är helmysiga (väldigt lätta att fånga) ful-snygga fiskar.
                          Skulle vilja se hur det ser ut när man matar dom firrarna, med deras jätte gap ser det nog coolt ut

Kommentar

• VioXiD
                            • April 2007
                            • 266

Nu är akvariet på plats. Skippade högtalarmattan då jag kom på att det va en masonit skiva i botten. Trög man är ibland, jag visste juh att den fanns där.
                            Nu är det iaf på plats, uppfyllt med vatten, filtret och cirkulations pumpen går för fylla muggar. Under veckan som kommer nu blir det först att plocka upp lite stenar och ifall jag hittar några växter. Vättern är väldigt lite grönsaker i.
                            Bifogade filer

Kommentar

• karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

ser fräscht ut... rätt fett me ett akvarium bland all bråte
                              ser ut som hemma hos mej typ hehe.
                              Hur tjockt lager sand har du?? det ser lite tunt ut...
                              det kanske är bra att lägga nått under sanden, typ liggunderlag.
                              tänker mej att vilda vättern fiskar kan böka rätt mkt, men det är bara en tanke

Kommentar

Arbetssätt...