Enskild firma inom akvaristik?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    • September 2006
    • 5973

Enskild firma inom akvaristik?

Är det någon här på forumet som har en enskild firma inom akvaristik?

Teoretiskt kan jag starta en enskild firma och genom denna sälja uppdragen fisk till affärer. Betydligt lättare för affärer att handla med en firma.
    Borde dessutom vara möjligt att handla både fisk, mat och utrustning till grossist pris.

Eller är jag helt fel ute och cyklar
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av c90368
    Är det någon här på forumet som har en enskild firma inom akvaristik?

Teoretiskt kan jag starta en enskild firma och genom denna sälja uppdragen fisk till affärer. Betydligt lättare för affärer att handla med en firma.
    Borde dessutom vara möjligt att handla både fisk, mat och utrustning till grossist pris.

Eller är jag helt fel ute och cyklar
    Har du ett företag måste du genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning, ha godkända lokaler för verksamheten, sköta bokföring etc. och llat detta kostar rejält med pengar.
    De flesta grossister ställer också krav på viss verksamhet (vissa öppettider etc.) för att de skall sälja till en.
    Men visst- odlar man i större utsträckning och vill göra det på ett seriöst sätt bör man registrera ett företag
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Har du ett företag måste du genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning, ha godkända lokaler för verksamheten,
      Misstänkte det, detta är krav som gäller levande fisk

Om jag ville göra figurer av grankottar och sälja på en julmarknad så är det mycket enklare
      /Maths

Kommentar

• Långås
        • December 2005
        • 1368

Misstänkte det, detta är krav som gäller levande fisk

Om jag ville göra figurer av grankottar och sälja på en julmarknad så är det mycket enklare
        Och det är väl väldigt bra att det är så, eller?
        Mvh Peter

Kommentar

• c90368
          • September 2006
          • 5973

Ursprungligen postat av Långås
          Och det är väl väldigt bra att det är så, eller?
          Hmm, nu kommer du in på samvetsfråga, ja menar att jag skulle ju fixa det fint Kan inte reglerna gälla alla som inte är guldisar på Zoopet

Allvarligt talat så är reglerna för enskild firma väldigt luddiga, enligt vad jag har läst och hört. Man kan registrera en firma ”tomtenisse tillverkning” men i samma firma kan du ha sidoaktiviteter, frågan är om statsmakterna har koll på om ovanstående ”knalle firma” dessutom handlar med lite fisk vid sidan om.

Jag har inga planer att starta eget, utan är mer intresserad av juridiken. Gränsen mellan en fanatisk hobby och en firma kan i vissa fall vara hårfin.

Har jobbarkompis som har hästar, vilket drivs som enskild firma. Visserligen är hästar större och kräver en egen byggnad. Men fiskar kräver egen ”anläggning” och liksom med hästar ska de ha mat och eventuell förökning ska säljas.
          /Maths

Kommentar

• Koksalt
            • November 2007
            • 498

Hmm, nu kommer du in på samvetsfråga, ja menar att jag skulle ju fixa det fint Kan inte reglerna gälla alla som inte är guldisar på Zoopet

Allvarligt talat så är reglerna för enskild firma väldigt luddiga, enligt vad jag har läst och hört. Man kan registrera en firma ”tomtenisse tillverkning” men i samma firma kan du ha sidoaktiviteter, frågan är om statsmakterna har koll på om ovanstående ”knalle firma” dessutom handlar med lite fisk vid sidan om.

Jag har inga planer att starta eget, utan är mer intresserad av juridiken. Gränsen mellan en fanatisk hobby och en firma kan i vissa fall vara hårfin.

Har jobbarkompis som har hästar, vilket drivs som enskild firma. Visserligen är hästar större och kräver en egen byggnad. Men fiskar kräver egen ”anläggning” och liksom med hästar ska de ha mat och eventuell förökning ska säljas.
            Problemet är ju för skattemyndigheten att upptäcka att du sysslar med "fiske" så om man har ett rymligt samvete gentemot myndigheter så går det ju. Men sen är det ju såklart för ens egen skulle viktigt att man sköter det hela ordentligt (tänkte just på akvaristik)
            Men att starta en enskild firma kan vem som helst som inte har näringsförbud.. Bara att kvittera ut f-skattsedle och köra på.. Det jobbiga blir när du ska deklararera eventuell verksamhet. Då kan det vara bra att ha DEN kunskapen också.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

Kommentar

• c90368
              • September 2006
              • 5973

Ursprungligen postat av Koksalt
              Det jobbiga blir när du ska deklararera eventuell verksamhet. Då kan det vara bra att ha DEN kunskapen också.
              Ordning och reda på papper och pengar är inget problem för mig

Tror att jag till och med klarar av att läsa byråkratsvenska
              /Maths

Kommentar

• Koksalt
                • November 2007
                • 498

Ordning och reda på papper och pengar är inget problem för mig

Tror att jag till och med klarar av att läsa byråkratsvenska
                Grattis! Då lär du inte ha några problem med alla dom hundratals brev du lär få från skattemyndigheten iaf

Kommentar

• c90368
                  • September 2006
                  • 5973

Ursprungligen postat av Koksalt
                  Grattis! Då lär du inte ha några problem med alla dom hundratals brev du lär få från skattemyndigheten iaf
                  Egen erfarenhet, eller
                  /Maths

Kommentar

• Koksalt
                    • November 2007
                    • 498

Egen erfarenhet, eller
                    Jag har jobbat med redovisning i flera år och därmed också haft mina duster med vårt kära skatteverk!

Spelar egentligen ingen roll vilken typ av företag man har.. det är bara en fråga om vilken typ av papper dom skickar ut!

Kommentar

• c90368
                      • September 2006
                      • 5973

Direk riktat till Kjell.

Vad kostar det att delta på en av dina utbildningar för akvarieaffärsägare?

Finns det möjlighet för mig som privatperson att vara med och få ett "diplom" som jag senare kanske använder när/om jag vill starta en enskild firma med syfte att hålla och föda upp fisk.
                      /Maths

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Direk riktat till Kjell.

Vad kostar det att delta på en av dina utbildningar för akvarieaffärsägare?

Finns det möjlighet för mig som privatperson att vara med och få ett "diplom" som jag senare kanske använder när/om jag vill starta en enskild firma med syfte att hålla och föda upp fisk.
                        Det är inte "min" utbildning, utan Zoobranschens Riksförbund anordnar en utbildning och de betalar sedan mig för att hålla i akvaristikkursen (med övriga kurser har jag inget att göra).

Skall man sälja fisk måste man dels ha gått en grundkurs och dels en akvaristikkurs. Jag är inte helt insatt i vad de kostar men jag tror att de kostar drygt 3.000 exkl. moms vardera.

Alla kan självklart gå, men en privatpesron kan ju t.ex. inte dra av momsen. Kurserna gäller sedan som "intyg" om du någon gång i framtiden skulle vilja starta affär eller en odling. Detta föstås förutsatt att inte myndighetrena hittar på något annat.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• c90368
                          • September 2006
                          • 5973

Tack för svaret!

Så det är Zoobranschens Riksförbund jag ska kontakta om jag vill skaffa mig behörighet att hantera fisk i en enskild firma.
                          /Maths

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Tack för svaret!

Så det är Zoobranschens Riksförbund jag ska kontakta om jag vill skaffa mig behörighet att hantera fisk i en enskild firma.
                            Ja, fast de har ingen ensamrätt på utbildningar utan alla som fått en kursplan godkänd hos Joedbruksverket kan arrangera sådan utbildningar.
                            Det borde finnas en lista över godkända utbildare hos Jordbrukverket - vad jag vet är det dock bara Zoorf samt ett företag som heter "Djurskolan i Flen" som arrangerar akvaristiska kurser.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

Du får "tjäna" upp till 30 000kr per år på din hobby, enligt skatteverket.
                              Gällande utbildningarna så är 3000kr ex moms riktigt billigt tycker jag. Det är inte många liknande utbildningar man får för samma pris. En bra första investering i sin enskilda firma. DOCK tycker jag att det är bättre att skaffa AB redan från början. Allt blir så mycket lättare då. Visst, lite mer byråkrati men bara en sån sak som att du själv inte är den juridiska personen (inte kan få firmans betalningsanmärkningar på dig själv etc.) ger en ganska säker grund att stå på. Om jag skulle starta en firma idag skulle jag nog satsa på AB.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

Arbetssätt...