Förslag på ciklider till nytt kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stork
    • January 2011
    • 16

Förslag på ciklider till nytt kar

Flyttade för ett år sedan ungefär och lade då ner mina tre akvarier men hade tänkt återuppta denna hobby igen. Tanken är att starta ett kar på mellan 250 och 350 liter med inriktning på syd eller centralamerika. Tänkte starta med ciklider och sedan eventuellt sätta in stimfiskar.

Först och främst tänkte jag ha ett par av någon lite större art; typ sajica eller multispinosa. Sedan är även tanken att ha ett eller två par av någon dvärgciklid.

Några tips på ciklider som skulle kunna gå ihop i ett akvarium av den storleken?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Varför inte en liten grupp Bolivianska fjärilsciklider istället för Sajican? De är inte lika vanliga och i mina ögon bra mycket snyggare...om du sedan kan få tag på ett riktigt snyggt par Apistogramma cacatoides eller A. agazissii vore inte fel!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• stork
      • January 2011
      • 16

Bolivianer har jag haft förrut och tänkte prova något nytt, håller dock inte med om att de är vackrare än sajicorna... Men det är ju en smaksak Kakaduor däremot skulle jag absolut kunna tänka mig. Skulle det funka med två par kakaduor tillsammans med ett par av en större ciklid tror du?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Nja, jag skulle nog satsa på bara ett par kakaduor, risken finns annars att det blir en del bråk i karet och att det dominanta paret tar över helt med resultat att någon tynar bort.
        Men den kombon ska nog annars funka!
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• DaRe
          • June 2009
          • 2227

Jag gillar Sajicor en hel del. Riktigt vackra när de vuxit på sig och inte så tuffa som jag läst.
          Bifogar ett par bilder.
          Bifogade filer
          Checking out...

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Ursprungligen postat av Dre
            Jag gillar Sajicor en hel del. Riktigt vackra när de vuxit på sig och inte så tuffa som jag läst.
            Bifogar ett par bilder.
            Jäklens vad snygga de var Dre! Lite annat än de svartrandiga man annars ser...
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• DaRe
              • June 2009
              • 2227

Jag gillar den blå nyansen på gällocket och den lila ryggfenan på hannen samt den gulsvarta hos honan. Kul med hannens gaddar i munnen också ser kaxigare ut än han är.
              Checking out...

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Nyckelhålsciklid, en av mina favoritciklider Två bilder på två olika par, den andra bilden visar det par jag har nu. Tittar man nog kan man se yngel på bilderna.
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
                  • June 2009
                  • 2227

Annars kan jag tipsa om en favorit som heter Guianacara Geayi. Riktigt läcker i lekfärger säreget utseende och behagligt beteende. Grottlekare. Du kan ha 2-3 par av dess i karet eller 2 par och ett par apistogrammas.
                  Bifogade filer
                  Checking out...

Kommentar

• DaRe
                    • June 2009
                    • 2227

Ett par bilder till på mina sajicor.
                    Bifogade filer
                    Checking out...

Kommentar

Arbetssätt...