Gör-Det-Själv: bakgrund i PUR-skum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    Gör-Det-Själv: bakgrund i PUR-skum

    (diskussionen startade i Nya bakgrunden snart klar.., men flyttades hit)

    Ok, giftigheten verkar ju vara under kontroll då. Blir mer o mer intressant detta...

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Apropå gjutformen vet jag inte om betong skulle vara att föredra framför gips. Det lär inte vara några problem att få bort PUR-formen från betong om man vaxbehandlat den som jag gjorde med gipset (eller kanske talk kan funka även där, som när man gör gjutformen?).
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Jo, det låter fullt rimligt att nån form av ytbehandling måste till för att få PUR-skummet att släppa från formen. Helst skulle det vara något som man enkelt får bort innan målning av bakgrunden. Hur får man bort vax?

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Problemet skulle isåfall vara att appliceringen av cement på det som skall gjutas av kan bli svårare än för gips. Om du har sandpartier i bakgrunden, som jag lyckades gjuta av rätt bra med talk som separator och sen gips, kan man tänka sig att cementen kan bli klurig att hålla separerad från sanden.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Cement och fin sand tror jag inte blandar sig så lätt. Har gjutit en del stolpar o annat i marken, och det blandar sig aldrig med sanden. Mer än i ytan där ett o annat sandkorn fastnar, men det borde inte vara till nån nackdel? Alltså, sikta fin sand över det som ska gjutas av så borde det släppa...man kan ju tro det iaf.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det bästa är att testa med en liten låda med en minibakgrund i, för att se vilken separator som funkar bra med cement och med olika bakgrundsdelar som rötter, sten och sand.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Absolut! Bara jag blir klar med övriga projekt så kommer detta upp på listan...<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Utmaningen vad gäller avgjutningsmomentet ligger mycket i att möjliggöra gjutning av delar som sticker ut med en vinkel större än 90 grader mot underlaget. Med hårda gjutformsmaterial som cement eller gips är detta i princip omöjligt utan att förstöra formen när man sen skall lossa den från underlaget, därför vore det bra om man kunde experimentera med flexiblare material som kanske PUR eller silkon som dock kan vara svårarbetat då det blir så tunt...
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Ja, nu börjar det bli svårt...jag tror inte det är möjligt att hitta nån riktigt säker metod (har säkert fel) för att göra riktiga 3D-avgjutningar på utstickande saker som t.ex. rötter, utan att behöva ta sönder gjutformen. Funderade ett tag på nån sorts latex-form, men det låter för dyrt. Annars skulle man väl kunna gjuta rötter etc separat? Varje halva för sig som man sedan ansar till, limmar ihop och fast på PUR-bakgrunden? Lite mer jobb, men troligen en fungerande kompromiss?


    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Om du skall dra igång ett gjutprojekt är jag gärna med och diskuterar möjliga lösningar - målet är ju allltid att klara av att kunna göra egna bakgrunder som ligger nära BTN i kvalitet (höga mål här...) och naturlikhet. Det är svårt, men om vi lär oss av varandras lösningar kanske man kan komma närmare iallafall. När det gäller detaljrikedom blev jag mycket positivt överraskad av PUR-lösningen, det var verkligen närmast perfekt detalrikedom med minsta skrovlighet i barken etc.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Jag ser fram emot fördjupade diskussioner framöver...<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>


    mvh
    /Hasse


    -- http://och.nu/ciklid --
    //Uffe
  • kilova
    • March 2002
    • 87

    #2
    Ante1 ,,jag gjorde en avgutning an berg i purskum och det funkade perfekt....bilder finns på min sida,,,

    Mvh kim
    http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
    Mvh Kim
    Tropheus moori golden kazumba F1 ,,Tropheus moori kejsare ,,Tropheus moori bärnsten F1,, Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF ,,Tropheus dubosi F1 ,,Tropheus Black kiriza VF ,,Tropheus red chimba F1 ,,Tropheus black pemba F1

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Om man planerar att gjuta flera likadana bakgrunder skulle det kanske vara en bra investering att köpa gjutsilikon, eller latex som finns på exempelvis Panduo, eller Slöjddetaljer. Fördelen med silikon torde vara att släppmedel inte behövs.

      // Magnus
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • Ulf P
        • March 2002
        • 1615

        #4
        Formplast kanske kan fungera som ett alternativ till gips/betong? Den ska ju vara flexibel också... kanske blir jääättedyrt?

        /Hasse

        -- http://och.nu/ciklid --
        //Uffe

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          Jag kanske skall lugna mig med frigoliten och försöka mig på det här med PUR-skum, men som sagt kan själva formen bli ett problem, särskilt om man vill gjuta av en naturlig klippa på plats. Då bör man ha ett formmaterial som härdar fort och är hyffsat flexibelt. Gjuter man utomhus kanske inte gips är så lyckat.
          Silikongummi har problemet att det inte är tillräckligt lättflytande utan måste tryckas dit för att få detaljer.
          Den typen av gjutplast som används för att gjuta in föremål är kanske ett alternativ, lite beroende på vad det kostar.

          Detta var lite funderingar bara, dvs inget konstruktivt, men jag skall kolla lite i diverse hobbykataloger hemma.

          // Magnus
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • johan_lindgren
            • September 2002
            • 194

            #6
            kan man inte avända sig av glasfiber som man smetar på nåt härdande med . så att glasfibret formar sig efter det man gör avgjutning ifrån som tex en klipp vägg sen smetar man på något som stelnar och härdar. då får man iochf ett netagiv av hur klippan är men det kanske skulle gå att använda som form..va vet jag..bara en tanke

            =)
            720l
            7 c.moori
            10 d.compressiceps
            6 livinstonii
            5 L.caeruleus
            2 crystal r20 (940 L/h)

            Kommentar

            • Ante1
              • December 2002
              • 385

              #7
              som alla andra så håller jag på med en frigolitbakgrund och jag gjorde mina "Stenar" separat för att sedan limma på dom för att slippa dom stora rännorna som skall föreställa sprickor men som inte alls ser äkta ut och jag hittade en sorts dekorspray som hette granit
              och den blev riktigt snygg, går inte att efterlikna om man inte heter Picasso eller nåt.
              den var dyr men mycket realistiskt resultat.

              Simma Lungt!
              -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

              Kommentar

              • Ulf P
                • March 2002
                • 1615

                #8
                En liten summering hittills av mina tankar:

                1. Förlagan görs av naturmaterial, sten, sand/grus och trärötter.

                2. Avgjutning av förlagan görs antingen med gips eller betong. Som släppmedel för formen används antingen talk (när man gjuter med gips) eller fin sand (när man gjuter med betong). Utstickande detaljer gjuts av separat. Fördelen med betong är att den är mer hållbar om man vill göra fler än en. Betong är också billigare än gips. Nackdelen med betong är att den är svårare att bearbeta om man behöver justera något i avgjutningen.

                3. Den negativa gjutformen behandlas med vax (är talk ett alternativ?) innan gjutning av bakgrunden.

                4. Gjutning med enkomponent PUR-skum (fabrikat: Casco, alt. Bostik).

                5. De avgjutna utstickande detaljerna friseras och monteras i PUR-bakgrunden. (limmas med silikon?)

                6. Rengöring av bakgrund från vax. Hur?

                7. Fixering av skador i ytskiktet på PUR-skummet mha husfix eller liknande.

                8. Målning, antingen direkt på PUR-skummet eller ovanpå husfix. Alternativt färgpigment i husfixen.

                9. Lackering i 2 lager med Epotex eller annan 2-komponent lack. Blanda salt i lacken för att matta ner den?

                Tja, det kanske kan vara ett upplägg?

                mvh
                /Hasse

                -- http://och.nu/ciklid --
                //Uffe

                Kommentar

                • aczp
                  • January 2003
                  • 93

                  #9
                  Här går man metodiskt tillväga ser jag!

                  Lite kommentarer (det är för krångligt att inflika citat, gör så här istället);


                  2. Fin sand som släppmedel tror jag tar bort för mycket detaljer! Finare än talk får man nog leta efter. Och talk är inte särskilt dyrt heller.


                  4. Får man tag på tvåkomponents-PUR, skall detta enl. uppgift vara betydligt kraftigare/kompaktare än enkomp. vilket man ju vill eftersträva. Kilova (tror jag) hade gjort en gjutform i PUR och använt tvåkomp. Priset 1600 kronor för 150*50 cm avskräcker dock!

                  Kilova: vet du fabrikatet, och hur passa bra detaljrikedom fick du? Hur var porositeten? Kompakt/porös?

                  5. Tror att det kan bli svårt att limma detaljer i PUR. Ytan är slät, detaljrik, kompakt och fin, men skär man i PUR är snittytan porös, i vissa delar (vet ej vad som styr detta, kanske värmen i flaskan?) är bubblorna rätt stora, vilket ju försvårar limning. Borde dock ej behövas gjuta detaljer separat, om de inte sticker ut väldigt mycket. Kolla in:

                  http://aquarium-background.com/images/amazonas_finish.JPG

                  Den kan ev. vara gjuten i ett stycke med en mkt flexibel form!

                  6. Rengöra bakgrund från vax behövdes inte i mitt fall, jag borstade bara av lite...Inga problem med målning och lack ändå!


                  8. Målning direkt på PUR-skummet, utan husfix, låter som en mycket intressant idé. Då kan man behålla detaljerna bättre. (tjatar om detaljerna just för att jag såg min fantastiska detaljrikedom gå förlorad efter målning med husfix!) Men vilken färg använder man då? Pigment och vatten kan man nog glömma. Pigment i lacken kan eventuellt ta lite detaljer, men bättre än husfix iallafall. Lacken i sig tar dock inga detaljer "visuellt sett" eftersom den är transparent... Att köra utan husfix förutsätter dock att man har en ganska kompakt yta. Skär man bort överflödig skum på baksidan, uppstår håligheter/bubblor där, och då måste man täta på ngt sätt, förmodligen med husfix.

                  Fast BTN är ju PUR, och de använder ej husfix! Däremot är det en extremt kompakt typ.



                  mvh/
                  AC

                  PS: Länk till min sajt:
                  http://www31.brinkster.com/coolio99/

                  Kommentar

                  • Ulf P
                    • March 2002
                    • 1615

                    #10
                    Metodiskt ja, det är väl en yrkesskada...

                    Ok, talk är ju väldigt fint. Det kanske blir det ändå, har som sagt inte funderat klart.

                    Nån två-komponent PUR är inte aktuell för mig med de priserna. Då börjar vi ju närma oss BTN-priser, då kan det kvitta. En målkostnad för en 150x50 bakgrund måste stanna runt 1000-lappen. För mig iaf.

                    Limma på PUR, tja, det är väl upplagt för experiment tror jag. Kan inte se att porösiteten (?) skulle vara ett oöverstigligt hinder?

                    Ok, vaxet är inget bekymmer då, bra.

                    Angående färg så tänkte jag mig nån akrylat av något slag. Spray eller hobbyfärg, det finns ju lite att välja på. Borde fästa lika bra på PUR som det gör på t.ex. frigolit. Om man ändå ska lacka ovanpå spelar ju färgvalet ingen större roll, mer än att det ska vara kompatibelt med underlaget dvs PUR:en.

                    Jaja, vi får se när man kan börja bli lite mer konkret. Tankarna får väl snurra några varv till innan man börjar bygga gjutformar.

                    mvh
                    /Hasse

                    -- http://och.nu/ciklid --
                    //Uffe

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Hur ska man få upp fin sand på bergväggen<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>.
                      Tror nog inte på den metoden ändå, då jag jobbat med betong.


                      MSP
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Ska kanske utveckla mitt tidigare inlägg. Jag tror inte sanden klarar av att släppa betongen från basen utan den går sönder. Detaljerna skulle sedan vara svåra att rekonstruera som Hasse säger.

                        MSP
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • aczp
                          • January 2003
                          • 93

                          #13
                          Jasså Hasse, är du systemutvecklare, jag med (fast rätt ostruktuterad ändå)! Kanske man skulle ta och beskriva bakgrundsbyggeprocessen i några aktivitetsdiagram ;-) ...

                          Hittade ett par länkar från ciklid.se, inte alltför långa trådar. En person har gjutit i latex vilket kan vara en idé. Och Joakim Draktoft skriver tex (nyligen):

                          "Jag håller själv på att undersöka vilken typ av PUR som lämpar sig bäst, då jag har en kompis som just jobbar med polymer-material."


                          Återkommer med en amerikansk länk som jag inte hittar nu om målning av PUR för att skapa klippkopior. Det blev extremt proffsigt, kan var värt att kolla upp!

                          http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1297

                          http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1596

                          /AC

                          Kommentar

                          • Tony
                            • January 2002
                            • 208

                            #14
                            Hmm.. intressant =) För oss som haft förmånen att lyssna på Sune Holm finns vissa genvägar.

                            Klart smidigaste sättet att göra en gjutform är med latexmjölk. 100:-/litern hos Göteborgs Perukmakeri. Jag har hittils testat att gjuta av en sten med mycket sprickor och skrovlig yta. Efter att ha rengjort stenen någorlunda penslade jag på ca 10 lager latex vilket gav ca 2mm tjocklek. Hållfastheten på dessa 2mm latex kan jämföras med ett gummiband, alltså bara att dra och slita för att få loss den från stenen. Jag använde inga släppmedel och det fungerade fint ändå.

                            För att få ett stöd för latexformen (ja, den blir ju lite sladdrig) lade jag ett lager fogskum innan jag drog loss latexlagret.


                            Sedan till själva gjutmomentet (av någon anledning blev det stopp här):

                            Efter att ha testat att pensla husfix i formen gav jag upp den idén. Den spricker garanterat.

                            Vad jag däremot kommer att göra vid nästa test är att använda någon form av epoxy i det yttersta lagret (det mot latexformen alltså). I epoxyn tänker jag blanda både färgpigment (skapa 3-4 olika nyanser av gul-brunt) och fin sand. Efter epoxylagret tror jag att det blir till att testa glasfiberarmering i kombination med något lämpligt plastmaterial (båtbyggare får hemskt gärna ge tips här).


                            Fördelen med latexformen är ganska självklar, den blir elastisk vilket gör att &gt;90-graders detaljer funkar fint att gjuta. Att sedan lägga epoxy mot formen gör att all ytterligare behandling/målning av bakgrunden blir överflödig. Sista momentet att plasta/armera gör att bakgrunden inte blir helt stel samt att den blir tunn. Jag börjar lessna på mina frigoligtbakgrunder då de tar ca 20% vattenvolym.

                            Mycket av detta ligger fortfarande på teori-stadiet, så är det någon som har något att tillföra eller tala om att inte kommer fungera är mycket välkommen att svara.



                            mvh
                            Tony Lejvell
                            mvh
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • pannor
                              • January 2003
                              • 27

                              #15
                              kanske lite vanlig gjutgips?hur biligt som helst att köpa<img src=extra_smiley_jump.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

                              Kommentar

                              Arbetssätt...