Bygga filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zombie88
    • January 2006
    • 14

    #46
    Ingen som testat Delta-filtren?

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #47
      Nej jag har fiskarna inne 8 månader om året och det är problem med stora filter inne.
      Delta 36000 är 235x81x81 cm.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • zombie88
        • January 2006
        • 14

        #48
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Nej jag har fiskarna inne 8 månader om året och det är problem med stora filter inne.
        Delta 36000 är 235x81x81 cm.
        Jag har delta 24000 i min damm, finns nog inget filter som är bättre. Ska testa Power Bead i vår, verkar va väldigt bra.
        Hur kommer det sig att du har inne dina fiskar så länge?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #49
          Bor i Norrland och släpper inte ut Koien för än det är stabilt 15 grader i vattnet på morgonen.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Jejja2
            • April 2007
            • 87

            #50
            Ursprungligen postat av urbanandersson
            detta sker naturligt i dammen om man har tillräcklig luftning tex vattenfall eller i dammfilter.
            Vad menar du? Att man ska ha mindre luftning för att få bort nitritet?

            Kommentar

            • Zirry
              • June 2004
              • 78

              #51
              Jag ser att den här tråden har fått liv igen. Det är 2 år sedan jag startade denna med filtrering som fråga.
              Vi jobbar ff på detta och i år så håller vi på och bygger ett nytt filter. Först en tunna där vattnet endast virvlar igenom, sedan efter det har vi 3 stora tankar, där den första ska bestå av borstar, sedan filtermattor och den tredje är väl tänkt som någon form av sten/grus.
              Där blir frågan vad ska man ha för att det ska göra någon nytta, tidigare har vi haft lecakulor, men det är nog inte någon vits med dem tror jag.

              Före dessa filter ska det sitta ett uv-ljus på 55 w. Kanske för dåligt, ,men det är vad vi har tillgång till idag. Pumpen är en vortech 13000 som vi tänkte låta passera uv-ljuset utan strypning.

              Vad tror ni?

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #52
                Utan att veta exakt vilket 55w UV-C är du har tänkt dig Zirry, är det svårt att säga någonting, men din pump ger 12-15K l/h, De flesta 55w UV-C anger ett maxflöde på 8-10K l/h. Du har inte funderat på att göra en by-pass och styra typ hälften/två tredjedelar av vattnet genom UV-C't och resten liksom bara "missar" UV-C't? Det skulle minska motståndet i den biten av slingan, och öka flödet något marginelt jämfört med att köra allt vattnet in i UV-C't. (För att få mesta möjliga positiva effekt bör man antagligen låta bli att koppla samman rören, utan låta dem gå in i "vortexen" separat.) Om du har något annat syfte med UV-C't än att motverka grönvatten, kan det här vara en dålig lösning, annars borde det vara så nära optimalt du kan komma.
                B!

                Kommentar

                • Zirry
                  • June 2004
                  • 78

                  #53
                  Ja, det var detta vi funderade på att kanske dela upp det lite. Vi har annars en pump till på 8000l som vi skulle kunna ta till uv-ljuset och den större pumpen går bara till filtret. Ja, det är endast för att bli av med det gröna vattnet, som är riktigt grönt på sommaren.

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #54
                    Mer cirkulation är iofs alltid bra, men ni kan inte köra Vortech 13000 rakt in i "vortexen" och köra 8K l/h pumpen genom UV-C't och in i "vortexen" för totalt strax runt 20K l/h? Eller blir det för bra flöde genom filtreringsanläggningen kanske?

                    Fördelen med att köra UV'C't helt utanför filtreringsanläggningen är klart att det går att stänga av både pump, och UV-C om det inte behövs 100% av tiden.

                    Nåja. Dokumentera hur ni gör, och kom med bilder, det låter intressant. Jag gillar tanken på högt flöde genom filtreringen, men jag är flödes tokig, jag har precis kopplat in en 5K l/h pump till mitt 375L akvarium.
                    B!

                    Kommentar

                    • Zirry
                      • June 2004
                      • 78

                      #55
                      Du menar att det blir för stort tryck???
                      Vi har ju gjort detta filter själva och rören är avloppsrör vilket gör att de är grova. Jag antar att den mängden vatten skulle komma ut på rätt ställe,, utan att gå över kanterna, för vi har tankarna öppna.
                      Man kan ju tyvärr inte lägga in bilder här om man inte är "guldnånting" men jag har tänkt uppdatera dammsidan när tid finns,, men den finns ju inte för denna damm tar hur mkt tid som helst. Vi som bara skulle njuta av den och mata fiskarna,,,,, hmmmm

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #56
                        Flödet genom "vortexen" måste ju vara någorlunda avpassat så att sedimentering sker, så tror jag det heter, när det tyngre avfallet trillar ut, och lägger sig på botten. Sen måste vatten mängden som ska igenom de andra filterbehållarna självklart inte vara mer än att det inte rinner över någonstans, men det är nog inget problem. Man kan klart vara så jälka fräck att man gör två "vortex" enheter, men då frångår ni ju er nuvarande planering rätt ordentligt. ;- )

                        Du har tid och sitta här o läsa forum inlägg, gå o uppdatera dammsidan. ;- )
                        När du är på det kan du ju lägga in en fungerande länk med, jag får ingenting på den gamla här i tråden...
                        B!

                        Kommentar

                        • Zirry
                          • June 2004
                          • 78

                          #57


                          kommer du inte in på denna,, ?

                          Kommentar

                          • Zirry
                            • June 2004
                            • 78

                            #58
                            Ursprungligen postat av Mr B
                            Flödet genom "vortexen" måste ju vara någorlunda avpassat så att sedimentering sker, så tror jag det heter, när det tyngre avfallet trillar ut, och lägger sig på botten.
                            B!

                            Jaha,,, du tänker så,, *s* sånt har vi inte brytt oss nått om,, inte haft en tanke på heller,,, trodde det räckte att bygga filer,, :-)

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #59
                              Ursprungligen postat av Zirry
                              http://web.telia.com/~u50030066/

                              kommer du inte in på denna,, ?
                              Jorå, den funka, dock inte goto.glocalnet, som står i ditt andra inlägg i den här tråden. Sannolikt för att du bytt Internet leverantör.
                              Tack för uppdateringen.
                              B!

                              Appropå ingenting.. Blir du inte trött av att stå där och hålla hunden sällskap, ser den inte till att dricka ur dammen / insjön, utan att du håller en lampa åt den?

                              Kommentar

                              • Zirry
                                • June 2004
                                • 78

                                #60
                                *skrattar*

                                Kommentar

                                Arbetssätt...