Färgpigment...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Färgpigment...

    Hejsan alla glada!
    Håller på med en frigolitbakgrund och har precis carit iväg och köpt förgpigment pulverfärg till den. Har letat en del och nu när jag äntligen hittat en så blev jag så glad att jag inte läste på baksidan...

    Jag köpte en svart och en vit färg på Bauhaus. Men på baksidan på den vita står det en text som gör mig lite orolig.

    Det är en ZINKVITT OV från ALFORT & GRONHOLM och på baksidan står texten: Zinkvitt mycket farligt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

    På den svarta burken står inget så är den vita giftig för det är zink i den?

    Har även köpt EPOLAN V 2 komponents golvlack som jag ska lacka med så jag undrar någon vet om den här färgen kan skada fiskarna fast man lackar över den?

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Det ska den inte behöva göra om man gör ett gediget jobb.

    Jag gjorde en bakgrund med konstnärsfärger, har för mig att jag nyttjade just zink-vitt som brytningsfärg och stråk med huvudfärgerna svart, grönt och lite brunt.

    Tänkte aldrig på vad färgerna innehöll eftersom jag ändå skulle lacka ytan senare med ett 2-komponentslack, vet inte vad det hette nu, fick rådet från akvarielagret.


    Bakgrunden monterades i och alla växter sattes på plats och efter ett tag, kanske 10 dagar då alla växter fortfarande levde (de är också organismer i allra högsta grad) så koppade jag in mina fiskar.

    Efteråt kom jag på att det roligaste hade varit att bygga och måla bakgrunden men den satt fast monterade i över 5 år.


    Lycka till !

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Tack så mycket för svaret Tri-X 400

      Då är det väll bara och börja måla och hoppas på det bästa då


      // MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      Arbetssätt...