Projekt: Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    Projekt: Nytt akvarium

    Tjo!

    Tänkte jag skulle starta en tråd angående mitt nya akvarium, dels för att få lite allmänt konstruktiva tips och dels för att andra gröngölingar som jag ska få lite bra idéer om hur man kan göra saker

    Grundförutsättningarna för det här projektet var dels en ganska rejält tilltagen budget, jag vet inte riktigt var jag kommer hamna men jag vet att jag kommer svettas när prislappen passerar 15k. Smålänning som man är så vill jag givetvis minimera kostnaderna till varje pris.

    Vad jag gjorde var först att finkamma mitt närområde på blocket. Det fanns ett akvarium i Jönköping där jag bor på 540L och BTN men det var sålt. Istället hittade jag ett akvarium i Ljungby (runt 11 mil söderut) på 600L som såg bra ut, det medföljde även en hel del bra grejer.
    Genom att ragga upp en kompis som bärhjälp och be en annan kompis föräldrar väldigt snällt så lyckades vi faktiskt få hem obäket på 200x55x55cm. En Chrystler Voyager från tidigt 90-tal är omöjligt mycket större än man tror. Min polare fick köra eftersom han är smalare än mig och han satt ändå med ratten ett par cm från magen när vi skjutit fram sätet så mycket att akvariet gick in, passagerarsätet gick inte skjuta fram.

    Anyway. Vad jag fick till akvariet var Fluval 4, en Eheim någonting som drar igenom 1200L/h, en Hydor Crystal II, tre rötter på 5kg styck (helschyst eftersom jag ska köra ett sällskapsakvarium med fokus på sydamerika), ett par normalstora lavastenar, ljusramp, benställning, doppvärmare, en hel uppsättning med värmeslingor (som jag inte tänkte använda, så om någon vill köpa...) och en massa småsaker.

    För att komma till själva projektet så visade det sig, när vi kommit hem med åbäket och jag fick en chans att undersöka det närmare, att akvariet var i något sämre skick än jag trott när hämtade det. Jag fick dock hela kalaset för 4500 inkl. pengar till min kompis föräldrar för bilen så prismässigt känns affären ändå någorlunda bra.

    Här är en första bild, som ni ser är akvariet ganska neralgat och smutsigt överlag. Innan den här bilden togs har jag gjort lite småsaker. Jag har skurit loss alla bryggor förutom en, skrapat loss lite alger och börjat ta bort den blåa färg som den tidigare ägaren målat på sidoglaset. Bakglasets färg tänker jag låta sitta kvar eftersom jag ska sätta in en bakgrund.


    Här syns bakrutan, det är en hel massa alger, som tur var var det bara såhär skitigt på bakrutan, framrutan hade lite alger men främst kalkavlagringar och annat intorkat.


    Här syns sidorutan efter att jag börjat ta bort färg med förtunning. De av er med skarp syn noterar säkert silikonet vid bryggan. Förre ägaren hade låtit silikona om hela akvariet för ett par år sedan och personen som gjorde det åt honom visste nog inte riktigt vad han gjorde ser det ut som. Alla silikonsträngar i hela akvariet är ungefär så tjocka och runt om har jag skurit loss en del på sidorna för att det inte skulle sticka ut utanför trälisten. Förhoppningsvis är det fortfarande tätt. *ta i trä*


    Jag har fått bort all färg från sidorutan och gjort en grov rengöring av alla rutor förutom den bakre.


    Här är bakrutan färdigrengjord, ganska ordentlig skillnad va?


    Här är akvariet flyttat för att inte stå ivägen för min hemmabio under helgen, jag har även satt dit överdelen av den trälist som förre ägaren satt dit och börjat måla den i silverfärg för att matcha benställningen. Silverfärgen är tyvärr lite lite för ljus men jag tror inte det blir så farligt i slutändan. Det viktigaste är att det matchar någorlunda. När jag kommit såhär långt så höjdes min moral avsevärt. Jag hade känt hur akvariet var i så dåligt skick och så vidare men när hela ramen kom på blev det en väldig skillnad och jag tror det kommer bli ganska bra i alla fall.


    Här kommer en närbild i bättre kvalitet på färgen, som jag skrev nyss så är färgen klart ljusare men jag tror inte det blir så farligt.


    För att beskriva hur jag löst vissa nyckelpunkter, algerna försökte jag först ta bort med rakblad, repor i glasrutan och en allmänt tidsödande process gjorde att jag letade efter bättre alternativ. Först testade jag en diskborste, varken med eller utan lite diskmedel gick det väldigt dåligt. Till slut gick jag och köpte två 10-pack med kökssvampar för 10:-, kökssvampar är ju vanliga skumgummisvampar fast med en grövre sida, hela bakglaset tog under fem minuter att få rent. Otroligt effektivt.

    Detta är projektet i dagsläget. Det står stilla framförallt eftersom jag tog mig ordentligt med tid att researcha bakgrunder innan jag beställde en så den kommer inte förrän på torsdag. Det blir en Aqua Rock amazonas-historia på två meter. Innan torsdag ska jag måla färdigt ramen, men för det behöver jag maskeringstejp, testa att fylla i runt 15 cm vatten för att se så att botten håller tätt, köpa en massa småsaker som kåpa för vatteninsuget i bakgrunden och borr.
    Med lite flax så är allt på plats för inmontering av bakgrunden på torsdag och med ännu mer flax så läcker ingenting när jag börjar inreda det på söndag eller efter helgen.

    Cheers
    Senast redigerad av [xstream]; 16 October 2006, 21:50.
    720L Malawi-biotop
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Jag blir så avis på folk som orkar ta tag i saker och ting och få något gjort. har själv ett saltvattenskar som ska köras igång så småningom men för att få igång det måste vi först lägga nytt golv i vardagsrummet, bygga en "skåp" som det ska stå i osv.osv...

    Skall bli kul att följa ditt projekt. Fortsätt lägga ut bilder allteftersom.

    Lycka till!!
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Jag vill lägga ett eget inlägg angående bakgrunderna. Ämnet blir gärna ganska avancerat och det finns en hel del saker som är värda att notera som jag upptäckt.

      Bakgrunden var mitt största gissel, det finns otaliga trådar här i forumet i ämnet och mängder med sidor på nätet. Mitt problem var att akvariumet är två meter långt och från de billiga tillverkarna finns det nästan inga bakgrunder alls över en och en halv meter.

      Det finns fem stora tillverkare: On the Rocks som gör Back to Nature, Aqua Rock, Pangea, Aquael och Aquarium Münster.
      BTN och Aquarium Münster är ganska dyra men överlag väldigt snygga, Aqua Rock, Pangea och Aquael är billigare.
      Pangea har ett stort återförsäljarnät i Sverige, säger de själva. I själva verket vet inte 3/4 någonting om Pangea och de flesta verkar finnas med på listan eftersom de köper från Eldorado som distribuerar Pangeas bakgrunder. Pangea har bra priser på vanliga stenbakgrunder som på bild ser riktigt snygga ut, men priset på Amazonas (som är fruktansvärt snygg på bild tycker jag) är ungefär det dubbla och inte särskilt långt under Aquarium Münster. Prisexempel kommer längre ner.
      Några av de återförsäljare jag pratat med som faktiskt kände till Pangea talar om långa leveranstider och problem med leveranserna överlag. Kort och gott inga roliga samtal.
      Aqua Rock och Aquael verkar ligga bra till prismässigt oavsett tema, Aquaels bakgrunder finns dock nästan inte alls i 2m-utförande och Aqua Rock är oändligt mycket snyggare i verkligheten är på de väldigt få bilder jag hittat på nätet.
      Jag glömde ju nästan, På ebay finns en uppsjö med tyska återförsäljare som säljer bakgrunder som ser riktigt snygga ut för nästan ingenting. En sökning på tyska ordet för bakgrund, rückwand, ger både det ena och det andra. Eftersom jag ville ha igång mitt akvarium så snabbt som möjligt så var jag väldigt osäker på att beställa från tyskland istället för sverige. jag skrev ett meddelande till en av säljarna och frågade efter uppskattad leveranstid men fick aldrig något svar.

      Vad det gäller kvalitet på bakgrunder har jag hittat väldigt få inlägg som försöker påstå att de billigare alternativen är sämre. Huruvida en bakgrund håller eller inte verkar snarare bero på glupska malar än något kvalitetsproblem. Men djupare undersökningar på ämnet kan vara bra om du går i köpatankar. Använd inte det här som ett impiriskt bevis på att kvaliten inte skiljer sig åt.

      Hur jag löst filterproblemet kommer i senare inlägg när bakgrunden blivit inköpt och jag fått en ordentlig titt.

      Prisexempel:
      BTN Amazonas 2m 5400:-
      Aquarium Münster Amazonas 2m 4500:-
      Pangea Amazonas 2m 3500:-
      Aqua Rock Amazonas 2m 1900 på PWSS men jag betalar istället 2700 hos min lokala handlare eftersom jag då stödjer dem och slipper köra till Vingåker för att hämta bakgrunden.
      Säljare på ebay amazonas 2m €100+€15 frakt=1087:-

      Cheers
      Senast redigerad av [xstream]; 12 March 2006, 12:30.
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Ett postorderfirma utan postgång!?

        Måste du åka till Vingåker för att hämta bakgrunden från PWSS? Fungerar inte posten från Vingåker?
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Fortfarande tidsaspekten. Om Patrik ska få hem bakgrunden och sedan skicka den så har jag den inte förrän Måndag antagligen. Om inte jag minns fel läste jag någonstans att 2m-bakgrunderna väger uppåt 18 kilo (antar att aqua rock inte är lättare på något sätt) och ett paket med postförskott skulle i så fall kosta uppåt 500:-, alltså bara 300:- billigare än att köpa den här i stan. Via bussgods skulle det bli lite billigare men vinsten är fortfarande marginell och jag sparar flera dagar.
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Ok, jag förstår. Kan mycket väl tro att BTN bakgrunden väger 18 kilo, har aldrig sett tjockare bakgrund! men jag tror inte aquarock väger så mycket.
            Allafall, bra att du vill stödja din lokala akvarieaffär, dessutom enklare om något går fel
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Glömde att önska dig lycka till!
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Ett till ryck och ett par småsaker fixade. tröttnade att se på south park så jag tog en cykeltur ner till coop forum och shoppade 20m trädgårdsslang, en ½"-koppling, en slangklämma och en rulle maskeringstape.

                De förstnämnda ska användas för att tömma och fylla akvariet med vatten, istället för att springa med hinkar. Som ni ser av bilden har jag fäst en större slamklocka i ena änden av trädgårdsslangen, detta krävde inget extra, måtten var samma på den gamla slamsugningsslangen. I andra ändan fäste jag fast ½"-kopplingen, för er som inte pillat lite med vvs så är ½" metriskt gängat R15-standarden för badrum. Min fina slang skruvar man alltså bara fast istället för duschslangen och voala, 10L/min (efter mätningen hittade jag dock ett veck på slangen så antagligen är hastigheten den dubbla.) Totalkostnad: 110,5:- och då använde jag inte hela trädgårdsslangen.


                Jag maskerade även hela akvariet så nu ska jag in och måla alltihopa.


                Jag spolade även i ung. 10cm vatten i akvariet som ska få vara i något dygn så jag märker om bottnen läcker. Eftersom silikonet är så oproffsigt gjort så tycker jag jag lika gärna kunde testa innan jag slänger i bakgrunden. Då har man ju lite försäkring i alla fall. Så är det bara att hålla tummarna för att de övre delarna håller tätt efter att alla bryggor och grejer är ditsatta igen.

                Cheers
                Senast redigerad av [xstream]; 16 October 2006, 21:51.
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • ricke
                  • February 2004
                  • 352

                  #9
                  snyggt

                  Kommentar

                  • Baggen
                    • July 2004
                    • 340

                    #10
                    Kul att du åtar dig ett sådant projekt! Jag skulle dock målat ramen
                    svart i stället för silver. Skall bli intresant att följa ditt projekt!

                    mvh

                    /Baggen

                    Kommentar

                    • [xstream]
                      • March 2006
                      • 520

                      #11
                      Jag funderade över svart, dels är det smidigare att köpa svart färg än att försöka få fram rätt silverfärg. Men jag är tveksam till hur svart skulle se ut. Bara knutarna på ramen är svarta. Men vi får väl se.

                      12 timmar efter att jag fyllde i vattet så ser jag inga antydningar till läckor. Skönt.
                      720L Malawi-biotop

                      Kommentar

                      • Baggen
                        • July 2004
                        • 340

                        #12
                        Gött! alltid lika skönt att fylla på och se hur det håller!
                        Du kan ju göra så här som ett exempel. Måla ramen i svart
                        mahogny , skffa några tunna plywood skivor och sätt fast
                        i ramen och sedan målar du dessa i samma svarta mahogny .
                        Har sett mindre ramakvarium med detta och jag tycker det minst
                        sagt ser lyckat ut. Man slipper den där ordinary aluminium känslan.

                        mvh

                        /Baggen

                        Kommentar

                        • [xstream]
                          • March 2006
                          • 520

                          #13
                          Förstår inte riktigt hur du menar, och det här är ett helglas.
                          720L Malawi-biotop

                          Kommentar

                          • Baggen
                            • July 2004
                            • 340

                            #14
                            Yes , om du tänker ramen som akvariet står på , så funkar det fint
                            att fästa sidor av plywood på dom så ser det mera ut som en möbel
                            än ett ställnings skelett.

                            Kommentar

                            • [xstream]
                              • March 2006
                              • 520

                              #15
                              Yeehaa. har varit och hämtat min bakgrund. Kan tyvärr inte påstå att jag är helt nöjd.

                              Bakgrunden som var specad 2m var till att börja med bara 194,5cm. Den är skevt sågad på både ett och två håll. Avståndet från botten till de två rötterna är ända upp till 12-13cm och Aqua Rock har varit snälla nog att bygga in vattenintag.

                              Det senare kanske lät snällt men ett av de tre är i vänsterkant och de två andra i högerkant. Ett av dem i högerkant är dessutom satt precis under ena roten så den kommer rent visuellt ligga och flyta om jag vill kunna använda det insläppet.

                              Positivt är att den känns stabil och är snygg. Får hoppas att jag lyckas överträffa Aqua Rock med min hantverkarkänsla så att slutresultet blir snyggt i alla fall.

                              Tillbaka till mätandet och sågandet.

                              Cheers
                              720L Malawi-biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...