Omvänd kaffebryggartimer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

Jag har en lösning hemma

JAg har en timer som kan programmeras med up till 24 påslag per dag

Lägg in (förlagsvis 8 påslag) jämnt under dygnet och inga frånslag

Så när du stänger av gör du det på timern och låter automatiken vara på efteråt.. Och sedan sätts filtret på efter 0 - 180 minuter

Kommentar

• NULL
      • August 2007
      • 45

patdah och Xul har ett förslag som är lika varandra, det beror lite på hur timern man använder ser ut.
      Jag har det så i ett kar, och har upptäckt att det inte är så lyckat på grund av att man oftast har timern liggande lite undanstoppat, inte så man inte når den, men så att man inte riktigt ser vilken knapp man trycker på...
      Sen är det inte så kul när pumpen helt plötsligt går igång och man har vatten överallt.
      Har man hittat en hyfsat billigt timer med så många frånslag som 24 är det bra, men de jag har tittat på hade 20st till- ELLER frånslag, så i praktiken blev det bara 10st frånslag, och det var lite för sällan fördelat på 12 timmar.
      Lite synd att verka så negativ, men men...

Gugge:
      Vad var det för modell du hittade?
      Det var alltså ett relä i timern, hade hoppas på en mikroströmställare, och relät fanns inte på ELFA?
      Kommer du ihåg vad det var för modell på det färdiga för "usch så mycket pengar"? =)
      "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Tjo flöjt!

Inne i timern hittar jag följande klisterlapp:

392897
        30 2376
        15/1994

Märket på timern är GIRA och jordkabeln är kopplad runt utan att vara ansluten till timern, svart kabel in går till P1 som även är märkt med 16A och blå kabel in till P2, blå kabel ut från 1 och svart kabel ut från 2.

Själva timermekanismen är en klockvariant som verkar extremt välbyggd(elektrolytgalvat hus, mässingskugghjul till förbannelse osv.

prylen är att när timern startas öppnas både inkommande och utgående kretsar(fjäderbelastade brytare) av 2 st packman formade diskar som sitter fast på vredaxeln, det enda jag behövde göra(när jag väl lyckades få dit dom jävla fjäderbelastade brytarna var att vända packman hjulen 180 grader, nu bryts strömmen 1-30 minuter istället för som tidigare tvärt om..

Får jag ett bud?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• gugges
          • May 2003
          • 893

TImern var nog från Claes olsson, en som man kan välja 15,30,45 eller 60 min på, de ska väl verka som digitala men indikerar via lysdioder hur lång tid det är inställt på, sen räknar den ner med samma dioder och slocknar en efter en.. jag har lagt upp den på akvariebordet så att man ser hur lång tid det är kvar, den kommer ihåg vid en knapptryck den senaste inställningen man hade, hela framsidan på den är "knappen" så det är ingen risk att man trycker fel utan det är ju bara mer eller mindre att "lägga till den" lite lätt så går den på 45 min som jag har förvalt!

Relät hittade jag inte på ELFA, det hade spolspänning 24v kommer jag ihåg, hittade ett till en bandstation på en verkstad i stan i deras skrotlåda det kan hända att ELFA har till andra, men problemet är ju att det finns en standrad på benuppsättning på relän så oftast om man hittar ett som passar, så har de samma funktion som det som sitter där! Bandstationen var amrekansk och turligt nog så hade de valt att göra allt tvärt om mot resten av världen som vanligt jag kanske har något/några kvar...
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• Goofy
            • December 2004
            • 5

Hittade på Clas Ohlsons hemsida. kanske kan lösa dina problem?
            Lycka till!
            Goofy

Kommentar

• Goofy
              • December 2004
              • 5

Sorry, fattar nu att jg tänkte precis tvärt om mot vad du tänkte.... Glöm mitt tips! LOL
              Goofy

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Det finns den typen av styrsystem som är framtagna för akvarier och de är som flera nämnt ovan praktiska i strömmande akvarier och om man matar med levande foder.
                De styrsystemen kan man ställa in för att de skall står avstängda en stund och sedan går de igång automatiskt - dessa är dock rätt dyra så kan man bygga något liknande själv så finns det massor av pengar att tjäna.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Ett tillägg till nattens pill med timern, jag gör ALDRIG om det..
                  Skriv på!

Kommentar

• gugges
                    • May 2003
                    • 893

Om man inte vill bygga om en timer så finns ju alternativet att köpa sig ett sockelrelä tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2009885.htm med en spolspänning på 230v och sedan använda vilken kaffe timer som helst genom den... kostar en slant eftersom man ska ha relä, sockel, låda och ett par kablar men å andra sidan är tycker väl jag att sockelreläna är lättare att hålla på med, rätt sockel har ju skruvanslutning... sen kan man ju byta timer hur som helst efter tycke!

Så i tex förklarat från ELFAs bild, kaffetimern kopplas på på ben 2 och 7, 230v för drivning av pumpen på ben 1 och 8, och pumpen kopplas till nummer 4 och 5... busenkelt! men man bör ju veta vad man gör om man ska koppla el i alla lägen...

Kommentar

• storfiskarn
                      • December 2003
                      • 158

Gaffel-vilken timer hade du byggt om?

Gaffel, vet du var du köpt den timer du byggt om? Clasohlsson,Biltema,Kjell&Co? Vilket märke var det på timern?

Låter som en perfekt lösning(bortsett från allt jobb då).
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

Som jag skrev i det tidigare inlägget Är timern av märket GIRA och har en 2-polig mekanisk brytare.

Inte inköpt utan kretsnorpad i samband med en renovering av lokal där denna tidigare suttit monterad vid ett pentry.

Funkar bra då utgående kabel slutar i ett kontaktdorn men inte fasiken har jag nån nytta av den, ett dilemma som återkommer i typ 70% av mina projekt, ev att jag monterar och kopplar den på elen till 160 liters baljan fast då blir jag säkert bara irriterad när man ska byta vatten till hösten och ljuset bryts..
                        Senast redigerad av Gaffel; 12 May 2008, 22:32.
                        Skriv på!

Kommentar

• kaffebirger
                          • March 2006
                          • 6

en vanlig trappautomat + en återfjädrande trycknapp..
                          trappautomaterna har vanligtvis både NC och NO funktioner, eller ett tid relä och en kontaktor. Finns i hos din elmaterialåterförsäljare
                          "Mannens erektion beror på ett överdrivet intag av persilja, sparris, kronärtskockor och skaldjur"
                          Aristoteles.

Kommentar

• NULL
                            • August 2007
                            • 45

OK, nu tror jag att jag har löst det(VET först när jag har prövat).
                            Men lite också om Clas Ohlson's tre olika sorters timers(och olika varianter av dem), det är inte tänkt som reklam utan så att ni förstår, och jag tar dem från billigaste till dyrast.

- Artikelnummer 32-8747/8748 funkar inte i vårat fall.
                            Den har en ring som en motor driver runt en ring med piggar som bryter strömmen till motorn när den är tillbaka vid "0". Motsvarar en mekanisk äggklocka, som man sätter en mikroströmbrytare på.(så skulle man också kunna göra, lite smedbygge =) )

- 32-2263 innehåller rätt så primitiv elektronik, ett mekaniskt relä, och koster 99kr. Fungerar som ovanstående, men i en elektronisk version, där reläet vid frånslag bryter strömmen till elektroniken(som har slagits på av knappen).
                            Reläet är ett "SONGLE SMBH", det är av typen 16A SPDT med 24VDC spole, alltså två parallella strömbrytare(inte växlande) med DIN-standardfäste.
                            Jag kan inte vända på funktionen utan växlande kontakter, och jag hittar inget relä som passar med de måtten och specarna ens globalt. ELFA har ett växlande som har allt, utom att maxströmmen är 10A istället. Då nästan alla i Sverige har max 10A i uttagen, ska det förhoppningsvis inte hindra något...
                            Numret är 37-077-18 och kostar 92.60kr utan moms, så jag räknar att bygget kostar 215kr om man har resten.
                            Eftersom det är snålkonstruktion, är inte lödningen av den lättaste modellen, men inget någon som är van att löda går bet på.
                            OM det funkar är inget jag lovar säkert som jag skrev i början, jag kommer inte köpa relä på ett bra tag, vet inte när, men det blir någon vacker dag...

- 32-6441/3587/2196 är den gugges har testat, och eftersom den är dyrare, och enligt gugges har ett ovanligt relä i sig, litar jag på det och struntar i att kolla in den.
                            "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

Gammal tråd, men kanske är någon intresserad ändå:

Jag har ett billigt digitalt kopplingsur från CO (39 kr) som gör precis vad ni frågar efter.

Det finns en knapp 'CD' (står för Count Down) på timern. Den kan man ställa in att antingen bryta eller koppla på strömmen under en viss tid. Jag har ställt in den så att den bryter strömmen till pumparna i 15 minuter när jag trycker på knappen. Mycket praktiskt när man matar med levande foder.

Förutom denna funktion kan man ställa in vanlig timerfunktion med av/på upp till 20 ggr per dygn eller vecka.
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

Kommentar

• gugges
                                • May 2003
                                • 893

Denna eller?

Kommentar

Arbetssätt...