Länge sedan jag skrev något här...

Har uppgraderat returen från sumpen till mitt saltvattensakvarium. Har dels skaffat en 3/4" Loc-line med dubbla utblås. Har sneglat på en sådan lösning ända sedan jag började med saltvattensakvarium för fem år sedan! Loc-line är verkligen superbra så det förvånar mig att man själv skall behöva importera den från USA för att få tag i dom...

Har även byggt en "manyfold" så jag kan koppla på diverse reaktorer, (typ kalciumreaktor, biopelletsreaktor, ozonreaktor, reaktor för fosfat-absorber), som kräver lågt flöde, direkt på returpumpen. Supersmidigt! Min returpump ligger på 6000 liter/h så kapacitet finns. Har funderat även på denna lösningen med en "manyfold" en längre tid men inte kommit till skott då det trots allt kräver en hel del arbete att patcha in den på befintlig retur medans akvariet är igång. Passade på idag när jag ändå skulle stänga av flödet för att byta rör på mitt UV-filter.

Bytte rör på mitt UV-filter som äntligen kom idag. Har ett svårt utbrott av vita-prick i akvariet och det dör just nu ungefär en fisk om dagen, först min stora fina 25-centimeters Paru och därefter två andra fiskar. Letar förtvivlat på blocket och andra annonssidor efter några begagnade prisvärda akvarium i storleken 200-300 liter att sätt fiskarna i karantän i.
Bifogade filer