Alla som knaprar / knaprat medusin vet att apoteken gärna byter ut pillerna på receptet mot en billigare variant. Förr kunde man få sorten som stod på receptet mot att man betalade mellanskillnaden ur egen börs, samtidigt som den billigare varianten var den som fördes in på högkostnadskortet... so fare so god!

Sedan ett halvår tillbaka har min stad två apotek, och det lät ju väldigt bra... tyckte jag INNAN det öppnade. Numer har (mitt, dvs det gamla) apoteket bara "kopian" hemma, så den valfriheten är ett minne blott. Visst, de beställer hem "orginalen" om man envisas... men det tar längre tid än de 24 timmar som de lovar i reklamen.


Samma preparat... pyttsan!

På så sätt fick jag en burk kortison från en annan billigare tillverkare i somras... jisses alltså, första dagen trodde jag att ringrostigheten berodde på att jag glömt ta tabletten!
Tyvärr, var det inte så... det gnällde precis överallt i kroppen i flera veckor efter att jag börjat med de nya pillren (samma namn och styrka, men olika tillverare).

Detta berättade jag nästa gång jag kom till apoteket, och till att börja med slog farmaceften ifrån sig när jag påstod att kopie tabletterna var svagare än originalet... och muttrade något om att det kunde bero på att min mage inte tog upp kortisonet från dessa tabletter lika bra. Okey, så det var mitt fel?
Efter viss tvekan berättade hon då om en hund som åt kortison mot astma. Hundkraken hade fått en allergichock av "kopian"...


Sladderbytta bing bång...
Detta berättade jag sedan för sköterskan på reumatologen... som tyckte att min erfarenhet (och djurförsöket!) var väldigt intressant! Hon hade aldrig hört någon klaga på kortisonen tidigare, men väl på metojectet... vissa patienter ville enbart ha sprutor / tabletter från en viss tillverkare, eftersom de tyckte konkurrentens var verkningslösa!


24 timmar var det ...
Sist jag skulle lösa ut metoject sprutorna hade apoteket inga hemma, och vad värre var... det skulle ta drygt fyra veckor att få hem dem, om det gick överhuvudtaget. Kopian kunde de dock skaffa på 2-3 dagar...

Tja, vad hade jag för val här? Det fick bli kopian ...

Efter att tagit en spruta av originalen, mådde jag som jag förtjänade i 2 ½ dygn (halväcklad, och med en huvudvärk som inga piller i världen bet på)... men efter en spruta från den andra tillverkaren känner jag inga biverkningar alls.


Om detta är bra eller dåligt återstår att se, eftersom det tar minst 4-5 veckor för sprutorna att verkar...