[ATTACH]32620[/ATTACH]
Sawbwa resplendens

Att fotografera akvariefiskar är ingen svår grej som många tycks tro. Det handlar mer om på vilken nivå du vill lägga dig än din teoretiska kunskap. Självklart måste du veta vad du gör för att hela tiden kunna justera inställningar och vinklar så att fisken visas på bästa sätt – eller kanske än viktigare, att bilden blir skarp. Skärpan är något som alla som tittar på dina bilder bedömer. Tyvärr är det så att är inte skärpan bra är bilden kass i fiskfotobranschen. Tyvärr säger jag för jag tycker att det är så mycket mer än bara skärpan som gör en bild. Det kan vara allt ifrån en händelse som tex när en munruvande hona spottar ut sina yngel, en substratruvare spänner upp sig inför inkräktare på reviret etc. Det finns så mycket mer. Oftast så behövs skärpan för att kunna visa upp fiskens alla färger, rörelser och fenor, som den använder för att tex hålla inkräktaren borta. Mig veterligen är det bara produktfotografering och fiskfotografering där bilderna måste vara knivskarpa för att gå hem. Det finns säkert någon mer genre men inte som jag kommer på just nu.

Jag tänker i den här artikelserien, som jag idag inte vet hur lång den blir, berätta lite om mina tankar kring fiskfotografering, vad du behöver för att lyckas och hur du lyckas få merparten av dina bilder skarpa och fina. Alla har säkert någon gång lyckats få en skarp bild på sin fisk men det handlar inte om att få en skarp bild EN gång utan så ofta som möjligt. Min gamla golftränare sa en gång till mig;
”Robin, det är inte så att jag slår längre än dig – för det gör jag inte. Det handlar inte om att jag slår bättre slag än dig – för det gör jag inte, men, jag gör det oftare och det är det som ger mig ett lägre handikapp.”
Detta stämmer ganska bra in på fotograferingen också tycker jag. Alla kan lyckas med en skarp bild, men det är bara de riktigt duktiga som gör det varje gång. Jag säger inte att jag aldrig tar en oskarp bild för det gör jag. Det jag kan säga är att jag idag tar en mycket mindre andel oskarpa bilder än för ett år sen. Jag ska faktiskt visa er hur mitt minneskort kan se ut efter en halvtimmas fotografering men detta i nästa artikel.

Det är många som frågar hur jag lyckas med att få fisken att fastna på bild. De är oftast så små och simmar väldigt snabbt hela tiden du är framme vid karet. Jag har ett knep som jag tänkte jag skulle dela med mig. På små fiskar som tetror vet jag inte om det fungerar, jag har inte testat, men på ciklider gör det oftast det. En ciklid har väldigt ofta ett revir som den vaktar. Där bor den. Den tar sig helst ingen annanstans förutom när det vankas mat. Här har du störst möjlighet att få fisken på bild. Det är där fisken kommer att vara mest. Håll alltså koll på hur fiskarna rör sig i akvariet innan du sätter igång med fotograferingen. Det kommer att göra dig mer effektiv och du kommer framförallt inte få lika ont i ryggen då du inte behöver stå böjd lika länge. Ni som sitter i soffa behöver inte tänka på detta dock.

Att fotografera fisk är inte så svårt. Det gäller bara att ha rätt förutsättningar från början och träna, träna, träna. Om någon sagt till dig att fotografering handlar om känsla så tänkte nog den personen på allt utom fiskfoto. Det nog finns ingen annan genre där det är så lite känsla som här. Här är det tuffa, rediga tag. Upp med prylarna, vänta på att fisken vänder sig rätt och skjut! Det är inte svårare än så och mindre känslosam sysselsättning får man leta efter. Jag överdriver nog lite… tror jag...

Visste du att det är mycket roligare att titta på fiskarna genom sökaren på kameran? Om du inte gjorde det får du nog lära dig det. Den sekund du lyfter ansiktet från kameran för att se hela akvariet har säkert din fisk, som du så flitigt bevakat i några minuter, precis gjort kvällens gäsp eller spänt upp sig för sin hona. Lär dig titta genom sökaren så missar du inte sådana tillfällen.

Inte en enda relevant bild i den här inledande delen av artikelserien. Misströsta inte, det kommer, var så säker.

I nästa del kommer jag ta tag i utrustningen. Vad du som nybörjare behöver, olika prisklasser och även lite varför alla kameror inte fungerar för ändamålet och varför man måste ha alla dessa prylar. Det blir en hel del prylsnack i nästa del helt enkelt.