Bra Akvarieaffär i Gbg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbedk
    • July 2004
    • 41

    Bra Akvarieaffär i Gbg

    Hej...

    Finns det någon som vet en riktigt bra akvarieaffär i Gbg med omnejd??

    Mvh
    Tobbe
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    #2
    Sök på forumet, det finns många som frågat samma fråga och många bra svar på vilka affärer som är bra i Gbg. och ja, det finns flera bra affärer och Gbg akvarieaffärer är känt för att ha mycket bra prisnivå.
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Efter att jag var till Gbg och fick zoopetarguidning till en del affärer kan jag nog rekommendera Hercules zoo, Tropisk akvarieimport och Nols Ciklidhobby varmast... Men jag såg ju inte alla affärerna...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Tobbedk
        • July 2004
        • 41

        #4
        Ursprungligen skickat av Tant Nancy
        Efter att jag var till Gbg och fick zoopetarguidning till en del affärer kan jag nog rekommendera Hercules zoo, Tropisk akvarieimport och Nols Ciklidhobby varmast... Men jag såg ju inte alla affärerna...
        tackar för tipsen, nu vet jag vart jag skall gå..

        Mvh
        Tobbe ( den andre uppenbarligen)

        Kommentar

        • Andess
          • March 2002
          • 12

          #5
          Gubberå Zoo !! dom har en fräsh akvarieavdelning utan en massa sjuka fiskar... vilket jag inte kan säga om ovan nämnda butiker tyvärr, dom var bättre förr

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Anderss... med förr, menar du alltså bara någon månad tillbaka? Jag var i Gbg i våras och tyckte inte att det var katastrofalt på något vis...
            Hercules kanske har lite tråkiga akvarier... men fiskarna såg fräscha ut, de hade ett stort utbud och priserna var MYCKET humana.
            På Tropisk akvarieimport var det jättesnyggt enligt min mening, inget att anmärka på där.
            Nols hade ett enormt utbud av framförallt ciklider, men även mycket annat.... Såg varken sjuka fiskar eller ofräsha akvarier där.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • bjurstrom
              • March 2003
              • 233

              #7
              Nja, vet inte om någon av nämnda butiker har sjuka fiskar eller dåligt skötta akvarier (har dock inte varit på Nols, så det jag skriver gäller bara herkules och Tropisk...). herkules har extremt bra priser på pumpar och en del andra hårdvaror o ganska mycket fisk som brukar vara välskött, ser sällan döda eller sjuka fiskar i akvarierna. Tropisk akvarieimport har jag bara besökt en gång nyligen och det var en trevlig affär, mycket akvarier, däremot inte så mycket fisk inne, men det är ju sommar så det är inte konstigt alls. Tyckte däremot att det var väldigt dåligt märkt vad det var för fiskar i akvarierna. handskrivna papperslappar och alltför ofta ingen lapp alls och då vet bara de duktigaste akvaristerna vad det är för arter... Bra märkning med lite info (fiskens storlek som vuxen, temperaturkrav, världsdel, o.d. borde egentligen alla affärer ha).
              min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

              Kommentar

              • Tobbedk
                • July 2004
                • 41

                #8
                Går Tropisk akvarieimport under ett annat namn, likledes Gubberå Zoo??

                Jag har sökt både på hitta.se och på gulasidorna.se utan att kunna hitta dessa affärer, var ligger affärerna??

                Mvh
                Tobbe

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Bra märkning med lite info (fiskens storlek som vuxen, temperaturkrav, världsdel, o.d. borde egentligen alla affärer ha).
                  Rättar lite här... de inte bara borde ha det, de SKA ha det enligt de regler som finns... så påpeka gärna detta för personalen om du ser det, så att det blir en skärpning. Alla som driver zoohandel skall ha genomgått en utbildning för att få göra detta... genom den har de lärt sig hur reglerna är, så det är bara slarv från deras sida om de inte har märkt upp sina kar...

                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Går Tropisk akvarieimport under ett annat namn, likledes Gubberå Zoo??
                    De heter Trop Akvariefiskimport resp. Gubbero Zoo - bägge dessa samt ytterligare några bra affärer i Göteborgsområdet finns även med på första sidan på www.ciklid.se
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Tyckte däremot att det var väldigt dåligt märkt vad det var för fiskar i akvarierna. handskrivna papperslappar och alltför ofta ingen lapp alls och då vet bara de duktigaste akvaristerna vad det är för arter... Bra märkning med lite info (fiskens storlek som vuxen, temperaturkrav, världsdel, o.d. borde egentligen alla affärer ha).
                      I denna Zoopetartikel anges vad lagen säger om detta http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=495
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        I den här tåten http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24094&whichpage=1&SearchTerms=t antrally vet jag att det finns både djuraffärstips och webadresser. Tyvärr är den lång och jag hinner inte leta, men det kan du kanske göra själv?
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Tobbedk
                          • July 2004
                          • 41

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Tant Nancy
                          I den här tåten http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24094&whichpage=1&SearchTerms=t antrally vet jag att det finns både djuraffärstips och webadresser. Tyvärr är den lång och jag hinner inte leta, men det kan du kanske göra själv?
                          Tackar för all hjöälp, nu ger jag mig av mot så många av de olika jag hinner..

                          Mvh
                          Tobbe

                          Kommentar

                          • Thomaslj
                            • May 2003
                            • 704

                            #14

                            Måste slå ett slag för zoomässan i kungsbacka som är en av de få akravieaffärer som faktiskt har riktigt bra växtskötsel och många växter att välja mellan. T.ex har jag aldrig sett någon så röd M.tuberculatum i någons akvarie som deras var. Och trots detta använder de sig bara av mäskco2 till det karet, står häpen av beundran.
                            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                            Kommentar

                            • Martin_Gerre
                              • August 2003
                              • 31

                              #15
                              En butik som fått en riktig nytändning är "Majorna Zoo Ciklidkällaren" på Älvsborgsgatan, Majorna. I källaren har de bland annat utställningskar och soffa, rätt gött att kunna sitta ned i lugn och ro och titta på olika sorters ciklider. Värt att kolla in!
                              Panasonic värmepump

                              Kommentar

                              Arbetssätt...