Fisktuberkulos: info.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Fisktuberkulos: info.

    Jag har researchat fisk-tuberkulos, och det är deprimerande grejor:

    25-30% av alla fiskar som säljs i zooaffärer i USA uppskattas vara smittade. Det finns ingen anledning att tro att svenska procentsatserna är lägre.

    Sannolikt är framför allt sydostasiatisk fisk smittbärare - där får fisken kontinuerligt antibiotika för att trycka ner bakteriesjukdomar, medan fisk som odlas utan antibiotika i högre grad kommer att utbilda sjukdomen och dö redan innan de når zooaffären.
    Tyvärr innebär kontinuerlig antibiotikadosering att fiskens immunförsvar aldrig utbildas, så när väl antibiotikan gått ur fiskens kropp är den nästan försvarslös mot infektioner som legat latent eller finns i akvariet dit den kommit - det är sannolikt den verkliga anledningen till att sydostasiatisk fisk överlag är av så dålig kvalitet.

    Fisk kan vara smittbärare utan att få symptom; sjukdomen bryter då ut när fisken utsätts för stress. Ett sätt att testa om fisk har fisk-tuberkulos är att imitera effekten av svår stress genom att ge dem en injektion kortison - är de smittbärare bryter sjukdomen oftast ut. Annars är det svårt att konfirmera fisktuberkulos - enda sättet jag känner till är att dissekera fisken och under mikroskop leta efter syrafasta gramnegativa bakterier i t.ex. levervävnad.

    Att sjukdomen är svår att påvisa är antagligen anledningen till att man hör så lite om den, trots att den är bland de vanligaste fisksjukdomarna.

    Fisktuberkulos smittar horizontellt, dvs direkt från fisk till fisk, via kontakt eller via vattnet. Smittan kan överföras mellan akvarier med t.ex. håvar. Den kan drabba både söt- och saltvattenfisk. Den anses inte vara mycket smittsam. Smittan kan finnas kvar i ett fisktomt akvarium i ett antal veckor.

    Fisk-tuberkulos har två olika förlopp, beroende på fiskens motståndskraft:
    1) Fisken verkar må bra, tills den plötsligt slutar äta, förlorar styrsel, och sen dör, allt inom 1-2 dagar. Detta händer främst små fiskar eller fiskar med nedsatt motståndskraft.
    2) Fisken verkar må bra, slutar äta, magrar, får sår på huden, tappar fjäll, får fenskador, kan få bukvattensot eller utstående ögon, kan drabbas av skelettskador, innan den slutligen tappar styrseln och dör. Detta förlopp tar en eller ett par veckor, och drabbar främst större fiskar och/eller fiskar med god motståndskraft.

    De bakterier som ligger bakom fisktuberkulos är gramnegativa mycobakterier - de lever INUTI fiskens egna celler. Dessutom muterar de mycket snabbt. Kombinerat innebär det att de är mycket svåra att bekämpa. Mycobakterier hos människa (t.ex. tuberkulos och spetälska, eller om man smittas av fisktuberkulos) bekämpas med mixer av minst två olika bredspektrumantibiotika, och kurens längd är cirka sex veckor.

    Fisk-tuberkulos hos fisk får betraktas som i praktiken obehandlingsbar. Hos människor som smittas så läker fisktuberkulos vanligen spontant inom sex månader.

    Bästa sättet att hantera utbrott av fisk-tuberkulos i ett akvarium är antagligen att avliva samtliga fiskar i akvariet, och sterilisera all utrustning och akvarium med klorin.

    Näst bästa sättet är antagligen att omedelbart avliva alla fiskar som utvecklar symptom, och att aldrig odla eller sälja överlevande fiskar i akvariet, eftersom även fiskar som mår bra i åratal efter utbrottet kan vara smittbärare.

    Traditionella behandlingsmetoder som höjd temperatur eller salt kommer inte att ha någon som helst effekt, utom möjligen att få bakterierna att växa snabbare.

    Jag känner inte till nån lätt-tillgänglig fiskmedicin som kan förväntas bota fisktuberkulos.

    Eftersom en stor andel fiskar i handeln kan antas vara smittade, ligger sannolikt fisktuberkulos efter ökad stress bakom en mycket stor andel av de "mystiska dödsfallen" i akvarier; förutom plötsliga oförklarliga dödsfall bland stressad (t.ex. nyinköpt) fisk, även när fiskar slutar äta, får hud- och rygg-skador och dör (jag kan inte låta bli att tänka på 'vinkelhaks-honor' som var ett sånt oförklarligt problem inom Malawi akvaristiken!)

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag håller på med en artikel i ämnet till nästa nummer av Ciklidbladet, fast då mest ur synvinkeln hur människan kan drabbas.
    Vilket händer då och då om än inte så där jätteofta (några gånger per år i Sverige).
    Du skriver - "25-30% av alla fiskar som säljs i zooaffärer i USA uppskattas vara smittade."
    Jag skulle vilja ha reda på källan till detta påstående, vore intressant att få läsa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Bara en tanke: Såvitt jag förstår har (multi)resistensen hos "människotuberkler" eskalerat på senare år pga av att sjukdomen främst finns hos grupper som av olika skäl (fattigdom, missbruk) inte fullföljer sina kurer. Resistensmönstren hos "fisktuberkler" kanske är mindre komplext så att bot är möjlig med EN typ av antibiotika? Har du kollat med SVA? /Cecilia (som misstänker att hennes boraras brigittae drabbades av förlopp (1) efter inköp)

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Du skriver - "25-30% av alla fiskar som säljs i zooaffärer i USA uppskattas vara smittade."
        Jag skulle vilja ha reda på källan till detta påstående<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        OK, gräver fram den under dagen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Bara en tanke: Såvitt jag förstår har (multi)resistensen hos "människotuberkler" eskalerat på senare år pga av att sjukdomen främst finns hos grupper som av olika skäl (fattigdom, missbruk) inte fullföljer sina kurer. Resistensmönstren hos "fisktuberkler" kanske är mindre komplext så att bot är möjlig med EN typ av antibiotika? Har du kollat med SVA?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Nej, men anledningen till att man använder två antibiotika är inte att de redan är multiresistenta, utan att även icke-resistenta stammar muterar mycket snabbt och gärna blir resistenta under behandlingens gång om man bara ger en antibiotika. Mutationshastigheten uppges vara en mutant per etthundra miljoner bakterier - och en enda tuberkel kan innehålla ett par hundra miljarder bakterier. Dessutom delar dessa bakterier, som många gram-negativa bakterier, snabbt & entusiastiskt på gener, så om en bakterie får fram en resistens, så sprids den snabbt till övriga.

          Genom att ge två antibiotika höjer man ribban - _en_ lämplig mutation är tämligen sannolik, _två_ samtidiga lämpliga mutationer mycket osannolik. Sägs det.

          Det kan alltså fungera med en antibiotika (om man kan hitta en bakterierna inte redan tränats att motstå i nån damm i t.ex. Thailand - tyvärr ges alltså antibiotika profylaktiskt i sydostasien).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>om man kan hitta en bakterierna inte redan tränats att motstå [antibiotika] <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Nu verkar jag säkert väldigt petig men det handlar om genuint intresse. Så som jag har förstått det så vet man inte exakt hur antibiotikaresistens uppstår. Troligen finns den från början hos vissa individuella bakterier. Dessa selekteras (gynnas) genom att man använder antibiotika genom att dessa överlever samtidigt som de andra (konkurrerande) dör. Det är osäkert om en enskild bakterie utvecklar antibiotikaresistens genom att den utsätts för antibiotika. Bakterierna selekteras för antibiotikaresistens, de tränas inte. Har det dykt upp nya intressanta resultat eller har jag missat något?

            På http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=683 har jag (eller snarare en bekant på SVA) beskrivit hur man letar efter fisktuberkulos (syrafasta stavar) själv.

            Mvh.

            Ola
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Bakterierna selekteras för antibiotikaresistens, de tränas inte. Har det dykt upp nya intressanta resultat eller har jag missat något?
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              Nej, jag uttryckte mig slarvigt - man kan naturligtvis inte träna bakterier, bara förändra deras egenskaper via riktad selektion.

              Vad jag menade var att om man gör som dammodlare i främst sydostasien gör, dvs hela tiden håller låga halter antibiotika i dammen för att hämma bakteriernas tillväxt, så får man ofelbart resistenta stammar. Man selekterar för resistens. Det var såna stammar jag menade när jag slarvigt talade om bakterier som 'tränats' till resistens.

              Om man vill undvika att bakterier utvecklar resistens skall man istället endast använda antibiotika vid konstaterade sjukdomsutbrott, och då "slå hårt" med höga doser så inga bakterier överlever. Man bör också växla mellan flera olika antibiotika.

              Nackdelen för en odlare är att man får generellt sämre överlevnad och tillväxt. För stor-odlare är det tyvärr kortsiktigt lönsamt att använda antibiotika 'fel'.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Du skriver - "25-30% av alla fiskar som säljs i zooaffärer i USA uppskattas vara smittade."
                Jag skulle vilja ha reda på källan till detta påstående<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                OK, gräver fram den under dagen.

                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Uppgiften kommer från: http://www.4qd.org/Aqua/disease/tb.html
                ...som i sin tur anger: 'Aquarium Care' by Gunther Sterba, published in Britain in 1967 by Studio Vista Ltd, som källa.

                Inte universums hårdaste referens kanske.

                Jag skannade igenom pubmed (den enda databas jag kommer åt hemifrån) men trots att det finns många artiklar om fisktuberkulos, så är det få som kan ha info om hur utbrett det är... Möjligen denna:

                [Spread of tuberculosis in ornamental fishes]
                [Article in German]
                Hoffmann R, van de Graaff S, Burg G.
                Tierarztl Prax 1983;11(2):261-7 Related Articles, Links

                Känns som om det behövs lite forskning här.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Nej 36 år gamla uppgifter låter ju inte så trovärdigt direkt och även om det stämde då så har oerhört mycket förändrats sedan dess - en del till det sämre men också mycket till det bättre - så dåtidens fakta är defenitivt inte relevanta idag.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Jimmy
                    • January 2005
                    • 103

                    #10
                    Rekommenderad åtgärd för fisktuberkulos.

                    Hej!

                    Ja, jag vet att dena tråd är 5 år gammal ...

                    Jag misstänker att mina 4 akvarier lider av denna sjukdom men har inga bevis för detta. Kroniska bortfall i säkert 4 år, fiskar dör när det är lite stressigt eller när jag inte sköter vattenbyten punktigt, just nu har jag endlers guppy och kakaduaciklider, jag odlar kakaduaciklider, men en väldigt stor del av dom blir aldrig större än 15-20mm och dör sedan helt. Jag har just nu ca. 30 stycken.

                    Sjukdomsföloppet stämmer väldigt bra med det du beskriver, och även med
                    denna: http://de.wikipedia.org/wiki/Fischtuberkulose


                    1) Räcker det att inta ha fiskar i 4 veckor i akvariet för att bakterien ska dö ut ?
                    2) Räcker att torrlägga akvarier för att bi av med smittan i akvariet ?

                    Som igentligen inte vill avliva alla kakaduaciklider som är inne på 4'de generationen nu ... Att desinficera alla prylar med clorin känns också jobbigt.

                    Azur: hojta till om du fortf. forskar inom änmet.

                    /Jimmy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...