hittat rot! vad ska man göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    hittat rot! vad ska man göra?

    Hej alla glada personer.

    Hittat en lagom stor och fin rot till mitt akvarium som har liggat i flera månader på en vind, och ingen vill yttra sig vilja ha den.

    Ska jag kunna använda den i akvariumet?
    Om det skulle fungera, vad ska jag då göra för att det ska fungera bra att sätta in den i akvariumet?
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Är det en gammal akvarierot, mangrove eller liknande, eller bara en trädgren som av någon anledning ligger där?

    Är det en akvarierot så är det bara att koka den och kolla så den sjunker och i med den i karet.
    Är det en vanlig trädgren så är det knivigare. Först och främst ska det (tror jag) inte vara från ett barrträd och för det andra ska den ha legat lääänge så den är helt död och torr.. Men det finns andra som kan förklara det bättre än jag så vänta på dom

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      det är en akvarie rot, eller ett terrarium rot.

      har inte stora saker att koka den i, har bara vanliga kastruller som man kokar pasta i, inget större.

      Kan jag inte använda den då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jodå, skrubba av den i varmt vatten och i med den i karet. Risken är ändå ganska stor om den har legat länge att den flyter, men det lär du märka.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Lägg den i en balja som tål hett vatten.. har du ingen sån, lägg den utomhus och häll flera omgångar med kokande vatten över så att det når hela ytan av roten.. Så skulle jag ha gjort i allafall. Men gräs och andra växter dör ju av kokande vatten och asfalt är det inte bra att lägga den på, så jag vet inte, hmmm.
          / Ebba

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Skrubba av och i med den bara. Flyter den kommer den snart att sjunka
            / Marcus

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              så i mitt bästa fall är att lägga den i karet, och ösa på med varmt vatten och skrubba med något.
              För jag tyckte den var så fin och bra titthål som passade mina fiskar storlek, och även små hål med botten som passade till antristusmalarna.

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Skrubba den i badkaret med massor av varmt vatten och en rotborste. Låt den sen ligga så länge det går i rent vatten (i badkaret) så den färgar av sig och blir tung.
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • surinam
                  • September 2007
                  • 673

                  #9
                  Har du bastu eller tillgång till en? I sf lägg den i en balja och slå på värmen högt och sen kan du ösa den med vatten hela tiden
                  1 st malkar
                  1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                  Kommentar

                  • uffe1979
                    • August 2007
                    • 14

                    #10
                    Beroende på hur stor den är så kan du lägga in den i ugnen, på 100 grader så dör ev bakterier.

                    uffe

                    Kommentar

                    • morrhoppa
                      • October 2006
                      • 755

                      #11
                      Jag skrapade av det värsta skräpet min gren sen slängde jag ner den i karet med en bautasten på den.
                      Hålla på med kokande vatten och sånt kan jag inte och behöver heller inte.
                      Man blir inte vuxen bara äldre!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...