En introduktion om mig. Lång text. (Bild på mitt första akvarie)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PartyBoy84
    • February 2007
    • 9

    En introduktion om mig. Lång text. (Bild på mitt första akvarie)

    Hejsan på er alla
    Här iaf en kille på 23 år från dalarna som är helt ny på akvarie + fisk området.
    Det enda husdjur jag haft tidigare är hund och några katter.
    Numer har jag dock ingen hund eller katt kvar.
    Så det var iaf lite därför jag beslutade mig att börja med akvariefiskar.

    Hur det började
    Anledningen till detta var att jag några veckor tidigare brukade umgås med en kompis erib heter han här på zoopet.
    Hursomhelst när jag var där och besökte han ett så lade jag märke till hans akvarie, han hade då ett på 65-85L i det akvariet hade han en krabba,svärdbärare, + lite andra fiskar som jag inte kommer ihåg namnet på.
    Efter ca en vecka bestämde sig iaf erib föratt fixa ett större akvarium.
    Det hade jag inte en aning om att han skulle göra.
    Jag besökte iaf erib igen dagen efter och upptäcker det nya akvariet och frågar typ -Har du köpt nytt akvarium, -snacka om att det där vara större än ditt andra, nu ser det ju nästan lite tomt ut skrattade jag lite för mig själv.
    När jag varit där ett tag satte vi oss ner i hans soffa och pratade lite allmänt tog en kopp kaffe å sådär.
    Vi började iaf att glida in på ämnet akvariefiskar och pratade en del om dessa.
    Det slutade iaf med att han frågade mig om jag ville ta över hans gamla akvarium (65-85 L akvariumet som han hade använt tidigare men fortfarande hade kvar), först blev jag lite tveksam och funderade ett tag.
    Men jag tackade iaf ja, vilket jag inte ångrar såhär nu 1 vecka senare.
    När jag tackade ja till akvariet,
    så frågade jag han vad som ingick å sådär han sa att jag kunde ta allt utom lite växter och några stenar ok bra det då tänkte jag så vi packade in det tomma akvariet med lite grus och en kruka, satte sedan in det i baksätet på min kompis bil och åkte hem till mig.

    Väl hemma hos mig
    När vi sedan kommit hem till mig så skulle vi leta efter ett ställe att ha akvariet på.
    Han hade även tagit med sig 2 av sina svärdbärare som jag fick på köpet.
    Vi letade run en hel del i min lgh efter någonstans att ha akvariet (det är en 2 a på ca 50kvm)..
    Vi letade och letade ett bra tag innan vi hittade något att ställa akvariet på.
    Först tänkte vi ta bokhyllan men där var det någon centimeter som felade så det gick inte.
    Började tänka lite för mig själv -jahapp då var det väl bara till att börja bygga lite "custom" då .
    Men mi hade iaf letat kanske en timma eller 2 när jag sedan var i hallen och kollade runt lite där.
    Då slog mig tanken "f'n den där byrån borde ju passa perfekt" så jag ropade dit min kompis erib, som då satt i mitt tv rum.
    Han kom iaf ut i hallen med tumstocken och mätte akvariet stod kvar på golvet i tv rummet medans vi mätte.
    När vi sadan hade tagit mått på byrån och jämförde med akvariet vart vi båda ganska uppjagade och lyckliga -Äntligen hade vi hittat en plats att ställa akvariet på!.
    Så vi ställde upp akvariet där vi tänkte ha det på byrån alltså.
    När det sedan stod där uppe felade det bara med 2mm på långsidan av akvariet, alltså en nästintill perfekt passform.
    Framsidan och baksidan passade dock klockrent.
    Vi kollade sedan runtom byrån för att se att den höll, erib påminde mig om att akvariet vägde en hel del när det var fullt.
    Men byrån fick iaf bådas godkännande då den var förstörkt under med 2 reglar och såg stabil ut.
    Vi fyllde senare akvariet och satte igång pump+värmare och lät sedan svärdbärarna ligga kvar i påsen innan vi släppte ut dem i akvariet.

    Nu såhär efteråt
    Känns det som helt rätt beslut att skaffa ett akvarium.
    Lite underhåll verkar det vara dock, men är inget hinder för mig då jag inte jobbar heldagar.
    Erib berättade även att det är lätt att bli beroende av fiskarna och köpa flera och pyssla om dem .
    Det är något som jag verkligen märkt av men endå positivt .
    Dagen efter vi installerade akvariet bar det iväg till den lokala fiskegubben och köpa fisk.
    Väl där köpte jag 10 st neontetror (verkar vara en klassisk nybörjar variant) köpte även någon större form av tetra kommer inte i håg vad den hette dock.
    Köpte även 4 st guppysar det var iaf all den fisk jag köpte där.
    Köpte sedan någon "aqua vital conditioner" som tydlygen var nödvändigt.
    Åkte sedan hem och släppte i fiskarna till sitt nya hem.
    Sattemig edan på golvet i ca en halvtimme och beskådade dom små liven.
    Ca 2 dagar efter föregående firskeinköp vart det ett till .
    Denna gång blev det 2 st rödluvemollysar, 3st dalmatinermollysar, och sen en sk "golfboll" köpte den mest för att den var udda men på något vis endå söt .
    Ska iaf försöka avsluta min berättelse här.
    Skriv gärna vad ni tycker om berätellsen om ni orkar läsa.


    Fiskar i mitt akvarium just nu
    1 st Golfboll
    2 st Rödluve mollysar
    2 st Tetror (okänd srörre modell)
    3 st Dalmatinermollysar
    4 st Guppys
    10 st Neontetror

    Dessa ovanstående är de jag har i akvariet just nu.
    Vet inte om det är någon idé att skaffa flera.
    Får nog bli ett större akvarium först jag är även lite osäker på volymen om det var 65l eller 85l ?.

    Lite annan info om min setup
    1 St
    Akvarie 65-85L?
    1 St Vattenfilter
    1 St Pump
    1 St Bakgrundsbild alger
    1 St Alg glastvättare vet inte vad dom kallas
    2 St Växter av okänd sort

    Bild på mitt akvarie med alla fiskar tagen nyss
    http://img485.imageshack.us/img485/5484/pict2663ob4.jpg

    Kanske inte ser så mkt för världen ut just nu men det kommer iaf mera inom en snar framtid.
    Sen har vi väl alla varit nybörjare .

    Hursomhelst så måste jag avsluta nu men kommentarer och ev synpunkter
    uppskattas mer en gärna.
    Hoppas inte texten blev alltför lång .

    Mvh/Jonas


    Senast redigerad av PartyBoy84; 04 February 2007, 17:16.
  • rosie_cotton
    • January 2007
    • 35

    #2
    Hejsan!
    Kan tyvärr inte komma in på länken till din bild.

    Kommentar

    • cobra
      • December 2004
      • 1743

      #3
      Nu funkar den...

      Senast redigerad av cobra; 04 February 2007, 17:16.
      Fotosidan.se

      Kommentar

      • Liinda
        • January 2007
        • 177

        #4
        Jag orkade faktiskt läsa precis allt Du kommer nog snart märka att du också blir beroende av den här hobbyn Så välkommen in i akvarievärlden Vill bara påpeka en sak att Golfboll är en kallvattenfisk och vill ha kallare vatten än dom andra fiskarna du har. Jag själv har 2 Golfbollar och dom funkade inte tillsammans med någon av mina andra fiskar. Så håll lite koll för dom brukar ha lite svårt att bli accepterade.

        Annars tyckte jag du valde bra fiskar till ditt akvarium med tanke på storlek och så. Och du kommer nog snart få massa småyngel också då Molly och Guppy är väldigt duktiga på att producera yngel gång på gång
        // Djurgalningen

        Kommentar

        • PetitJolie
          • September 2006
          • 362

          #5
          Grattis till att ha blivit med fisk då!
          Det är härligt, du kommer att vara fast innan du vet ordet av. Man vill bara ha mer och mer och mer...

          Tyvärr kunde inte jag se bilden. Annan länk kanske?

          Några råd jag kan ge dig såhär i början ( för sent, men ändå )
          Är att man ska vara försiktig med att släppa i så många fiskar på en gång. Det är viktigt att starta försiktigt med 2-3 fiskar för att få igång en bakteriecykel och sen vänta ett tag, och därefter skaffa 2-3 till o.s.v.
          o en sak till, ett tips jag har, är att småfiskar som tetror är stimfiskar och trivs bäst/gör síg bäst i stim. Det är snyggare med färre sorter och fler av varje sort!

          Hejhopp, det var mina tankar kring ditt akvarium! Hoppas du kan få bilden o funka. Skulle vara spännande att se det!
          /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

          Kommentar

          • RobinJ
            • January 2007
            • 251

            #6
            cobra när jag trycker på din länk kommer det bara upp tjejer :S olika varje gång.. snygga också
            Fish go moo

            Kommentar

            • PetitJolie
              • September 2006
              • 362

              #7
              Samma här! (fast jag tycker inte att dom är lika snygga )
              /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

              Kommentar

              • cobra
                • December 2004
                • 1743

                #8
                Skojar du det får inte jag ser bilden på ett akvarium. Har tagit bort länken personen får själv fixa det om det är som ni säger...
                Fotosidan.se

                Kommentar

                • Liinda
                  • January 2007
                  • 177

                  #9
                  Jag får upp bilden på akvariet iaf Man ser vad man vill se brukar man säga
                  // Djurgalningen

                  Kommentar

                  • PetitJolie
                    • September 2006
                    • 362

                    #10
                    Inget o skoja om :o
                    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                    Kommentar

                    • PartyBoy84
                      • February 2007
                      • 9

                      #11

                      Denna då?
                      Fortsätt gärna kommentera, hinner inte svara alla nu.
                      Men kikar in senare.

                      Kommentar

                      • cobra
                        • December 2004
                        • 1743

                        #12
                        Ursprungligen postat av PetitJolie
                        Samma här! (fast jag tycker inte att dom är lika snygga )

                        Vilken browser kör ni med jag har IE 7.0
                        Fotosidan.se

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Trevlig berättelse om ditt nya och förhoppningsvis långvariga intresse men du ska veta att det är en farlig hobby eftersom det finns en risk att din lägenhet snart är fylld med akvarium i olika storlekar

                          Du ville ha synpunkter och vad jag reagerar över är att du satt i så mycket fisk så snabbt, det kan bli problem med nitrit efter ett par veckor om det vill sig illa.

                          Du kan klara det om du matar väldigt sparsamt dom första veckorna och är noga med att byta vatten ca 25-30 % i veckan.
                          Du bör även tillsätta bakteriekultur så att du får igång bakteriefloran ordentligt och vad du än gör så rengör inte filtret om det nu inte blir helt tätt och om det blir det så krama bar ur filtermassan helt lätt i en skvätt vatten från akvariet.

                          Ett tips är att du kollar på Zoopets förstasida, där finns massor med info om fiskar, uppstart av akvarium mm

                          Du kan även söka i forumet efter "uppstart", "nitrit" mm om du känner du behöver mer kunskap.

                          Lycka till med ditt nya akvarium.
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Välkommen till akvarieträsket!! Lovar dig du kommer snart göra plats för ett större kar!

                            Tycker bänken akvariet står på ser lite klen ut, nästan som om den vill vika sig när som helst.. Tycker nämligen att den bågnar lite redan nu eller är det en synvilla? Jag skulle ha lagt en frigolitskiva under karet för att den skulle ta ev. ojämnheter som skulle kunna få akvariet att vrida sig och börja läcka.

                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • JLi
                              • December 2004
                              • 773

                              #15
                              En bra början. Ganska mycket fiskar på en gång. Vad är hinken för material? kan färgen lossna eller materialet rosta?

                              Lycka till. Johan
                              h. Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...