Akvarieaffärer i Malmö/Lund-trakten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Akvarieaffärer i Malmö/Lund-trakten

    Såg att diskussionen om Hornbach gick in på diskussioner om andra akvarieffärer i Malmö-trakten, så jag tänkte att det kunde vara kul att skapa en ny diskussion. Är nämligen ganska nyinflyttad i Skåne (bor i Lomma) men har haft chansen att testa några zooffärer. Zoogiganten har ju varit given eftersom den ligger så nära, men jag har även varit på Jägerzoo och Burlöv zoo.

    Kan ju dra mitt omdöme av affärerna:
    Jägerzoo: Gillade inte butiken. De hade förvisso många ovanliga fiskar, men också mycket sjuka/döda fiskar i karen.

    Burlöv Zoo (på Burlöv center): Litet utbud, men ändå tillräckligt om man ska köpa "basfiskar". Kunnig personal och jättefina växter!!!

    Zoogiganten: Jättebra utbud av fiskar, båda vanliga och (i mina ögon) ovanliga. Bra utbud av inredning och tillbehör. Däremot, och detta anser jag är ett stort minus, har den personal jag stött på visat sig vara okunnig och rent av otrevlig.

    Vad har ni för erfarenheter av de här butikerna? Tänkte att det kunde vara bra att få veta andras erfarenheter. Personligen tycker jag det är enormt viktigt att bli väl bemött av personalen, som jag också anser måste vara kunnig...
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    handlar på akvarietjänst på st:knuts torg. de har en del ovanliga fiskar och deras växter håller bra pris. de är annars lite dyrare än en del andra butiker, men jag har aldrig sett en enda död fisk i deras akvarium (till skillnad från vissa andra butiker som alltid har någon död fisk (nämner inga namn)).
    personalen är skitbra.

    Kommentar

    • icejoy
      • August 2006
      • 593

      #3
      Den enda av dom butiker du nämner har jag bara varit på Zoogiganten. Att personalen är otrevlig... både ja och nej. Jag tror jag vet vem du pratar om Det finns dom som är trevliga där.
      ___________________________________________
      ___________________________________________
      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

      Kommentar

      • Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

        #4
        Jag är beredd att betala mer för att bli bemött väl och slippa se döda fiskar, vilket som du säger ofta sker.

        Angående zoogiganten... personalen som har hand om resten av butiken har bemött mig väl, men inte de på akvarieavdelningen. Sist jag var där blev killen som "servade" mig irriterad över att jag bad om en extra påse till de livliga danios jag köpte. Han föredrog att sätta ihop dem tillsammans med 20 stackars tetror i en pytteliten påse. Om jag inte protesterat är jag säker på att de skulle ha blivit ihjälstressade

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Finns det akvarieaffär på burlövs center igen? Är det lika stort som det gamla?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Ursprungligen postat av Snowflingsan
            Jag är beredd att betala mer för att bli bemött väl och slippa se döda fiskar, vilket som du säger ofta sker.

            Angående zoogiganten... personalen som har hand om resten av butiken har bemött mig väl, men inte de på akvarieavdelningen. Sist jag var där blev killen som "servade" mig irriterad över att jag bad om en extra påse till de livliga danios jag köpte. Han föredrog att sätta ihop dem tillsammans med 20 stackars tetror i en pytteliten påse. Om jag inte protesterat är jag säker på att de skulle ha blivit ihjälstressade
            Jag har aldrig köpt fisk där, hade tänkt en gång (innan de byggde om) men personalen hade inte tid, de var stressade och det var mycket folk då. Själv hade jag tidspress för jag skulle hämta barnen på en bestämn tid. Så det blev inget...Sist jag var där på f.m. var det inget annat folk där, blev bra bemött fast då skulle jag bara köpa diskusmat...jag tycker de har fått fint där nu.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Snowflingsan
              • September 2006
              • 132

              #7
              Det har blivit väldigt fint på zogiganten sen de byggde om. Själva affären har jag inget att anmärka på, fiskarna ser pigga ut osv. Men bemötandet där och kunskapen är inte tillfredställande.

              Jag är som sagt nyinflyttad, så jag vet inte om Burlöv Zoo är större eller mindre än tidigare. Allt jag vet är att jag fått ett bra intryck av affären

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Har de bra växter på akvarietjänst?
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • karro72
                  • September 2006
                  • 137

                  #9
                  Ursprungligen postat av solbacka
                  Har de bra växter på akvarietjänst?
                  inte så stort utbud, men dom växter jag köp har hållt och e fina
                  MVH/Karro
                  Karro 72

                  Kommentar

                  • Shilo
                    • June 2005
                    • 170

                    #10
                    Jag har handlat mycket av mina prylar på "Akvariepiraten", både växter och fiskar. ALLA fiskar har överlevt, även Neontetrorna som går (gick) ihop med Scalarerna. Jag råkade själv ta död på de flesta av fiskarna med fel blandning på "Väteperoxiden", utom Scalarerna, som lever och växer. Växterna jag hade kastade jag nu idagarna, för att bli av med "penselagerna(chansar inte).
                    Jag upplever personalen där som både kunnig och "serviceminded", vid vissa tillfällen även prutbara. Jag köpte min Fx5:a där och de drog av 400:-, för boxen var lagerskadad (översvämning(dyr låda))
                    så jag fick den för 1600:-.
                    Allting är ju relativt, men jag tycker nog att de är billigare än andra, iaf med det foder jag har köpt.
                    Akvarietjänst har jag varit inne i en gång, stod där nog i 15 minuter....ingen kom..!!!
                    Jägerzoo har jag själv levererat Undulater till, och de är oxå kunniga, men mycket dyra. Har stor sortering.
                    Kaniniska hälsningar

                    Shilo

                    Kommentar

                    • peter_m_jonsson
                      • April 2006
                      • 451

                      #11
                      Jäger zoo - Trevlig personal och hyfsat kunniga också, men jag har haft problem med sjuka fiskar härifrån.
                      Akvariepiraten - Tittade in efter ombyggnaden, då var det döda eller sjuka fiskar i nästan alla akvarier utom de med malawiciklider. Det minsta man kan begära är väl att de sätter upp en skylt om att akvariet är i karantän. En kompis har varit där efter mig och sa att det såg bra ut.
                      Akvarietjänst - Alltid fina fiskar dessutom fler sorter än jag sett någon annanstans. Kul att de har flera olika sorters räkor dessutom.
                      Hornbach - Stort sortiment av tillbehör och mat
                      Senast redigerad av peter_m_jonsson; 25 October 2006, 06:30.

                      Kommentar

                      • peter_m_jonsson
                        • April 2006
                        • 451

                        #12
                        Någon som vet ett bra ställe att köpa sniglar i malmö? Jag köpte två zebra sniglar på akvarietjänst men för tillfället var det allt de hade.

                        Kommentar

                        • Snowflingsan
                          • September 2006
                          • 132

                          #13
                          Ibland har de sniglar på zoogiganten (som iofs ligger i lomma) och då är det de stora gula sniglarna, är det äppelsniglar de kallas?

                          Kommentar

                          • MichaelE
                            • June 2002
                            • 903

                            #14
                            Zoogigantens personal är INTE okunnig och otrevlig, men ofta lite stressad pga det otroliga kundtrycket.
                            Lär känna tex kenta innan du uttalar dig om sånt, de har mycket kunnig och trevlig personal!!!
                            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                            Nu med både salt och sött .
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Ursprungligen postat av MichaelE
                              personalen är INTE okunnig och otrevlig, men ofta lite stressad pga det otroliga kundtrycket.
                              Lär känna tex kenta innan du uttalar dig om sånt, de har mycket kunnig och trevlig personal!!!
                              Det är det jag sa också, att de var stressade....(för lite personal?) När jag var där sist så var det ok, fick hjälp men jag var nästan ensam där (på förmiddagen) jag vet ej vad han hette...De hade snygg diskus på gaveln där de nya akvarierna är
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...