"Nystart" i 230L

#1 - 12 januari 2009 14:15
Efter ett missöde med fel på det kommunala vattnet så står jag mer eller mindre utan fisk i mitt akvarium... Fiskarna dog som flugor minuterna efter ett mindre vattenbyte.

Kvar finns 2 ansistrus som lyckades överleva.

Närmaste veckan efter kändes det lagom surt och jag var nästan redo att lägga ner hela intresset. Jag har testat vattnet några gånger nu och även gjort vattenbyte och allt verkar OK. Även flyttat över några fiskar från ett annat akvarium för att se att allt är OK.

Hur som helst! Nu lägger jag ovan till historien och ser framåt. Jag vill ha förslag på invånare till karet.

Jag har blästersand och ganska mycket rötter och växter i karet. Ett rejält ytterfilter.

Funderat lite på någon lättlekt ciklid då jag aldrig haft några ciklidyngel
Men jag vet inte alls vart.

Alternativt satsar jag på enkla och trygga fiskar bara för att "ha något" tills jag hittar rätt....

Förslag hade varit trevligt :)
#2 - 12 januari 2009 15:23
#3 - 12 januari 2009 15:30
sebra ciklider , Scalarer el ja palettciklider
Guest
#4 - 12 januari 2009 15:56
Blåciklider.
#5 - 12 januari 2009 17:50
kakadua eller fjärilsciklider? :)

vad var det för fel på vattnet?
#6 - 12 januari 2009 18:16
Fiskpinnar
#7 - 12 januari 2009 23:01
sajicaciklider. Lättlekta, fina, hyffsad sjysta mot växter.
#8 - 14 januari 2009 14:46
Får se lite vad butiken har för ciklider hemma, ska ut och resa imorgon och tänkte kolla runt lite. Ett alternativ jag klurat på ett tag är ett litet stimm silverhajar + en eldstjärt. Kanske ett tråkigt val, men de är ganska vackra.

Blåcikliderna ser tråkiga ut på zoopets sida men jag ska kolla dem i verkligheten.

Vad passar med silverhajar och en eldstjärt annars? Kardinaltetror+någon mal?
#9 - 14 januari 2009 15:25
zoolander skrev:
Får se lite vad butiken har för ciklider hemma, ska ut och resa imorgon och tänkte kolla runt lite. Ett alternativ jag klurat på ett tag är ett litet stimm silverhajar + en eldstjärt. Kanske ett tråkigt val, men de är ganska vackra.

Blåcikliderna ser tråkiga ut på zoopets sida men jag ska kolla dem i verkligheten.

Vad passar med silverhajar och en eldstjärt annars? Kardinaltetror+någon mal?

ska du ha en eldstjärt så tror jag inte att blåciklid är ett bra val för de är alldeles för mesiga och kommer bli jagade som bara den utav den, ska du ha någon ciklid så satsa på en som kan bita ifrån..

jag hade eldbukar med en eldstjärt, den jagade dem när de var små, men när de kom upp lite i storlek så blev de lite tvärt om, och tillslut hade de små ynglen död på den... men kanske någon sebra ciklid som sagt den är ju ändå lite lugnare än eldbukar, ( utgår ifrån egna erfarenheter )
#10 - 14 januari 2009 16:37
Fjärilsciklid, tetror, andra ciklider, kampfisk, guppy, platy, svärdbärare, black molly, sorgmanteltetra. ;) Mina förslag.
#11 - 14 januari 2009 17:22
Fjärilsciklid, tetror, andra ciklider, kampfisk, guppy, platy, svärdbärare, black molly, sorgmanteltetra. ;) Mina förslag.

Ganska tråkiga fiskar detdär :p

Men det är upp till var och en! De är ju iallafall vackra.

Kom ihåg att inte ha kampfisk och guppy hanar i samma akvarium iaf.
#12 - 15 januari 2009 09:28
Vad var det som hände med vattnet? Kloramin?
#13 - 15 januari 2009 21:09
Det blev 6st blå ciklider idag. Mkt mkt vackrare än Zoopet bilden.
Säljaren lurade mig och sa att hanen ville ha flera honor. Så jag körde på 4 honor och 2 hanar.

Lite osäker på hur jag ska göra nu, butiken ligger 30 mil bort. Min lokala butik har nog blå ciklider hemma. Blir det krig om jag skaffar 2 hanar till ? Eller är de så pass lugna.

Funderar även på vad jag mer ska stoppa i. Fungerar ett litet stimm prakt botior? (Jag har en hel del okända snäckor)

Eller ska jag satsa på någon annan trevlig ciklid i sällskap.
#14 - 16 januari 2009 13:04
Nu bor följande i karet:
1 st ap par.
2 st anistrus
6st blåciklider. Jag lämnar väl in 2 honor som "blir över" till min zoobutik.

Något mer hade väl varit trevligt att stoppa i karet. Eller tycker ni det är lagom? Ska bli spännande och se om blåcikliderna och ap paret fungerar tillsammans.

Jag har alltid gillat praktbotia, men jag antar att de skulle käka upp alla yngel om jag får några? Tycker även tigerbarber är snyggt men misstänker att de skulle bråka för mkt.

Några förslag? Helst vill jag självklart få lite lek/yngel. Men det är inget måste.
#15 - 16 januari 2009 13:17
Lite bilder hade varit trevligt!
#16 - 16 januari 2009 13:33
zoolander skrev:
Nu bor följande i karet:

1 st ap par.

2 st anistrus

6st blåciklider. Jag lämnar väl in 2 honor som "blir över" till min zoobutik.

Något mer hade väl varit trevligt att stoppa i karet. Eller tycker ni det är lagom? Ska bli spännande och se om blåcikliderna och ap paret fungerar tillsammans.

Jag har alltid gillat praktbotia, men jag antar att de skulle käka upp alla yngel om jag får några? Tycker även tigerbarber är snyggt men misstänker att de skulle bråka för mkt.

Några förslag? Helst vill jag självklart få lite lek/yngel. Men det är inget måste.

Praktbotior blir 30 cm stora, med andra ord inga bra val att ha. ;)

Tigerbarber käkar upp ynlgena, men att de skulle bråka med dina andra fiskar har jag svårt att tro.

Istället rekommenderar jag corydoras, finns ju massa olika. Ett stim med 10 såna på bottnen kan nog bli fräckt.
#17 - 16 januari 2009 13:50
Fast det tar väl ganska lång tid innan botior blir 30cm? Och blir de så stora så tar säkert zoobutiken in dem med glädje? Nu vet jag inte hur fort de växer iofs.

Corydoras? Pansarmalar? Jo det hade jag innan den stora olyckan, så det kan fungera igen.

Jag är lite inne på 1 ciklid sort till, Scalarer kanske? Men jag är lite osäker. Hittils är blåcikliderna väldigt små, så de lär inte bråka med någon. Och får de växa upp med någon annan sort borde det väl gå ganska OK.

Alternativt får det vara som det är, men jag vill gärna sikta in mig på framtida inköp :)

Svårt det där, helst med tanke på att blåcikliderna kommer bli ganska stora.

EDIT: Största anledningen till Praktbotia är att jag har en okänd snigel i karet så förökar sig i rejäl fart. Först såg jag 1, sedan 3-4 nu ser jag nog 8-10 utan att leta:)
#18 - 16 januari 2009 13:52
Fast om de är i för små utrymmen så kan de få skador som gör att de ALDRIG växer upp, och det mår de inte bra av, även om vissa hemska människor använder det för att kunna ha botiorna länge i små akvarium.
#19 - 16 januari 2009 14:04
Men tror du verkligen 230L är för litet ? Men jag kan ha helt fel.

Äter alla botior sniglar ? Finns lite andra varianter.
Antar dessutom att prakt kanske käkar yngel?
#20 - 22 januari 2009 06:41
Igår beställde jag ny sten till akvariumet (Dragonstone). Har tidigare haft 4 stora rötter i karet. Då jag även kör biltemas blästersand så har sanden sett hemsk ut redan efter 3-4 dagar. Mkt brunt skräp (Antar att detta beror på rötterna). Har haft ur rötterna 3-4 gånger och hällt kokade vatten på dem. Jag hoppas iallafall skiten försvinner om jag byter ut rötterna mot sten, annars får jag byta sand.

Är det bäst att flytta över fiskarna till en hink när bytet av inredning ska göras? (Rötter mot stenar) Tänkte mest om jag stressar ihjäl dem...

Antar att mkt rötter och ljus sand är en ganska dålig kombination.

Jag hade gärna viljat ha en stimmfisk men inser efter lite trådar att det är svårt tillsammans med blå cikliderna. Att köpa fler stora ciklider lockar dock inte för stunden. Möjligen paletter, men det kanske är en dålig kombination.
#21 - 9 februari 2009 13:07
Nu har jag bytt inredning på karet och fått i min dragonstone. Alla rötter som gjort sanden ful är borta. Nya växter som ska täcka botten+lite högre är i. Svart bakgrund.

Känns som ett nytt kar! Blå cikliderna har fått flytta till ett annat kar.

Invånare:
1 hane + hona apistrogramma Veij-något
10 Rasbora Galaxy
10 Pansarmalar

Målet är att försöka få lite yngel på apistrogramman. Tyvärr fick jag bara 1 hona med vid köpet (De såldes bara i par)

Vågar jag släppa ner ett par apistogramma till? Förslag på vilka? Kakakduaciklid som alternativ? Alternativt någon annan fisk ? (Förslag) Det får dock inte vara några stora fiskar, men gärna lättynglade..

Annons