Plastfilm på badrumsfönstret

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

Plastfilm på badrumsfönstret

Efter att ha renoverat badrummen, så har duschen fått en ny placering, rakt framför ett fönster...Liiite väl spännade! I synnerhet som vi har klarglas i duschkabinen.

Vi tänkte därför sätta upp ogenomskinlig plastfilm (eller vad det kallas) på fönstret, så att det blir "suddigt" men så att ljuset kommer in i alla fall.

Nu kommer frågan:
    Jag har hört att det finns ett knep med det där, så man slipper luftbubblor och veck på filmen, men vad var det?

Nånting med diskmedel eller såpa eller nåt????

Någon som känner till det?
  • spazm
    • August 2006
    • 315

Kan misstänka att det är som att tona rutorna på bilen! Blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska (ordentligt med diskmedel), spruta sedan på klistret med blandningen samtidigt som du tar bort skyddsplasten. Sen kan du sätta upp den på plats och med en liten gummi skrapa dra ut alla luft bubbler till sidorna så att de försvinner. Väldigt lätt!

När det gäller toningsfilm så skall det härda i 2-3 dagar innan man börjar putsa på det (annars kan man flytta runder på det o veck o nya bubbler uppstår)

Jens
    Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

• Fellan
      • June 2006
      • 551

Vi använde en linjal istället för gummiskrapa, funkade de med
      Always look on the bright side of life!
      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Finns även annat man kan köpa till badrumsfönster..Men det kan bli hur fräckt som helst igentligen tonade rutor till huset det skulle vara nåt.
        Mvh.Patrik

Kommentar

• alarsson
          • March 2006
          • 66

Tänk på att plastfilen (iaf IKEA;s variant) töjer sig något. Gör filmen ngn millimeter kortare än bredden och ev höjden på fönstret. Behöver du inte ha filmen ända upp på fönstret kan det vara snyggt att klippa remsor och fylla upp med. Alltså nerifrån heltäcande så mkt som behövs, sedan ex 5 cm klarglas, 5 cm remsa sedan 4cm klarglas och 4 cm remsa osv (om man inte vill sluta där). Har gjort så själv och det blev riktigt snyggt.
          I mitt gamla hus tog jag upp en stor glasruta i dörren till badrummet för att få in ljus från badrummet i hallen. Då lät jag en skyltfirma skära till en plastfilm. De skar även ut symboler ur filmen (i mitt fall ringarna med pilar för man och kvinna. Utskärningen blev alltså i klarglas, medan resten av rutan var frostad. Snyggt även det tycker jag.
          /Anders

Kommentar

• Tenkare
            • May 2005
            • 2519

Skulle bara vilja säga att det räcker med ett par droppar diskmedel i en sprayflaska.
            Satte nyligen toning på ett par vardagsrumsfönster.

Men gå till en glasmästare och fråga vad man kan hitta på. Kan ju frosta det, blästra in mönster.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• mohlin
              • January 2004
              • 1487

Tackar för inspiration och råd. Har inte tänkt så kreativt som ni, man kanske kan göra nåt kul!

Kommentar

• spazm
                • August 2006
                • 315

En annan idé är att handla "frostfärg" (vet ej riktigt vad det heter) ifrån Panduro Hoby. Vi gjorde det på vårat badrumsfönster i förra huset. Denna "duttar" man på och ger ett ganska så trevligt frostat utseende. Vi gjorde med hjälp av schabloner ett hav med delfiner som hoppade för att öka insynsskyddet! Billig färg och enkel att använda..
                Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

• alarsson
                  • March 2006
                  • 66

Hej!
                  Tänk på att om du vill "frosta" ditt badrumsfönster så gör det med film eller frostfärg som "spazm" föreslår. Ett fönster som är frostat i glaset från glasmästaren blir genomskinligt när det är blött - kanske inte lämpligt i badrummet.
                  /Anders

Kommentar

Arbetssätt...