Okänd räka och fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    Okänd räka och fisk.

    Vilken räka är detta? Den är ca 2,5cm och allt från så brun som på bilden till andra som är mer rödbruan till genomskinliga. Dock är det vita ryggbandet och randen över kroppen samma.



    Denna fisk är ca 4-5cm lång. Rätt frisimmande mot andra likande fiskar som verkar vara mer bottenorienterade. Troligen från Indien. Köpt som Garra "något" men det stämmer inte.


  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Räkan ser ut att vara samma som jag en gång hade; min website är nere så jag kan inte länka till mina bilder & "utredningen", men den blev aldrig säkert identifierad. Det närmaste jag hittade var Caridina fernandoi men det är troligen inte den arten.

    Fisken vet jag inte säkert heller. Färgteckningen ser ut som på en Schistura, men kroppsformen är inte särskilt Schistura-lik... Kanske en Neonemachilus?
    Fisken är antagligen långt ifrån vuxen, så det kanske blir lättare att identifiera den när den vuxit på sig lite.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Pär J.
      • March 2002
      • 284

      #3
      Räkan: Såg på någon sida som kallde någon likande kreutsband eller likande men räkor verkar vara ett virr varr sedan det blev populärt inom hobbyn. Fler förslag?

      Fisken: Neonemachilus har jag sneglat på då många är liknade min fisk men ingen med samma teckning. Fiskarna har hållt sig lika små så länge jag haft dem, över ett år utan att växa mycket mer.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag tror den förs till släktet Nemacheilus. Är du säker på att den är från Indien? Nemacheilus är i princip alla grönlingar som inte hör till något annat släkte precis som Puntius är alla små asiatiska barber som ingen vet vart dom hör. Men efter att man har plockat bort Schistura, Mesonoemacheilus, Barbatula etc. så börjar det se ganska enhetligt ut. Googla på Nemacheilus så hittar du fiskar med samma kroppsform.

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5

          Här är en länk till en sida med dom flesta kända botior och grönlingar osv
          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          Arbetssätt...