Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Vad är detta?

    Upptäckte imorse att något satt sig på en rot i akvariet. Det är nystartat och igår släpptes de tre första fiskarna in, tre scalarer.
    Det fanns inte där innan de flyttade in.

    Inga superbra bilder direkt men ni kanske ser lite iaf. Det ser ut lite som "kristaller" eller som snöflingor, helt vita är dem och vissa sticker liksom rakt upp.


  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    jag hade samma på min rot när jag haft i den ett par dagar,tror att det inte är nått farligt nån slags svamp som försvinner med tiden av sig själv,mitt vita är borta tror att siameserna har ätit upp det.
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Okej, tack!
      Får väl hålla koll på det så att det inte tar över hela akvariet eller så

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Det ser ut att vara hydror. Små nässeldjur som består av en mage och en krans av armar som sitter runt munnen. Släkt med maneter. Dom äter bl a artemia-nauplier och kan t o m äta mycket små fiskyngel. Om man skär av en arm så växer det ut en ny. Och på armen växer det ut en ny kropp! Dom kan även knoppa av nya individer, så om det finns gott om mat kan det snabbt bildas mattor av hydror över hela akvariet. Dom gör ingen större skada om man inte odlar fisk (för då konkurrerar dom om fodret). Vissa guramier lär äta hydror. Blir det mycket stora mängder kan man behandla med kemiska preparat, men då slår man ut många andra smådjur. Och, som jag har påpekat i andra trådar, det är bra med många sorters djur i akvariet: det skapas ett litet ekologiskt system.

        Det är facinerande djur! Titta på dem med ett förstoringsglas!

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          jag har mosaikgurami kanske därför det försvann
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • SandraW
            • September 2006
            • 163

            #6
            Oj, vad läskigt det låter :S
            Men men.. hmm.. hur uppkommer dom? Och dom är inte skadliga på något sätt eller?
            Så dom lever alltså? Haha, coolt.

            Kommentar

            Arbetssätt...