krasslig vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    krasslig vallisneria

    hej växtgurus!
    har ett litet kar med snäcklekare (neolamprologus caudopunctatus). 54L, 3 vuxna fiskar och ett gäng 7mm yngel. dvs ingen stor fiskbelastning alls. lampan är tänd ca 9h/dygn. karet har varit igång i ca 8 månader. tänkte mej ha en gräsängs-biotop med vallisneria och biltemas blästersand som subtrat. köpte några buntar och satte ut och de skickar sticklingar och växer lite grann men sen är det stopp. göder givetvis med pmdd varje vecka. de nya skotten är fina i färgen men blir inte så långa. de gamla bladen blir med tiden algiga så de knipsar jag bort. jag som ville ha valissneria på ytan! denna växt som ska vara så lätt!! i mina andra kar växer växterna för bra.....

    någon som har tips på alternativ gödregim?
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för belysning? pH?
    Senast redigerad av ansjo; 07 September 2006, 03:05.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pechvogel
      • October 2005
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Vad har du för belysning? pH?
      belysning ca 9h per dygn vanligt daylight-rör. ph 7-8
      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

      ZOON

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av Pechvogel
        belysning ca 9h per dygn vanligt daylight-rör. ph 7-8
        byt rör.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Nikke84
          • August 2005
          • 180

          #5
          jag hade inte samma problem som dej precis, men mina blad bröts ner o blev "trådiga" jag lyfte upp plantan 5 mm så att rötternas överdel syntes precis vid bottnen. Detta hjälpte mig... nu växer de hjättebra...

          Kanske inte hjälper dig med tyvärr, men det är ju billigt att testa.

          MVH
          Niklas

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Hej!

            Har exakt samma problem som dig, dock lite annorlunda förutsättningar:
            180 l.
            2x30W Aquarellerör
            PH 8
            Snäcklekare
            Normaldos PMDD
            Tror, fast jag inte testat än, att man kan få igång Vallisnerian med mer gödning. Skall dubbla dosen vid nästa tillfälle.

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              tack för alla svar ska se vad som kan göras....
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Sitter det en ordentlig reflektor på röret? En bra komplett reflektor kan göra enorm skillnad, många akvariepaketsbelysningar har inte komplett reflektor, men det brukar finnas att köpa till.
                När du ska skaffa nytt rör vill jag tipsa om följande länk: http://www.defblog.se/permalink/1402.html
                Där finns värden för många lysrör för hur mycket ljus rören avger som växterna har nytta av.
                Växterna får dessutom mer kraft om du ger dem fler ljus-timmar, många havdar att algerna automatiskt får övertag då, men det behöver inte vara sant.
                Mot algerna rekommenderar jag snäckor i stället för att knipsa av bladen, gärna några exemplar av någon lite större art, äppelsnäcka (som även kallas ampullaria, mysteriesnäcka osv) är en av mina favoriter, se bara till att det blir rätt art isf, Pomacea bridgesii, de andra Pomacea-arterna är också grymt effektiva mot alger, men de äter även växter. När äppelsnäckor dör av ålder brukar de kvarlevande exemplaren äta upp det mesta av köttet och man har ytterligare ett snäckskal till sina snäcklekare.
                Att knipsa av bladen kostar en del energi för plantan, men det gör ingen stor skillnad om bladet ändå är täckt av alger.

                Som kuriosa kan jag nämna att jag räknade till över 120 Vallisneriaplantor i ett 54-liters med sämre ljus än vad man kan få med ett bra rör med bra reflektor, en sjätte-del av ytan och volymen tas upp av ett filter och det finns andra växter i akvariet, så nog är det en ganska lätt växt alltid.

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Sitter det en ordentlig reflektor på röret? En bra komplett reflektor kan göra enorm skillnad, många akvariepaketsbelysningar har inte komplett reflektor, men det brukar finnas att köpa till.
                  När du ska skaffa nytt rör vill jag tipsa om följande länk: http://www.defblog.se/permalink/1402.html
                  Där finns värden för många lysrör för hur mycket ljus rören avger som växterna har nytta av.
                  Växterna får dessutom mer kraft om du ger dem fler ljus-timmar, många havdar att algerna automatiskt får övertag då, men det behöver inte vara sant.
                  Mot algerna rekommenderar jag snäckor i stället för att knipsa av bladen, gärna några exemplar av någon lite större art, äppelsnäcka (som även kallas ampullaria, mysteriesnäcka osv) är en av mina favoriter, se bara till att det blir rätt art isf, Pomacea bridgesii, de andra Pomacea-arterna är också grymt effektiva mot alger, men de äter även växter. När äppelsnäckor dör av ålder brukar de kvarlevande exemplaren äta upp det mesta av köttet och man har ytterligare ett snäckskal till sina snäcklekare.
                  Att knipsa av bladen kostar en del energi för plantan, men det gör ingen stor skillnad om bladet ändå är täckt av alger.

                  Som kuriosa kan jag nämna att jag räknade till över 120 Vallisneriaplantor i ett 54-liters med sämre ljus än vad man kan få med ett bra rör med bra reflektor, en sjätte-del av ytan och volymen tas upp av ett filter och det finns andra växter i akvariet, så nog är det en ganska lätt växt alltid.
                  haha var det sista tillägget menat som en bitch-slap? jo jag vet att den ska vara enkel men den är svåååår i mitt kar. fattar noll som du kanske förstått.
                  drog iaf ner lystiden från 12h till 9h eftersom jag fick kiselalger men nu när de är borta kanske jag ska höja tiden igen på prov.
                  har både äppelsniglar och malaysiska sandsnäckor i karet och de susar runt mest hela dagarna men vallisnerian ser ut som fan ändå. borde jag inte knipsa av de fula bladen? alltså de växer bara halvägs upp till ytan och sen sluar de växa och slänger ut sticklingar (??).
                  du kan inte tänka dej att posta några fina ex som kan ta över även i mitt kar?
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • annehult
                    • January 2006
                    • 149

                    #10
                    "När äppelsnäckor dör av ålder brukar de kvarlevande exemplaren äta upp det mesta av köttet och man har ytterligare ett snäckskal till sina snäcklekare."

                    Briljant!
                    Brukar sådana finnas i Zooaffärer?

                    Kommentar

                    • Pechvogel
                      • October 2005
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av annehult
                      "När äppelsnäckor dör av ålder brukar de kvarlevande exemplaren äta upp det mesta av köttet och man har ytterligare ett snäckskal till sina snäcklekare."

                      Briljant!
                      Brukar sådana finnas i Zooaffärer?
                      ja visst. kallas ofta för ampullariasnigel. gula och bruna är vanligast. brukar ligga runt 40kr st i butik men ofta har privatpersoner att sälja för en mycket billigare peng så kolla upp lite annonser vet ja.
                      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                      ZOON

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Hmm, valisneria som är min favorit! Den kan jag skriva hur mycket som helst. Valisneria kan växa som ogräs och tvärdö på bara en vecka och lösas upp helt. Det kan förståss finnas många anledningar till att valisneria strejkar, men vi börjar med de teorier som kommit upp här.

                        Ljus: Ett fullspektrumrör över 54 liter säger ju inte så mycket, men det är väl 18w? Det är absolut tillräckligt för att valisneria skall växa. Om du ökar ljuset utan att först ta tag i problemet tror jag att problemet kommer att bli värre.

                        pmdd: De doseringar som anges på pmdd.se är för det mesta otillräckliga och en fördubbling av dosen kommer inte att skada. Men jag har ju själv haft problem till och från trots höga fina nivåer av pmdd.

                        Vad saknas i pmdd då? Detta har jag funderat på massor, men inte riktigt kommit dit att jag vill slänga ur mig ett svar. Däremot så vill jag be er som har problem med valisneria att berätta hur mycket vatten ni byter i veckan samt hur mycket KH, GH, kalcium,magnesium och kalium ni har i kranvattnet. Det finns att få hos ert vattenverk. Enligt Diana Wahlstadt är det här man skall leta när man har problem med hårdvattenväxter. Hon kallar de för hårdvattensnäringen och menar på att microförekomst inte påverkar tillväxten nämvärt i hårt vatten eftersom det direkt när det kommer ner i karet blir otillgängligt för växterna.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Här kommer lite värden. från örkelljunga kommun
                          Jag göder med standarrecept x2 och nutriSi 1 msk i destvatten och citronsyra
                          2-3 ggr i veckan vattenbyte en gång i veckan 50-80%
                          Ljus 4st aquarelle 36watt 0.46watt/l reflectorer i alla, 12timmar ljus

                          CO2 2-3 bubblor i sek startar 1timme innan ljus på, stäng 1timme innan ljus av, och nyligen ändrat så att den öppnar 1 timme under natten för jämnar pH och verkar fungera bra kl 0310 inatt pH6.5

                          uppmätt med dupla dropptest KH 5-6
                          pH 6.4-6.5

                          Kan säga att mina jätte valle och min vanliga små vallar växer utav f..

                          Vet inte om det hjälper dig Tropfrog.

                          Alkalinitet (HCO3) - 60 mg/l
                          Kalcium (Ca) - 25 mg/l
                          Magnesium (Mg) - 6,4 mg/l
                          Hårdhet /tyska grader) - 5 mg/l
                          Nitratkväve (NO3-N) - 4,0 mg/l
                          Nitrat (NO3) - 18 mg/l
                          Kolsyra (aggresiv) - <5 mg/l
                          Senast redigerad av peterhaack; 08 September 2006, 09:08.
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Pechvogel
                            • October 2005
                            • 378

                            #14
                            Magnus---->
                            Lysrören är 15 watt daylight och som sagt på ca 9h/d. men eftersom valisnerian inte slemmar upp sig utan mest stannat av i växten så kanske jag vågar höja lystiden några timmar. efter det dyngar jag i ytterligare en fulldos pmdd byter ca 50% av vattnet varje vecka. tyvärr har jag inga uppgifter om mina vattenvärden i nuläget men kan ge en ledtråd; göteborg.

                            tack för tipsen!
                            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                            ZOON

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Hmm, göteborgsvatten.......Det vet jag en del om

                              Med dina vattenbyten och det höga calcium/magnesium inehållet i vattnet tyder på att det inte är där vi bör leta. Jag tycker att du skall prova med 12 timmar belysning och dubbel dos pmdd.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...