Är dessa värden bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalavera
    • August 2003
    • 180

    Är dessa värden bra?

    Hejssan,
    har ett 540l som jag över tid skall göra om mer och mer till en växtrik sydamerikansk biotop. Just nu är det bara "lite" anubias samt siamensis och en gurami som inte tillhör sydamerika.
    Jag gjorde nyligen ett test med en aqua vital multi stick som dock är rätt så gammalt så jag vet inte hurvida super exakt det är men det borde vara rätt så bra. Den visade följande värden:
    NO3 mg/l Nitrat (mg/l = ppm) : ungefär 25
    NO2 nitrit : OK
    Total hårdhet (GH) : >14°
    Karbonathårdhet (KH) : Svårt att se men ungefär 10°
    pH: ungefär 7.5 (7-8)

    Om något skulle behöva ändras så skulle det vara bra om ni kunder rekomendera vad för saker som jag skall hälla i.

    Tack på förhand!


    EDIT: Gjorde även ett test av kranvattnet och fick föjande:
    NO3 mg/l Nitrat (mg/l = ppm) : 0
    NO2 nitrit : OK
    Total hårdhet (GH) : mellan >14° >21° (närmare 21)
    Karbonathårdhet (KH) : mellan 15° och 20°
    pH: lite mer alkaliskt än akvarie vattnet, men inte mkt
    Senast redigerad av Kalavera; 18 August 2006, 15:30.
    540l påväg mot sydamerikansk biotop
    http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
    http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar
  • Kalavera
    • August 2003
    • 180

    #2
    Ingen som kan hjälpa mig? Vad jag antar är att jag har lite för basiskt samt lite för hårt vatten. Tänkte på att tilsätta sera morena?
    Sedan fundera jag på att hälla ner filterbakterier (Sera Nitrivec) då mitt filter stått stilla ett tag pga att det gick sönder. bra eller onödigt?
    540l påväg mot sydamerikansk biotop
    http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
    http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hej! Om ditt filter stått stilla är det stor sannolikhet att filterbakterierna har dött och filtret kan tom blivit giftigt. Är det ett inner-eller ytterfilter? Om det är ett ytterfilter skulle jag rengöra det ordentligt asap och börja tillsätta (och tom överdosera) bakteriekultur. Kan du få tag på JBL:s bakteriekultur Denitrol så lär den vara effektivare än Nitrivec.

      Beträffande dina vattenparameter: sticktester är aldrig särskilt tillförlitliga och är de gamla så är risken stor att de visar fel. Men om vi ska utgår ifrån de resultaten du fått så är nitratvivån ok för växterna.

      Som du säger så är vattnet för hårt och basiskt. KH 4 och pH 6.5-7 skulle vara lämpligare för ett SA-akvarium. Sera Morena är bra men kommer inte att sänka vare sig KH eller pH. Du kan filtrera över torv men jag vet inte hur bra det funkar i hårt vatten. Själv använder jag en pH-sänkare/buffer som heter Amtra Trop vid varje vattenbyte i mitt SA-akvarium. Det blir tyvärr lite dyrt i längden om man har hårt vatten (det går åt mer). Amtra-produkter verkar inte vara så vanliga i butikerna, men man kan be dem beställa.

      Dock är olika arter olika anpassningsbara till andra förhållanden än de de är anpassade till. Och jag antar att det finns en del sydamerikanska arter som kan leva i ditt vatten utan problem. Men det är viktigt att pH är stabilt. Snabba variationer i pH:t mår inte fiskarna bra av.

      Lycka till!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Kalavera
        • August 2003
        • 180

        #4
        Tack för ditt svar batski! Jusst nu har jag kardinaltetror, sorgmantlar, blackmolly, ancistrus samt scalarer från SA, och siamensis som städar samt en gurami. Ska skaffa pansarmal o guppy? De verkar klara sig bra fastän vattnet är rätt hårt/basiskt.
        Det med at sera morena inte skulle sänka hårdhet eller pH tycker jag verkar konsgit då sera säger såhär:
        "Water conditioner with natural peat extracts, trace elements and humic acids. 100 ml are sufficient for 400 litres of aquarium water. 250 ml are sufficient for 1000 litres, 500 ml are sufficient for 2000 litres, depending on the carbonate hardness.
        sera morena with immediate effect and sera Super Activ black peat granulate with long-term effect improve the water conditions for fish from soft, slightly acidic water and prevent growth of unwanted bacteria, fungus and algae."

        Filtret är ett ytterfilter och det gick sönder efter städning (fästanordningen då jag skulle stänga) så den har stort rengjort och torr efteråt. Beställer hälst sera nitrivek då det är det enda de har på pwss där jag även skall besälla andra saker...
        540l påväg mot sydamerikansk biotop
        http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
        http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Kardinaltetror är verkligen fina tycker jag. Det bor 20 st i mitt SA-akvarium Men äter inte dina scalarer upp dem? Scalarer brukar se kardinaltetror som mat. Fast jag har även läst att om scalarerna har växt upp med kardinalerna och dessa är stora så bryr de sig inte om dem. Sorgmantlar är väldigt fina fiskar. Glupska men fina.

          Har du tänkt att guramin och siamensis ska flytta (black molly kommer inte heller från samma svartvatten biotoper som de övriga fiskarna som du har. De kommer från Centralamerika där de lever närmare kusten i basiskt och ibland bräckvatten). Ancistrusar och Parotocinlus jumbo (LDA25) äter också alger, fast inte tofsalger. Men det kanske du inte har. Jag har också haft siamensis i mitt SA men de har nu flyttat till mitt Asien-akvarium. I SA bor en ancistrus och några LDA25.

          Pansarmalar tycker jag definitivt hör hemma i ett SA-biotop, fast man ska tänka på att de inte trivs med grusbotten, utan måste ha sand (eller fint grus). Det finns många olika arter.

          Guppy är precis som molly en art som lever i basiskt vatten i Centralamerika. Dessutom är de som säljs ofta ganska hårt avlade och har inte så bra hälsa, så personligen skulle jag inte rekommendera dem.

          Om du är inne på SA tycker jag du ska kolla upp dvärgcikliderna. Det finns en del olika arter. Själv är jag sugen på bolivianska fjärilsciklider Det finns även många olika tetra-arter och L-malar. Men tänk på att en del L-malar kan bli väldigt stora.

          Beträffande Sera Morena så använder jag det själv för att ge vattnet en svartvattenskaraktär-och färg, men inte ens i mitt mjuka vatten sänker det pH:t nämnvärt. Så jag använder både Sera Morena och Amtra Trop.

          Om du ska köra med Nitrivec är det ännu viktigare att du överdoserar. Och kom ihåg att mata sparsamt nu under nån månad. Skaffa inte heller några nya fiskar nu innan filtret är välinkört igen.

          Lycka till!
          Senast redigerad av batski; 19 August 2006, 16:05.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Kalavera
            • August 2003
            • 180

            #6
            Tack för ett mkt välutvecklat svar! Dina akvarium är ju super mega duper snygga! *dyrkar*

            Själv tror jag att jag har köpt 40st kardinaler till mitt akvarium (då jag får det till 36 när jag försöker räkna ). De har inte vuxit up med scalarerna men de är rätt stora (mellanstora iafa) och scalarerna (2st) bryr sig inte mkt om dem.
            Sorgmantlar har jag ett tiotal och jag älskar dem...de är nog mina favoriter atm. Siamensisarna är bra då de är mkt bra på att städa och sen så är de så trevligt livliga oxå så jag får se vad jag gör med dem. Flytta kan bli svårt då jag inte vet om jag vill starta upp ett till akvarium just nu iafa. Guramin är ensam och jag vet inte riktigt vad jag skall göra åt den. Mollyna är bara ungar av några jag hade tidigare och är inte änns helsvarta längre

            Det är mkt möjligt att jag har några l-malar som jag fick med när jag köpte akvariet, dock har jag inte sett dem på lång tid men chansen är stor att de lever. De har (hade?) långa skäggstrån och vita horizontella ränder (vit mage?) och annars svarta. Nån ide vad de var för nått?

            Jag får se vad de har för pansarmalar på akvarieaffären nån gång...hällst vill jag ha några som inte blir större än 5cm.
            Själv är jag inte så förtjust i 'vanlig ciklid' liknande fiskar så jag får se vad för fisk jag skulle skaffa. Gillar tetror men har ju redan två stimm.

            Jag kanske får köpa både morena samt sera ph- och pröva mig fram, men hur gör jag vattnet mjukare?
            Nitrivec får jag väll köpa en 500ml flaska av, eller är det nyttigt att använda det vi varje rengöring? Om inte så kanske en 250ml räcker?

            En fråga till: Har du hällt i morena i ditt SA på bilderna i din zoon? Trodde det skulle bli mörkare vatten.
            540l påväg mot sydamerikansk biotop
            http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
            http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Lite petigt kanske men Blackmollyn räknas till centralamerikanska fiskar.

              Om du bara ska fiskarna som "prydnad" och inte odla på dem trivs de alldeles utmärkt i ditt vatten, en del växter från amazonas-området kan vara lite kinkigare, men så länge du håller dig till enkla arter ska det inte vara någon fara där heller.

              Själv har jag aldrig använt Nitrivec eller liknande produkt, efter vad jag har läst är de bakterier som klarar lagring väldigt långsamma jämfört med de bakterier som naturligt uppstår i filtren och i botten osv som normalt står för den betydande delen av nedbrytningen, och det är enklare att byta lite vatten om fiskarna blir anfådda. Men filtret ska självklart rengöras ordentligt om det stått med "skit" i.

              Angånde algkonumtion så finns det otroligt många L-malar i sydamerika, dessutom finns ju Pomacea bridgesii - äppelsnäckan där, som på sätt och vis är bättre än alla L-malar eftersom den äter fler typer av alger.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Kalavera
                Tack för ett mkt välutvecklat svar! Dina akvarium är ju super mega duper snygga! *dyrkar*
                Tack så mycket! Rodnar

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Själv tror jag att jag har köpt 40st kardinaler till mitt akvarium (då jag får det till 36 när jag försöker räkna ). De har inte vuxit up med scalarerna men de är rätt stora (mellanstora iafa) och scalarerna (2st) bryr sig inte mkt om dem.
                40 kardinaler är nog bra i ett 540 liters. Hur stora är scalarerna? Scalarer är grymt vackra fiskar Hade mitt SA varit större hade jag nog också haft scalarer, men som det är nu har jag 2 par svart fantomtetra istället (fantomtetra kan man ha i par). Små fuskscalarer Mycket trevliga fiskar.

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Siamensisarna är bra då de är mkt bra på att städa och sen så är de så trevligt livliga oxå så jag får se vad jag gör med dem.
                Det finns en sydamerikansk algätande tetra som liknar siamensis. Även de ska vara ganska pigga och blir ungefär lika stora. Fast det är nog svårt att få tag på såna. Apareiodon affinis heter de: http://filaman.ifm-geomar.de/Summary...y.php?id=23432 Annars kan du ha siamensis som fusk-apareiodon

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Flytta kan bli svårt då jag inte vet om jag vill starta upp ett till akvarium just nu iafa. Guramin är ensam och jag vet inte riktigt vad jag skall göra åt den. Mollyna är bara ungar av några jag hade tidigare och är inte änns helsvarta längre
                Nej, de ursprungliga molly är inte heller svarta Med flytta så menade jag att du skulle hitta nya hem till dem. Jag har lyckats omplacera fiskar genom att annonsera. Fast man måste kolla så de kommer till bra hem.

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Det är mkt möjligt att jag har några l-malar som jag fick med när jag köpte akvariet, dock har jag inte sett dem på lång tid men chansen är stor att de lever. De har (hade?) långa skäggstrån och vita horizontella ränder (vit mage?) och annars svarta. Nån ide vad de var för nått?
                Det finns många arters L-malar. Kolla in: www.planetcatfish.com

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Jag får se vad de har för pansarmalar på akvarieaffären nån gång...hällst vill jag ha några som inte blir större än 5cm.
                Jag tycker också det är bäst med små arter. Så kan man ha fler av dem istället. Några som inte blir större än 5 cm är: C. adolfoi, C. arcuatus, C. bondi, C. leucomelas, C. melini, C. trilineatus (säljs ofta som julii).

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Själv är jag inte så förtjust i 'vanlig ciklid' liknande fiskar så jag får se vad för fisk jag skulle skaffa. Gillar tetror men har ju redan två stimm.
                Det finns faktiskt en del dvärgciklider som inte ser ut som vanliga ciklider. Kakaduacikliderna t ex.

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Jag kanske får köpa både morena samt sera ph- och pröva mig fram, men hur gör jag vattnet mjukare?
                Med Amtra Trop Den både sänker pH till 6.5 och stabiliserar KH runt 4. En stor fördel är just att du inte får lägre pH även om du skulle råka överdosera. Genom att stabilisera KH vid 4 buffrar den pH:t så man inte riskerar en pH-crash.

                Ursprungligen postat av Kalavera
                Nitrivec får jag väll köpa en 500ml flaska av, eller är det nyttigt att använda det vi varje rengöring? Om inte så kanske en 250ml räcker?
                Bakteriekultur kan man använda efter varje filterrengöring och efter medicinering. Men den behövs inte vid vanliga vattenbyten.

                Ursprungligen postat av Kalavera
                En fråga till: Har du hällt i morena i ditt SA på bilderna i din zoon? Trodde det skulle bli mörkare vatten.
                Yep! Det är Morena i. Jag tycker vattnet är lagom brunt. Det beror lite på hur man doserar.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Angånde algkonumtion så finns det otroligt många L-malar i sydamerika, dessutom finns ju Pomacea bridgesii - äppelsnäckan där, som på sätt och vis är bättre än alla L-malar eftersom den äter fler typer av alger.
                  Jag skulle gärna vilja ha snäckor i mitt SA, men de klarar inte surt vatten...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Kalavera
                    • August 2003
                    • 180

                    #10
                    Har du både Amtra Trop och Morena? Hur använder du dem och för vad för effekt?
                    PWSS har inte inne det men om man beställer för över 3k så kanske de kan ta in lite? Hoppas jag iafa. Finns det nått annat som fungerar bra som kanske pwss skulle ha (eller ett ställe med låg frakt)?
                    540l påväg mot sydamerikansk biotop
                    http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                    http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Amtra Trop sänker pH och stabiliserar KH runt 4. Morena färgar vattnet och tillför en del ämnen som är bra för svartvattensfiskar.

                      Jag vet tyvärr inget annat som motsvarar Amtra Trop. Det finns en annan pH-buffer som jag har använt tidigare, men den var fosfatbaserad så det var igen hit.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Jag skulle gärna vilja ha snäckor i mitt SA, men de klarar inte surt vatten...
                        Det beror lite på hur surt det är, måttligt surt brukar ju funka, Äppelsnäckan kommer ju från amazonas.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Gör de det? Hmm jag blandade nog ihop dem med ampullariasnäckor... Jag har pH 6.5. Skulle det funka för äppelsnäckor? Hur stora blir de?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Gör de det? Hmm jag blandade nog ihop dem med ampullariasnäckor... Jag har pH 6.5. Skulle det funka för äppelsnäckor? Hur stora blir de?
                            Ampullaria är ett annat populärnamn, det är samma sak, den vanliga arten som är växtsäker (Pomacea bridgesii) blir runt 6cm i skalet om de får någorlunda bra med mat.

                            Med pH 6.5 skulle jag absolut prova, funkar det är det ett praktiskt och intressant tillskott.

                            Kommentar

                            • morphriz
                              • October 2005
                              • 875

                              #15
                              Äppelsnäckor och ampullarior är samma sak. Ska man ha dem i pH under 7.6 behöver de matas ordentligt. De har ett proteinlager som skyddar dem men de behöver äta förstklassig mat, dvs inte bara leva på alger, för att det ska gå. Sen blir de inte så stora heller efterssom för eller senare exponeras kalklagret under och då vittrar skalet bort. När de väl börjat vittra kan de inte laga det och behöver bo i högre pH eller så dör de.
                              mvh Mattias
                              --
                              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                              - Shakespeare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...