Koppar i växtnäring?

#1 - 11 oktober 2008 11:58
Jag läste att miniräkor är känsliga mot koppar och därför börman undvika det, men växtnäring innehåller ju koppar! Är det farligt? Finns det nån näring utan koppar? :confused:
Guest
#2 - 11 oktober 2008 12:02
Vad gäller det för räkor?
Jag kör PMDD till mina "gulingar". Går hur bra som helst. Det är CR man skall undvika växtgödning till. (och andra svårare räkor, som typ blå tiger)
#3 - 11 oktober 2008 12:33
Men det innehåller koppar också. Men kolla den här sidan: http://www.theshrimpfarm.com/yellow_shrimp.shtml
#4 - 11 oktober 2008 12:35
Men kanske växtnäring har inte så stora mängder koppar? Vad vet jag! Men om det funkar för dig, så måste det vara ganska harmlöst.
Guest
#5 - 11 oktober 2008 12:51
Misuko skrev:
Men kanske växtnäring har inte så stora mängder koppar? Vad vet jag! Men om det funkar för dig, så måste det vara ganska harmlöst.

Den exakta mängden koppar i PMDD vet jag faktiskt inte, men fiskar mår ju heller inte bra utav koppar och de mår inte dåligt av PMDD.

Tror det är nitraten i PMDD som inte CR tycker om, och inte kopparn.

Mitt räkkar kör jag som halvt low-tech. Gör VB varje vecka, men bara 10%.
Tillsätter sen dagen efter knappt ½ dos PMDD.
Vet att fler kör PMDD till enklare räkor utan dödsfall. (kollade upp det innan jag gick in i räkträsket)
#6 - 11 oktober 2008 13:31
Jag använder rekommenderad dos av Tropical Master Grow i alla mina akvarier och ingen mår dåligt av det. Har bl a Crystal red.
#7 - 11 oktober 2008 13:33
Okej, tack för information!

Annons