Köp av kringutrustning till co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    Köp av kringutrustning till co2?

    Erfarenheter av att beställa detta på nätet.

    Jag har tuberna o vill "bara" ha det övriga, någon som har beställt detta från nätet och vet var detta är billigt att beställa.

    Regulator (med dubbla nanometrar)
    Nålventil
    Magnetventil
    Reaktor
    Ph-kontroller (?)

    Behöver man ph-kontrollern? varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?

    Vill gärna ha exempel på hemsida där ni vet att man får grejjerna inom rimlig tid o med bra service.

    MVH
    Niklas
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av Nikke84
    Erfarenheter av att beställa detta på nätet.

    Jag har tuberna o vill "bara" ha det övriga, någon som har beställt detta från nätet och vet var detta är billigt att beställa.

    Regulator (med dubbla nanometrar)
    Nålventil
    Magnetventil
    Reaktor
    Ph-kontroller (?)

    Behöver man ph-kontrollern? varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?

    Vill gärna ha exempel på hemsida där ni vet att man får grejjerna inom rimlig tid o med bra service.

    MVH
    Niklas
    www.aquaristic.net är kanon, där har jag beställt. Jag kör än så länge utan ph-controller och har mätt ph 6,2-6.6 vilket jag tycker är en acceptabel variation utan controller.

    MVH

    Johan
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      www.aquamas.de har en massa startpaket. Välj något som passar din plånbok och be att få pris utan tub. Tuben skaffar du nämligen lämpligast hos din lokala brandfirma. Då kommer dom gärna fylla den åt dig och dom kan preparera den godtyckligt för det ändamål du ska ha den till.

      Som minst kommer du undan med att köpa regulator, nålventil och magnetventil. Det är det jag själv kör med och då bygger jag egna reaktorer.

      varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?
      Nej inte tillräckligt för att det ska vara intressant. Dessutom kan Bluesboy lära dig ett enkelt trick hur du kan få väldigt jämt pH över hela dygnet. Tricket handlar om att man startar anläggningen en kvart mitt i natten har jag för mig.
      Senast redigerad av defdac; 02 August 2006, 14:49.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Tricket handlar om att man startar anläggningen en kvart mitt i natten har jag för mig.
        Ja, det stämmer. I min 540-litare har jag faktiskt gått upp till en timma. Det man gör är att efterlikna hur en pH-kontroller styr CO2:n. Om man tittar på en plott där min kontroller arbetar ser man hur pH:t varierar (grön och röd kurva) när magnetventilen slår till/från (svart kurva nederst). Jag buntar alltså ihop alla små tillslag på natten och låter timern öppna magnetventilen en stund på natten. Samma sak på dagen. Jag buntar ihop alla frånslag och gör en paus mitt på dagen (som nu hamnar på natten istället kan man säga):


        Eftersom CO2-regleringen är ganska trög/långsam fungerar timer-tricket ganska bra utan att pH:t far som en jojo. Tyvärr har jag inte kört någon referenskörning i lägre kH så lite koll på värdena i början rekommenderas starkt. Gäller framför allt i små burkar och innan växterna har tagit ordentlig fart.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Kan säga att jag beställt från aquamas.de, och fick en mycket snabb leverans: de skickade gjejerna på tisdag, jag gick och hämtade ut allting på fredag.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Nikke84
            • August 2005
            • 180

            #6
            Tack för alla snabba o trevlga svar!

            Har läst runt lite, jag har tuber... ( obegränsat antal ) nästan...
            fast alla har stigrör... detta är ju inte så bra, men när man kör på så pass låg fart som till ett akvarium så är det väl ingen fara? Har hört en del som kör på det sättet... är det någon som har erfarenhet av detta?

            Sen har jag en del fiskar, tänker främst på mina praktbotier som jag är rätt rädd om. Detta är ju inga känsliga fiskar i sej men klarar sig fiskarna i karlret under introduktionen av co2:n om man tar det lugnt i början???

            MVH
            Niklas

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Heh, tusentals akvarister har gjort det före dig, det är ingen fara, var bara uppmärksam de första dagarna, var inte rädd.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Nikke84
                • August 2005
                • 180

                #8
                hehe... svarade du på båda frågorna PatrikS?

                MVH
                Niklas

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nikke84
                  Har läst runt lite, jag har tuber... ( obegränsat antal ) nästan...
                  fast alla har stigrör... detta är ju inte så bra, men när man kör på så pass låg fart som till ett akvarium så är det väl ingen fara? Har hört en del som kör på det sättet... är det någon som har erfarenhet av detta?
                  Man tar bort stigarröret så man inte får ut koldioxiden i flytande form (som i en brandsläckare). Jag vet att det har diskuterats om rörets vara eller icke vara samt om man kan ha tuben liggande. Jag skulle inte chansa utan ta bort röret, se till att tuben är provtryckt och ha den stående.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Nikke84
                    • August 2005
                    • 180

                    #10
                    ok tack för svaret... o vad fiskarna anbelangar?
                    Vad tror ni om det... kan de ta skada av att vara i akvariet under uppstart?

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Nej, fiskarna tar inte skada om du använder vanligt sunt förnuft, no big deal egentligen att börja med CO2 - det kommer du att få se så småningom. Det enda du behöver att tänka på senare är att tillsätta *tillräckligt* med CO2: oftast ligger folk på alldeles för lite koldioxid för att växterna skall trivas. För lite CO2 = diverse algproblem. Det är det allra svåraste med växtakvarier - att verkligen ha tillräckligt med koldioxid.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nikke84
                        Erfarenheter av att beställa detta på nätet.

                        Jag har tuberna o vill "bara" ha det övriga, någon som har beställt detta från nätet och vet var detta är billigt att beställa.

                        Regulator (med dubbla nanometrar)
                        Nålventil
                        Magnetventil
                        Reaktor
                        Ph-kontroller (?)

                        Behöver man ph-kontrollern? varierar ph:t mycket om man inte har den, om man sätter den på timer o kör i lite co2 under den tiden då akvariet är tänt?

                        Vill gärna ha exempel på hemsida där ni vet att man får grejjerna inom rimlig tid o med bra service.

                        MVH
                        Niklas
                        nu har ju Brahms ute en annons och han är jätteduktig och jättetrevlig.. (fast han kan vara lite kinkig med att skicka grejor...)
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Nikke84
                          • August 2005
                          • 180

                          #13
                          Jag mailade honom.. men han orkar inte ens ge ett motbud på mitt.
                          Så ha är tyvärr inte intresserad av att sälja nått.

                          Så jag förstår inte redigt varför man lägger ut en annons då!?

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nikke84
                            Jag mailade honom.. men han orkar inte ens ge ett motbud på mitt.
                            Så ha är tyvärr inte intresserad av att sälja nått.

                            Så jag förstår inte redigt varför man lägger ut en annons då!?

                            har mycket svårt att tro att han inte vill sälja något, kan det vara så att han inte vill skänka bort grejerna?

                            JAG skulle ju aldrig sälja till mindre än vad man kan köpa grejerna för i tyskland, (jag vet ju inte skicket/åldern på grejerna), iaf. och det är ju halva svenska priserna MINST.

                            så han kanske inte vill ha skambud?..
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Jodahl
                              • March 2005
                              • 298

                              #15
                              Aquamas kompletta startpaket verkar billiga. Hur funkar det med magnetventilen? Det står att den går på 12 volt, men jag antar att man proppar in den i vägguttaget och så är det med en omvandlare eller vad det nu heter? (el har aldrig varit min grej). Verkar även finnas 220V-ventler, skillnader??
                              Vad är det som styr när magentventilen skall slå av och på? Kopplar man den till timer eller är det nåt inbyggt i ventilen?
                              Finns det nån svensk nätbutik som säljer CO2 grejer? Hade varit intressant att jämföra priser.

                              /Johan
                              Senast redigerad av Jodahl; 04 August 2006, 15:52.
                              220 liter växtsoppa.
                              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                              Aquarelle 0,3 W/liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...